donderdag 3 oktober 2013

Niet elk hoekje is een 'eethoekje'

Zo moet je dus oppassen met wat je schrijft.....

Want niet elk hoekje is een 'eet'hoekje.....

Er zijn ook paddestoelen die bij het ouder worden inderdaad, zoals menig lezer dacht, gewoon 'uit hun hoedje barsten'.  Toch levert dat meestal een wat natuurlijker missend hoekje op dan het weggesneden hoekje. En ouder wordende paddestoelen zijn - 't is net als bij mens en dier - toch minder aantrekkelijk voor de foto (al zal niet iedereen dat beamen), dus het natuurlijke hoekje stoort niet zo.

Zadelzwam
En dan heb je ook nog allerlei diertjes die zich te goed doen aan de paddestoelen. Dat levert ook een hoop schade op voor het beeld.

Plooirokje

Een van mijn favoriete paddestoeltjes is de Duinfranjehoed. Ze is vast al vaker langsgekomen in mijn blogs. Ik houd erg van het witte duinzand als entourage voor mijn beelden, niet in de laatste plaats omdat het zo lekker ligt, zeker op een zonnige middag.

Duinfranjehoed
Franjehoedjes behoren tot de familie van de Inktzwammen en hebben dus donkere sporen. Deze kleuren de aanvankelijk grijsbruine lamellen zwart.
Duinfranjehoedjes groeien op de dode wortels van grote grassen zoals Helm en je vindt ze dan ook bijna uitsluitend langs de zeereep.

Zelfs de gewone Judasoren ogen bijzonder op een eenzame stronk midden in het duinzand.


Zo sober als de Duinfranjehoedjes en deze Judasoren eruit zien, zo uitbundig zijn de Wasplaatjes, ook typische duinpaddestoeltjes, felgekleurd en klein. Ze groeien niet in het warme zand, maar in het natte gras.
Ze hebben sprookjesachtige namen zoals Puntmutswasplaat, Kabouterwasplaat, Elfenwasplaat, zodat je ze alleen al om de naam wilt vinden.

Zwartwordende wasplaat

De meest voorkomende wasplaat draagt helaas een minder poëtische naam: Zwartwordende wasplaat. Is toch minder dan Puntmutswasplaat ...

De Zwartwordende wasplaatjes hebben vaak op jeugdige leeftijd al wat zwarte vlekken, de kenmerken van het ouder worden. Oude exemplaren zijn zwart.

Zwartwordende wasplaat tussen de Brunel

Op de rand van zomer en herfst: een felgeel wasplaatje tussen de bloeiende, donkerpaarse Brunel en de zachtpaarse Watermunt. Er fladderen nog wat Vuurvlindertjes, het zonnetje schijnt en het is stil, zelfs vanaf het circuit in Zandvoort klinkt geen geraas.
Te mooi om te vangen in een foto. De paarse tinten zijn net buiten beeld gevallen en het Vuurvlindertje.....  ach, zo zijn vlinders!

Vorige week verschenen ineens ook overal weer de heksenkringen van Grote parasolzwammen. De enorme paddestoelen blijven een wondertje om te zien! Zeker als ze in een volmaakte kring staan waar nog geen damhert doorheen gedenderd is. Wat dat betreft mogen de damherten van mij hun koffers pakken richting Roemenië.
Maar ik moet nog wat oefenen op de panoramafotografie. Is toch ingewikkelder dan het ronddraaien van de camera.



Grote parasolzwammen
Grote parasolzwammen

Ook typisch voor het duin zijn de Melkboleten. Oranjebruine, kleverige boleten met witte druppels aan de lamellen en op de steel, verborgen in het grasland.

Melkboleten met druppeltjes op de steel en op de lamellen
Melkboleet tussen het gras en het mos


Nog eentje. Omdat ze zo bijzonder zijn. Niet zozeer vanwege de zeldzaamheid, maar omdat ze opvallend zichtbaar vanaf het verharde pad direct bij de ingang van het Pannenland je bijna toeriepen vanaf hun dikke boomstam: "Hey, fotografen, we staan hier! Joehoe!!". Hoeveel mensen zullen er langs gelopen zijn zonder ze te zien?
Schubbige taaiplaat

En nu maar hopen op wat regen, want het gaat hard achteruit met de paddestoelen.

9 opmerkingen :

  1. Haha, die laatste zin klopt. Het begon 5 minuten geleden hard te regenen en ik was blij. Ik dacht meteen dat is goed voor de paddenstoelen. Je hebt weer veel interessante weetjes vermengd met mooie paddenstoelen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een uitgebreide en prachtige serie, Albertine. Ik hoop nog maar steeds dat als ik je blogs goed lees en naar de namen kijk, dat ik ooit nog eens de paddenstoelen ga herkennen. Ik vind het maar moeilijk, hoor. Wat is het nog groen buiten. Eigenlijk nog helemaal geen paddenstoelentijd. De laatste 2 foto's passen meer in mijn idee daarover. Het Plooirokje vind ik mooi. Die heb ik vorig jaar gefotografeerd en weet nu ook hoe hij heet. Ik heb weer met plezier naar je serie gekeken. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat weer een mooi kijk- en leesplezier hier op jouw weblog Albertine. Veel soorten die ik niet ken maar des te leuker dat jij ze laat zien ik geniet graag even mee.
    Parasolzwammen zijn hier ook volop te vinden en ook van die grote heksenkringen, leuk.
    Compliment voor jouw prachtige en leerzame blog.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb ik weer genoten van de prachtige foto's van deze mooie paddenstoelen.
    En ik leer hier altijd wat van jou.
    De foto van de schubbige taaiplaat vind ik heel mooi.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. schitterend. Je heb ze allemaal prachtig in beeld gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha, ik heb hier thuis toch weer een heel ander eethoekje ;-)

    't is inderdaad erg droog voor de paddenstoelen, en ik heb de indruk dat de regen van een paar dagen geleden nog niet veel helpt. Je hebt niettemin toch al weer heel wat fraaie exemplaren gevonden. Vooral de een na laatste foto vind ik erg mooi gemaakt met het vage bos in de achtergrond.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Albertine,

    Die 12de foto is zeer fraai. Met dat standpunt lijken het wel reuzepaddenstoelen.
    Ik heb de afgelopen dagen eens opgelet op die hoekjes, maar je ziet inderdaad duidelijk de verschillen. De duinfranjehoed heeft bij mij gezorgd voor wat inspiratie. Die wil ik eens mooi gaan vastleggen (proberen in ieder geval).

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Albertine
    Prachtige serie paddenstoelen. Heel interessant dat je de beschrijving erbij zet. Zo kan ik ook nog wat leren. Bedankt.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha, ik lees nu pas deze blog waarin jij hoopt op regen, die hebben we gekregen....en de paddenstoelen deden er goed aan. Leuk om deze vroege oktober paddenstoelen te zien. nu zie ik toch weer andere soorten, de parasolzwammen zie ik nu niet meer, maar wel veel kleine zwammetjes, porseleinzwammen en heel veel honingzwammen. Wat heerlijk al die paddenstoelen, lang leve de herfst, alleen die storm en regen vindt ik wat minder.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen