vrijdag 20 februari 2015

Mossentijd

Hoewel de wind nog koud is, hoewel er soms nog een dun laagje ijs op het water ligt en de dagen vaak nog grijs zijn, voel en zie je toch overal de eerste tekenen van de lente. De eerste warme zonnestralen op je gezicht. De vogels die druk zijn met de voorbereidingen voor het broedseizoen. De knoppen op de kale takken. In mijn tuin verschijnen de eerste krokussen. Maar het is vooral die onmiskenbare, beloftevolle lentegeur die maakt dat je denkt aan snoeien, aan wroeten in de aarde,  aan stinzenplanten en wilde orchideeën en de voorjaarsschoonmaak.

Gesteelde haarmuts



En natuurlijk, kriebelende lente dat betekent ook mossentijd!

Na de uitputtende jacht op een torenvalk - "hé een biddende torenvalk!! Focus, focus... YES! nee.. " - alsof ze weten dat ze eindelijk scherp in beeld zijn vliegen vogels altijd exact op dat moment een stukje verder, jij er achteraan, en weer focussen, net niet en weer vliegen en rennen - (lees je dus een paar dagen later dat de geoefende vogelaar de rijdende schuilhut daar parkeert waar hij denkt dat de vogel zal gaan bidden als hij op de gespotte plek uitgebeden is. Zo doe je dat dus.....).
Maar goed, na die uitputtende jacht zonder al te indrukwekkende, fotografische resultaten, zak ik neer in het gras langs een van de kanalen. Er glinstert een groen-wit tapijtje.

Gewoon krulmos - een alledaags mos, dat ook graag in plantenbakken groeit. Te herkennen aan de als een zwanenhals gebogen kapselsteel en het aanvankelijk iele, bijna doorzichtige sporendoosje.

Gewoon krulmos met nog iele, bijna doorzichtige sporendoosjes
Het sporendoosje van Gewoon krulmos is asymmetrisch en heeft een scheef geplaatst dekseltje.

Gewoon krulmos heeft een 'scheef bekkie'


Terwijl ik aan het fotograferen ben, valt mijn oog op een klein felrood kapseltje.
Dat is altijd weer het verrassende van mossen. Waar vanaf stahoogte gezien niets bijzonders lijkt te groeien, blijkt ineens van alles en nog wat te vinden zodra je door de knieën gaat. Hoe langer je zit en rondkruipt, hoe meer je ontdekt.

Zilvermos. Ook zo'n alledaags mos, je herkent het aan de stijf tegen het stengeltje gedrukte, zilverwitte blaadjes. Het lijken net piepkleine, zilveren wormpjes. Zilvermos heeft beeldschone, rode kapsels.

Felrode kapseltjes van Zilvermos

De plantjes van Zilvermos lijken net zilverwitte wormpjes

Zilvermos

Rijk kapselsend Zilvermos

Zelfde plukje maar dan met wat ijs

En natuurlijk, altijd present in het februariblog, mijn geliefde Purpersteeltje.

Jonge kapsels van Gewoon purpersteeltje







De bootvormige blaadjes van Gewoon purpersteeltje





Vorige week was ik op Kootwijkerzand. Een altijd weer fascinerend natuurgebied,  zeker in de vroege morgen, met mist en een voorzichtig door de wolken brekend zonnetje.

Het was nog net iets te vroeg - een paar weken - voor de rode, kapselende 'haarmosvelden'. Het is hoofdzakelijk Ruig haarmos. Het verschil met andere haarmossen is de witte glashaar aan de bladtoppen.

Ruig haarmos, nog zonder kapsels, maar toch wat rode accenten door de gekleurde stengeltjes
Een paar dappere kapsels van Ruig haarmos trotseren de nachtvorst
 Ruig haarmos verkeert vaak in gezelschap van Grijs kronkelsteeltje. Een mos met rechtopstaande blaadjes met een lange, witte glashaar. De kapselstelen hangen kronkelig naar beneden.

Grijs kronkelsteeltje met lange glashaar



En zo vult het blog zich toch vrij gemakkelijk met mossen, zodat mijn bezoekers de wankele schreden op het pad der vogelfotografie vooralsnog bespaard blijven.




7 opmerkingen :

  1. Ha, weer een fijne mosblog hier! Ik kan er zo van genieten. En de kwaliteit van je foto's: super.
    Ik ga mijn tuin maar weer door om goed naar mossen te kijken, en waar ik het niet goed zie, gaat het mos op de foto en vergroot ik deze op de pc. Ik merk dat mijn prille mossen-kennis jaarlijks moet worden opgefrist.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, fijn dat het weer mossentijd is, want dan kunnen we weer genieten van zo'n fijn blogje van jouw hand! Ik heb bewondering voor je kennis én voor het mooi kunnen fotograferen van dat kleine spul.
    Enneh....' dat je denkt aan snoeien, aan wroeten in de aarde, aan stinzenplanten en wilde orchideeën en de voorjaarsschoonmaak' ... Voor die voorjaarsschoonmaak hebben we dan toch helemaal geen tijd??

    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat alles weer super mooi tot leven komt nu de lente in aantocht is. Prachtige opnamen van die mosjes, vooral met de waterdruppels erop.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De wereld van de mosjes, ik vind het prachtig. Mooie blog die mij toch inspireerd binnenkort ook weer even in het veld te gaan liggen. Wat is er toch veel moois te zien in de natuur.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knap dat jij al die mossensoorten bij naam kent en herkent. Ik heb pas het ruighaarmos gefotografeerd en moet zeggen dat ik dat erg leuk vond. Jij hebt veel verschillende soorten ontdekt en mooi vastgelegd. Ik zal toch ook weer eens op zoek gaan, ik weet nu beter waar ik op moet letten. Ik heb genoten van je blog.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Albertine,

    De truc is om de vogels nar jou toe te laten komen. Dan zijn ze meer op hun gemak en beter fotografeerbaar. Het kost alleen een hoop geduld. Maar ja, nu jouw blog.....
    Ligt het aan mij of zijn je meeste foto's iets anders? Het lijkt wel of je iets meer een plantje of mosje uitzoekt dat alleen staat, waardoor je mooiere achtergronden krijgt. Het kan aan mij liggen hoor ;-) Nou maakte je altijd al mooie foto's waar het gehele onderwerp prachtig scherp opstond, maar de hele foto wordt mooier. Nogmaals, het kan aan mij liggen omdat ik al een tijd geen blogje meer van je gezien had.
    Het gehele blog + de info zetten mij bijna aan om het ook eens te gaan proberen. Bijna, maar nog net niet helemaal.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heerlijk voor jou dat het weer mossentijd wordt, maar ook ik ben er blij mee want het blijft een genoegen om jouw blogjes te lezen en te bekijken. Met jouw goede uitleg en prachtie foto's er bij hoop ik uiteindelijk toch ook een aantal mosjes extra te leren kennen en herkennen. Dank voor het delen van jouw kennis en kunde.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen