zaterdag 30 maart 2013

Wachten op de lente ....

Het schiet niet erg op met de planten dit voorjaar! Wat kleine bolgewassen, een verdwaald bloemetje van het Klein Hoefblad. Ga ik nog maar even door met de mossen, alhoewel die er door de droge oostenwind ook kleumend bij staan.

Japans hoefblad - een zeldzame stinzenplant

Hoewel bij de meeste mossen de bijdrage van de heren aan de voortplanting onopvallend verborgen zit in de bladoksels van de mosplanten, zijn er toch ook een paar die er uitbundig mee te koop lopen. Ik heb ze al eens eerder in een blog voorbij laten komen, maar zoals de baltsende futen elk jaar terugkeren op de blogs, verdienen ook de antheridiënbekers van het haarmos een vast plekje.

Antheridiënbekers Echt zandhaarmos


De mannelijke voortplantingsorganen van o.a. haarmossen staan dicht opeen in een kleurig omwindsel.

De omwindsels van Ruig haarmos zijn feller van kleur dan die van het zandhaarmos. 




Ik vind de zoden met deze antheridiënbekers altijd net een soort mini-Keukenhofjes.
Zo'n 'mini-bollenveld' is overigens net zo lastig te fotograferen als een veld vol tulpen 


Over voortplanting van mossen gesproken. Ik kwam een leuk artikeltje tegen over de voortplanting van o.a Purpersteeltje.

Wordt algemeen aangenomen dat de zaadcellen zich via regenwater verplaatsen, volgens de auteurs van het bewuste artikeltje worden de zaadcellen ook verplaatst door kleine insecten als springstaartjes en mijten. Het onderzoek werd gedaan bij purpersteeltjes, maar de bevindingen zullen vast ook voor andere mossen opgaan.

Deze dames Purpersteel hebben over gebrek aan water niet te klagen.... 

Het bleek dat de vrouwelijke purpersteeltjes, net als veel bloemen,  een 'parfum' afscheiden en op die manier kleine insecten naar zich toe lokken. Die insecten hebben dan al wat rondgestruind tussen andere plantjes en zo kan het gebeuren dat ze ongewild de zaadcellen van de mannelijke purpersteeltjes met zich meedragen en afleveren bij de damespurpersteeltjes.
Men studeert nog op de vraag wat de beloning voor de springstaartjes en soortgenoten in deze is. Vergelijk het met de bijen en nectar. Om de geur alleen zullen ze het toch niet doen?

Het artikeltje werpt een nieuwe licht op de talloze foto's in mijn archief waar als bijvangst van de mossenmacro's nog wel eens allerlei friemelige beestjes te ontwaren zijn. Krijg je altijd zo'n kriebelig gevoel van: waar heb ik nou weer tussen gelegen?!

Onderstaande bijvoorbeeld. Ik dacht de 'achterlichtjes' van het Muurachterlichtmos te fotograferen, maar thuis bij het uitvergroten lijkt het dan toch net alsof er pootjes aan de achterlichtjes zitten. Kennelijk staan hier ondanks de vrieskou allerlei damesmossen ongegeneerd te lonken!



Ik vind dit een leuke ontdekking. Mossen behoren tot de allereerste landplanten, vele miljoenen jaren oud. Ze hebben geen wortels en vaatbundels die voor voedsel- en watertransport zorgen zoals hogere planten. En ook de overlevingsmechanismen zijn primitiever. Maar er blijkt dan toch gewoon een soort voorstadium van het bloemetjes-bijtjesverhaal te zijn, een geur-springstaartjesverhaal.

Het bewuste artikeltje vind je HIER

sporenkapsels zandhaarmos

En dit is dan wat er van komt, van die parfum en de rondstruinende springstaartjes: sporenkapsels.

sporenkapsels Gewoon haarmos









En dan is het wachten op zonnig weer, zodat de sporen kunnen rijpen en, nadat de kapsels zijn open gesprongen, uitvliegen om te kiemen.

En evenals de mossen en eigenlijk de hele natuur wacht ook ik op zonnig weer, zodat al de veelbelovende knoppen aan bomen, struiken en bolgewassen eindelijk openbarsten, al de groene, inmiddels wat bruinige puntjes uitgroeien tot volwaardige planten en ik weer in het warme duinzand kan liggen in plaats van op de bevroren bodem!

Geniet ondanks de sneeuwvlokjes van de paasdagen!


11 opmerkingen :

  1. Hallo Albertine,
    Wat mij betreft blog je elke keer over mossen! Maar ik kan natuurlijk ook even in je mooie en informatieve site duiken. Hier is ook nog geen spoor van paddentrek of bloeiende kraaiheide - had ik op mijn kalender gezet om vooral niet te missen... Maar gelukkig zijn er nog steeds mossen te vinden. Het is net schatzoeken. De purpersteeltjes met paddenstoeltjes zijn prachtig! En ik zag laatst ook een beestje tussen het blad doorschemeren en dacht dat het een teek was. Het zal wel een mijt zijn geweest.
    Groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Albertine,
    wat mooi al die mossen met al zijn kleur.
    daar moet je echt voor op de knieën.
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik kan geen genoeg krijgen van je instructieve verhalen over mossen. En de prachtige foto's erbij doen me genieten.
    Maar met wat warmte erbij, als dat eens kon?
    Goede Paasdagen en hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. simply beautifully captured shots...lovely!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook dit is weer reuze interessant, Albertine. Wie weet dat nou? Ik niet in ieder geval. Ja, wat is dat mooi allemaal als je het van dichtbij bekijkt. Er gaat een nieuwe wereld voor je open. Prachtige foto's ook. Ga nog maar even door met die mossen, hoor. Het verveelt mij niet. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een boeiend mossenblog heb je weer gemaakt.
    Ik kan me voorstellen dat je er zelf ook nooit op uitgekeken
    raakt en steeds nog weer nieuwe dingen ontdekt.
    Leuk al die informatie en prachtig de opnamen die je hebt
    gemaakt.
    Door jouw enthousiasme moeten er toch wel nieuwe mossenfans
    bij komen, jij zorgt er bij mij in ieder geval wel voor dat ik
    met extra aandacht kijk naar mossen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Albertine
    Dat is weer een prachtig mossenblog, zeker het bekijken waard. Vooral die met de druppels, zo ragfijn.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Albertine,

    Nou, ik ben van mening dat het fotograferen van zo'n mini bollenveldje vele malen moeilijker is dan het fotograferen van een veld vol tulpen.
    Het scherpstellen op zoiets kleins is zo lastig en dan ook nog eens een vlijmscherp beeld produceren zonder beweging is erg knap.
    De foto van de dames purpersteel is veruit favoriet bij mij. Prachtige foto en die diafragmarondjes maken de foto zo mooi.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige mosjes serie, de foto van de purpersteeltjes met druppels, en die twee schattige paddenstoeltjes is mijn favoriet.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het zonnige weer, dat hebben we inmiddels, maar nu die koude wind nog weg...
    Ben het helemaal met René eens, een veld vol tulpen is toch echt gemakkelijker dan die kleine priegelmosjes, ik bekijk je werk dan ook weer vol bewondering. Zo mooi die haarmossen, net kleine roosjes, en vele malen mooier dan de gekunstelde Keukenhof ;-)
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie foto's hoor!! Maar laat nu de lente maar komen, hier is het wel wat warmer maar erg nat.....ik schrijf je snel.....

    BeantwoordenVerwijderen