donderdag 2 januari 2014

Wandeling nummer 1

Dat het nieuwe jaar je veel mooie momenten en een goede gezondheid mag brengen!

Hoewel ik, net als elk jaar, van plan was om mee  terug te blikken met 'de mooiste foto van de maand', is dat ook in 2013 weer niet gelukt.
Ik ben meer van de vooruitblik, met een hoofd vol items die ik nog wil tegenkomen. Daarom was ik op 1 januari dan ook al weer vroeg op pad.

Gesteelde haarmuts

Januari betekent tijd om op zoek te gaan naar kapselende mossen.
En als de temperaturen zo hoog blijven, zullen ook weldra de eerste vroege bloeiers boven de grond verschijnen.

Ik blijf nog even hangen bij de winterpaddestoelen. Er zitten hele fraaie verschijningen tussen. Zoals de Gewone oesterzwam.

Gewone oesterzwammen aan de voet van een oude beuk

De Gewone oesterzwam behoort tot de schelpzwammen.

Schelpzwammen hebben geen steel of hooguit een klein stompje. Deze steel zit dan aan de zijkant van de hoed. De lamellen zijn soms nauwelijks ontwikkeld en slechts wat rimpels; de onderzijde kan ook helemaal glad zijn.....

Het Plooivlieswaaiertje heeft slecht ontwikkelde lamellen, het zijn meer rimpels




.... of de lamellen zijn juist goed ontwikkeld, zoals bij de oesterzwam.

Witte, aflopende lamellen van de Gewone oesterzwam

De kleur van de oesterzwammen varieert van bleek beige tot donker blauwgrijs. Vooral de blauwgrijze tinten zijn erg mooi.

Blauwgrijze hoeden van de Gewone oesterzwam







De steel is een kort stompje, dat aan de basis vaak wat wollig is.

Deze Gewone oesterzwammen zijn weer heel anders van kleur, de voet van de steel is wollig








Ik neem nog even een kijkje bij de Viltinktzwammen. Hoewel het geen typische winterpaddestoelen zijn, maar meer paddestoelen van de vroege zomer, schieten ze toch nog enthousiast uit de grond.

Grote vilitinktzwam op roestbruin hyfenmatje



De meeste inktzwammen zijn moeilijk te benoemen zonder microscoop, maar de Grote Viltinktzwam herken je aan het roestbruine matje van draadvormige cellen, het ozonium, waar deze zwammen op groeien.

Een hele mooie winterpaddestoel is de Winterhoutzwam. Deze paddestoel heeft buisjes in plaats van lamellen en ook bij jonge exemplaren kun je de poriën (gaatjes) al goed zien. De oudere exemplaren hebben vaak een elegant golvende hoedrand. Je vindt ze op de dode takken en stronken van loofbomen, vaak op berken.

Jonge Winterhoutzwammen op dode berk, het hoedje is fluwelig



Ook bij jonge exemplaren kun je gaatjes goed zien





Iets oudere Winterhoutzwammen, maar nog niet met zwierig gegolfde hoedrand
Opvallend door de feloranje kleur zijn de Gewone fluweelpootjes. Een paddestoeltje dat je eenvoudig kunt herkennen aan het fluwelige steeltje dat een kleurverloop heeft van bruinrood naar geel.

Fluweelpootjes met van donker roodbruin naar geel verlopend, fluwelig steeltje



Fluweelpootjes geven kleur aan de winter
Nog een leuk dingetje van gisteren. Een tijdje terug zag ik Kogelhoutskoolzwammen. Het zijn van die onbestemde kussens op dood hout. Je bent geneigd om door te lopen.

Kogelhoutskoolzwam
De Kogelhoutskoolzwam is vooral te herkennen aan de binnenzijde. Dat leer je zoals gewoonlijk pas als je thuis met de neus in de boeken zit.

Dus gisteren op pad met het nieuw aangeschafte Zwitserse zakmes - de fototas vult zich gestaag met niet-voor-fotografie-bestemde-artikelen - en een zwam van het hout geplukt en doorgesneden. En zie .....

 Verrassend hè?!



10 opmerkingen :

  1. Allereerst nog de beste wensen voor 2014, Albertine. Ik heb nooit geweten dat er in de winter ook nog zoveel paddenstoelen zijn. Van de week zag ik er tot mijn verbazing nog heel veel staan (ik weet helaas niet welke), maar die waren wel allemaal van dezelfde soort. Jij hebt hier een prachtige verzameling. Wat is foto 12 mooi! Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel mooie serie. Leuk dat je meerdere opnames van een soort plaats; leerzaam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je weer een prachtig en informatief blog gemaakt Albertine.
    Ik bewonder je kennis en kunde op het gebied van paddenstoelen.
    Compliment voor werkelijk prachtige opnamen die niet zouden
    misstaan in welke paddenstoelengids dan ook.
    En wat zie ik nu dan toch nog meer, jij hebt zomaar een paddenstoel
    afgesneden... is dit voortschrijdend inzicht... ? :-)
    Ik wens je alle goeds voor 2014 en veel genoegen met alle kleine dicht
    bij de grond zijn de natuurwondertjes.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Albertine,

    Allereerst wil ik jou en je familie het allerbeste wensen voor het nieuwe jaar.

    Je opent weer met een hele fraaie serie. Leuk dat jij de paddenstoelen fotografeert, zoals ik ze graag mag zien. Met een grote scherptediepte. Het lijkt ook wel of je foto's steeds mooier worden. Er zitten echt hele mooie tussen, die inderdaad niet zouden misstaan in een paddenstoelengids. Foto nummer 8 is erg goed gezien. Prachtplaat.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ola, wat een mooie plaatjes weer, ben benieuwd hoeveel wandelingen er gaan komen!!!! Alle goeds voor 2014 ook voor jouw met veel wandel plezier!!!
    groet joza

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie serie na deze eerste wandeling van het jaar. Verrassend, dat er zoveel paddenstoelen zijn in deze tijd. Leerzaam ook, door de mooie en duidelijke foto's.
    Een heel goed en gezond 2014 gewenst!
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een variatie aan soorten. Mooi zijn ze ook, zeker de grijze oesterzwammen en de viltinktzwam. De beste wensen voor 2014 en dat het maar een mooi mos en paddenstoelen jaar mag worden.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad heel verrassend maar erg mooie foto's heel mooi gemaakt. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Albertine,
    Ik wens je een heel mooi jaar in goede gezondheid en met prachtige vondsten!
    Dit zijn er alvast een paar. En zo mooi gefotografeerd. Dat inspireert om ook op pad te gaan. Er komt weinig tot niets van de laatste weken. Gelukkig groeien mossen niet zo heel snel.... Ik geniet altijd van alle informatie die je erbij schrijft. Sommige dingen vallen je pas op als iemand je erop wijst. Ik hoop dat je dit jaar weer wat meer tijd hebt om je kennis met ons te delen.
    Hartelijke groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wandeling nummer 1 ... da's een veelbelovende titel, een belofte van nog veel meer mooie wandelingen! Ik hoop dat je er veel zult maken, zodat ik kan blijven genieten van jouw kennis en ervaringen, met natuurlijk het bijbehorende mooie fotowerk. Heel knap hoe je steeds alle details mooi in beeld weet te brengen.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen