dinsdag 14 mei 2013

Het reigerbos ....

Natuurlijk liep ik enige tijd terug niet vanwege de reigerkolonie door het bos. Het was een beetje een bijvangst. Net als deze fuut trouwens.

De futen in het bos hebben geen haast, ze moeten nog beginnen met het nest, terwijl elders al druk gebroed wordt. Laatbloeiers!



Het bewuste bos is een wonderlijk, oud bos dat tal van geheimen herbergt.

Een van de geheimen van het bos is de Grote keverorchis, een vroegbloeiende wilde orchidee met kleine geelgroene bloempjes. Het lijken net kleine mannetjes, die bloempjes. Er zouden er wel honderden moeten staan.

Grote keverorchis


Zouden moeten.... ik zoek ze al een paar jaar tevergeefs, die honderden orchideeën. Vorig jaar vond ik zegge en schrijve 2 exemplaren. Had ik helaas geen statief bij me en dan is macro in een donker bos niet zo'n succes.

Nu heb ik inmiddels begrepen dat je wilde orchideeën vroeg in het seizoen moet gaan zoeken. Als de grond nog kaal is en de brede bladeren dus direct opvallen.
Vandaar dus dat ik, toen de reigers net teruggekeerd waren naar hun nesten, al speurend door het bos liep. En ondanks de capriolen van de reigers hoog in de bomen viel mijn oog toen inderdaad op de twee brede, tegenover elkaar staande bladen. Geen honderden, maar toch een stuk of tien, vijftien. Sindsdien ga ik regelmatig even langs bij 'mijn' orchideeën.

YES!!




Echt groot zijn ze overigens niet, die Grote keverorchissen en ze verdwijnen inmiddels onder de andere planten van het bos.

Er staan nog tal van andere, leuke planten in het oude bos.

Heel veel Fluitenkruid langs de paden. Niet bijzonder qua zeldzaamheid, wel bijzonder qua verschijning, vind ik. Een kleed van ragfijn kant dat de berm bedekt.

Fluitenkruid in de knop


De geur van het vele Fluitenkruid wordt inmiddels overheerst door de uiengeur van Daslook, een mooie witte bloem met blad dat op het blad van Lelietjes-van-dalen lijkt.

Daslook


Een aparte verschijning, die in het koude weer snel lijkt te verpieteren, is de Gevlekte aronskelk. Het blad is pijl- of hartvormig en hoeft niet per se (zwart) gevlekt te zijn. Het is weer zo'n plant met een verbazingwekkende bloeiconstructie: in een ketelvormige bloeischede groeit een kolf, slechts een gedeelte daarvan steekt boven die 'ketel' uit en dit gedeelte is omgeven door een groot schutblad.

Gevlekte aronskelk, met niet gevlekt blad


Het uitstekende deel van de kolf is paars. De kolf bestaat uit mannelijke en vrouwelijke bloempjes. Bestuiving vindt plaats door motmugjes die langs de gladde wand van de bloeischede in de ketel vallen en daar, soms met honderden tegelijk, een nachtje gevangen blijven zitten.
Die paarse kolf verandert uiteindelijk in een soort tros van oranjerode vruchtjes. Zo fel oranjerood dat je foto's gegarandeerd mislukken. Overal een aantal weken in de herkansing!

Het violette, uitstekende deel van de kolf 
Er zijn inmiddels ook wilde hyacinten met lieflijke, blauwe klokjes verschenen tussen al het groen.










In tegenstelling tot de rechtopstaande bloeiwijze van de hyacinten op de bollenvelden is de bloeiwijze van de wilde hyacint hangend. In hoeverre soorten gekruist zijn, blijkt uit de mate waarin de bloemblaadjes omgekruld zijn, maar dat gegeven laat ik maar even voor wat is.






Met fraai gevlekt blad en roze-blauwe bloempjes staat dan ook nog het Gevlekt longkruid tussen dit alles in.

Gevlekt longkruid

















In de berm bloeien natuurlijk de bleeklila pinksterbloemen:

Pinksterbloemen








Het geel van de paardenbloemen is vervangen door het niet minder vrolijke geel van de boterbloemen:







Dat geel met het groen van het gras en ander blad zorgt voor het mooie geelgroene water waar de fuut op foto 1 in dobbert.





Tot zover het bos met zijn deels zeldzame, deels heel gewone planten. Andere geheimen bewaar ik voor een volgend blog ;)


8 opmerkingen :

  1. Prachtige serie, je hebt het bos heel wat mooie geheimer ontfutseld, zo kon ik mooi meegenieten, bedankt! H groet, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Smullen Albertine! Die orchis is prachtig en wat heb je de aronskelk mooi in beeld gebracht. Volgens mij heb ik de daslook ook gezien, meende dat het anders heette maar misschien zie ik het nog een keer. Je kunt zo mooi vertellen over al die plantjes.
    Groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk, zo'n bloemenblog, Albertine. Ik heb er ook weer een paar hier gezien die ik nog niet kende. Leuk, zo leer je steeds weer wat. Prachtige foto's ook. Het daslook en de hyacintjes heb ik hier ook zien bloeien, maar nog niet veel tijd gehad om te fotograferen. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha mooi Albertine, er valt al weer heel wat te beleven op bloemengebied.
    Bijzonder de Grote keverorchis, nog nooit gezien, maar mooi in beeld gebracht door jou en ik ben benieuwd naar het vervolg.
    En alle minder zeldzame bloemetjes is ook genieten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo wandelde ik even met je mee. En ik merk dat de natuur hier in Zuid-Oost Friesland toch weer wat bij jou achterloopt.
    Die bloeiwijzen van de grote keverorchis maakte het meeste indruk op mij. Wat een bijzonder bloemetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een titel reigerbos...maar geen reigers.
    Wel hele mooie frisse foto's, de close up van het dsalook en de boshyacint springen eruit.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. leuk om te lezen, hier we door het vochtige weer van dit voorjaar heel veel orchideeën vinden, ook soorten die we nog nooit gezien hebben. Maar hoe ze heten, geen tijd voor om dat uit te zoeken, maar wel erg leuk om te zien.
    groet joza

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jouw reigerbos herbergt een hoop mooie schatten, en of ze zeldzaam zijn of niet is eigenlijk niet zo belangrijk, dit is gewoon genieten van zoveel mooie bloemen die hier zo maar voor ons staan te bloeien, en die prachtig in beeld hebt gebracht.
    De bloempjes van de keverorchis zijn inderdaad net grappige poppetjes, leuk!!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen