woensdag 22 april 2015

Blauwborst of Pinksterbloem

"Het is hier puur natuur", zegt de man. "Niets aangelegd, geen beheerde, gemaakte natuur: het is wat het is". Een stukje verderop graaft een andere man, met zweetdruppels op het voorhoofd, een deel van de betonnen vogelkijkwand uit. "Er gaat toch niemand achter staan", zegt hij berustend, "misschien als ik hem naar ginds verplaats". Hij maakt een gebaar: "het is hier te weids voor een scherm".

Kluten


In die weidse ruimte bekvechten, slapen, scharrelen de grutto's en de kluten:  een weidse lens zou welkom zijn. Rond de weidse ruimte cirkelen de vogelspotters en de bewoners van het dorp, wandelend, fietsend, rijdend. Het is best een drukke weg.  De grond is drassig, je zakt weg in de zware klei - liggen vanwege het lage standpunt lijkt hier 'not-done'.

En dan moet je dus 'wachten tot de vogels naar jou toe komen'. Mijn blik dwaalt af naar de vrolijke bloemetjes van het Klein hoefblad.

Klein hoefblad
 Een vrolijk voorjaarsplantje, met haar felgele bloemetjes op het geschubde stengeltje.  Na de bloei verschijnen de bladeren, grote, wat plompe bladeren. Inmiddels is het hoefblad al weer uitgebloeid en maken de pluisjes met zaad zich op om uit te vliegen.

zaadpluis van Klein hoefblad


'Grutto, grutto!' maar het gruttoleven speelt zich voorlopig af in het centrum van de weidse ruimte,  ver bij  mij en mijn camera vandaan. Maar het is leuk om te luisteren naar al dat gekwaak en gekwetter, gegak en gegrutto, de luide plonsen in het water, het klappen van de vleugels.

Evenals Klein hoefblad bloeit ook Groot hoefblad voordat de bladeren verschijnen. Groot hoefblad is, ondanks de grote trossen een wat onopvallende bloeier. 's Zomers zijn er de grote bladeren die de oevers van sloten en plassen bedekken, nu de rossige planten. De mannelijke bloeiwijze met talrijke witte meeldraden, de vrouwelijke planten met stamperbloemen. Evenals hyacinthen bezwijken de stengels vaak onder het gewicht van de bloemtros.

Groot hoefblad - ook al weer uitgebloeid



Tussen de Paarse dovenetels scharrelt een parkgans - soepgans klinkt zo sneu.

Parkgans en Paarse dovenetel


De Paarse dovenetel behoort tot de familie van de Lipbloemigen. Afgelopen winter begon ik aan een artikeltje over de lipbloemigen. Het is altijd weer het moment dat je er achter komt hoe ontzettend weinig details je eigenlijk op je foto's hebt staan, hoeveel je nog mist. Het wordt Het Project voor komende zomer.

De bloemen van planten die tot deze familie behoren zijn meestal klein en nodigen niet echt uit om met de camera plat op de buik te gaan. Toch loont het. Veel lipbloemigen zijn ingenieuze insectenlokmachientjes, met soms verbazingwekkende hefmechaniekjes of prachtig gedecoreerde paden naar de nectar.  Meer daarover komende maanden (hoop ik).

Paarse dovenetel - bloemen met een duidelijke onder- en bovenlip. De bovenlip hangt als een kapje over de toegang tot de kelkbuis waar zich de nectar bevindt. 

De onderlip van dovenetels heeft aan beide zijden een tandje (knobbeltje bij hennepnetels) - de helmhokjes (die tegen de wand van de bovenlip (het kapje) liggen zijn oranje


Maar ik was aan het vogelen........

Een eenzame lepelaar in het mooie, groene, o zo Hollandse landschap, maar ja... die weidsheid hè. Er is veel water tussen mijn lens en de lepelaar.
Nou ja, weidsheid ..... ?!
Ruimte, wildernis, natuur, het is een relatief begrip in de Randstad. Elders in het land noemen mensen dit stukje grond waarschijnlijk hun achtertuin.




Maar toch, het is een van die kleine oases, waar je je zoveel mogelijk probeert af te sluiten voor de auto's, de vliegtuigen en de mensen.

"Grutto!, grutto!", het is nog altijd een heel gedoe daar op het water - rustig een middagdutje doen zit er voor de gemiddelde grutto niet in.



 *****

Het is inmiddels al weer een paar weken verder. Het plantenseizoen begint nu echt op gang te komen. Het Fluitenkruid staat in de knop, evenals de Daslook en ik zag de voorzichtige knopjes van de Grote keverorchis.
't Is leuk om door de polder te lopen, nog blij verrast door elk vogeltje dat ik tegenkom. Maar de bloemetjes en de macro lonken .....  

De Blauwborst ...



of de Pinksterbloem?



Veel op pad, lijkt me de beste oplossing!

En o ja, die grutto's? Hoe was het daar mee afgelopen? Kwamen ze nog naar me toe?




Dat roestbruin, dat  komt van het regenwormen eten, las ik. Wonderlijk toch?! Mannen die regenwormen eten worden roestbruin: hoe meer regenwormen, hoe roestbruiner - en dat vinden de vrouwtjes dan aantrekkelijk, die dan zelf of geen regenwormen eten (lekkerste hapje voor de man?) of de regenworm heeft op de vrouw geen verkleurend effect.

Plantjes of vogels - de natuur heeft soms wonderlijke kronkels.



7 opmerkingen :

  1. Mooie blog, Albertine! Je hebt het bijzondere vermogen op details te wijzen, die me anders zouden ontgaan. Ik ga vandaag bij de dovenetels in de tuin eens goed naar de lipjes kijken met de tandjes. Mag ik wel een loupe meenemen ;-)
    En het verhaal van de mannetjesgrutto's, die op kleur komen door het eten van regenwormen: boeiend.
    Ik heb weer genoten van de mooie foto's.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt me een heerlijke plek met een grote variatie. Mooi toch de kluten, grutto's en een blauwborst, lepelaar en soepgans te treffen. Sorry parkgans, leuke benaming Mooie foto van de paarse dovenetel (de bovenste).
    Mooi voorjaarsblog
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hoe je weer op jouw geheel eigen wijze verslag doet van je natuuravonturen.
    Je hebt toch maar even mooi de blauwborst vastgelegd en die grutto's zijn toch ook bepaald niet te versmaden. Leuk dat je aandacht wilt besteden aan de dovenetelsoorten, ik ben benieuwd, zelf vind ik ze prachtig en heel fotogeniek en jij weet er vast nog weer veel interessants over te vertellen.
    Dit is ook weer zo'n mooi en blog met prachtige opnamen en leuke begeleidende tekst.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Albertine
    Wat is de wereld mooi als je er oog voor hebt, vooral al die details. De grutto,s zijn al aardig op kleur. Een mooi blog.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi plekje, en zo'n verscheidenheid aan natuur. De kluten heb je er prachtig op. en de blauwborst, dat is geweldig om die zo zingend bovenin een rietstengel aan te treffen. Heerlijk voorjaarsblogje dat mij een gevoel geeft er weer snel op uit te gaan, want voor je het weet is het alweer voorbij, dat mooie voorjaar.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geweldig mooi blog, Albertine. Je begint al zo mooi met de kluten. De grutto's zijn ook schitterend, al heb je er even op moeten wachten. Je tekst leest lekker. Heel goed gedaan. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Albertine,

    Tsja, keuzes maken is lastig he? Ik heb het andersom lastig met keuzes maken. Als ik eens een keertje op pad ga met de macro-lens let ik meer op vogels dan op bloemen. Maar toch een aantal hele fraaie vogelfoto's. Het is puur een kwestie van iets meer mm en de juiste plekjes ontdekken. Fotograferen is bij jou toch super verzorgd. Grappig is ook dat ik juist weer meer dit soort foto's wil gaan maken. Meer de omgeving erbij. Je bloemenfoto's zijn toch weer schitterend!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen