vrijdag 27 februari 2015

Mijn eerste vogelblog


In februari ga ik altijd met een paar dames op mossenexcursie. Dames die normaal gesproken de toppen van de bomen afspeuren naar vogels. Maar in deze tijd van het jaar lijken zelfs de meest verstokte vogelaars door de knieën te gaan.

Hoewel......  een paar dagen voor de geplande datum krijg ik een berichtje. 'Als dat de aalscholvers reeds in bruidskleed zijn en ja, niet dat mossen ook niet mooi en interessant zijn, hoor, maar.....'.



In plaats van kruipen door de duinen gaan we varen. Naar de aalscholvers.
De observatiehut staat midden in de kolonie, op ongeveer boomkruinhoogte: zo kijk je regelrecht in de nesten. Optimaal gluren dus.  Het is wat lastig om de camera tussen de planken van de kijkluiken te wurmen, maar je kunt niet alles hebben. De gemiddelde fotograaf zal ook niet blij worden van al de elzenkatjes en -propjes die de aalscholvers als decor voor hun kolonie hebben gekozen. Ik vind het wel wat hebben.



Je staat zo midden in de kolonie dat thuis op het scherm de beeldvullende aalscholvers over het algemeen staartloos zijn. Heb je dat weer. 



En zo klikken wij en de aalscholvers gaan, af en toe een geïrriteerde blik onze kant op werpend, door met hun takjestransport, het fatsoeneren van het nest en het schijnbaar doelloos voor zich uitstaren.



En liefdesdingetjes natuurlijk.

Ja ... en dus .... en ondanks dat het bijna 23 maart is op blogspot .....



In een verre verte zit een koppeltje op hun nest. Donkere silhouetten in schel tegenlicht. Mooi wel. Ze rangschikken de takjes van het nest nog wat, kijken elkaar eens diep in de ogen (?) en dan slaat de hartstocht toe.




Niet dat ik nu opgetogen denk: YESSS!! BALTSENDE AALSCHOLVERS!!

Nee, dan denk ik dus: "wat een prachtig lijn vormt de nek van die aalscholver, wat een sierlijke bewegingen. Het lijkt een beetje een Oosterse prent met die nonchalant geplaatste, fragiele lijnen van de katjes en de propjes. Daar zou je een wereldfoto van kunnen maken, alsof het geschilderd is met een fijn kwastje gedoopt in Oostindische inkt".

MITS de camera genegen is te focussen, MITS de belichting goed staat, MITS de focus op de juiste lijnen staat, MITS er tussen de hut en het nest geen storende takken zijn (niet erg waarschijnlijk dit laatste), MITS... EN MITS...... Het zijn altijd panische momenten met de gedroomde wereldfoto voor de lens.



"Gut", zegt een van de dames, gealarmeerd door mijn geconcentreerde geklik, "fotografeer je soms die baltsende aalscholvers?"

Even val ik perplex stil.

O ja, de balts, vogels in bruidskleed! Hoogtepunt voor elke vogelfotograaf. Liefdesdansen, lijnenspel. Ondertussen draaien alle camera's richting het liefdespaar en zodoende weet iedereen opgetogen het moment supreme vast te leggen, behalve ik. Tegen de tijd dat ik het nieuws dat ik baltsende aalscholvers voor de lens heb, heb verwerkt, zit mevrouw al weer tevreden in d'r up op het nest.

En wat betreft die wereldfoto..... nog even blijven oefenen!





Gelukkig gaan we volgende week alsnog op mossenjacht.



6 opmerkingen :

  1. 't Is niet voor niets dat ik ooit een blog heb gemaakt met de titel "Vogelfotografie.....zucht". Dit komt mij erg bekend voor. Maar toch een mooie post. Intrigerende vogels, die Aalscholvers. Wat had je trouwens een geweldig plekje, Albertine. Je zult zelf toch wel genoten hebben, al heb je de wereldfoto niet gemaakt? Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Humoristisch geschreven blog, Albertine, met hele aparte foto's.
    Vogelaars kijken weer anders dan mossen experts ;-)
    Ik kijk uit naar je volgende mossen post!
    Hartelijk groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie foto's van die aalscholvers.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hahaha als een vreemde vogel in de bijt...
    maar je laat hier toch wel even een aantal fraaie opnamen zien, vooral de eerste
    vind ik heel fraai.
    Je blog is weer een buitengewoon genoegen om te lezen, dus dank weer voor het delen
    van je avonturen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Albertine,

    Ik had het omgekeerde met de sneeuwklokjes ;-) Iedere soort natuurfotografie heeft nou eenmaal verschillende aanpakken nodig. Dit is ook nog eens erg lastig om te fotograferen en dan heb je snel die takkenzooi in je beeld. Ben wel erg benieuwd naar de foto's van de parende aalscholvers van de andere personen. Zoveel tegenlicht kan bijna geen toppers opleveren. Je eerste foto is echt een plaatje en met de derde mag je toch ook tevreden zijn. Je hebt in ieder geval weer een manier geleerd hoe je het niet moet doen. Met jouw kennis van fotografie moet het toch echt wel gaan lukken hoor.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een goed geschreven verhaal heeft het je in elk geval opgeleverd. Maar toch ook wel behoorlijke foto's onder deze lastige omstandigheden en een heerlijke natuurbeleving.
    En wat die mossen betreft, die blijven rustig staan, gaat helemaal goed komen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen