donderdag 28 februari 2013

Broedend mos

Ze zijn uitgekomen.. wow! Beschuit met muisjes!

En de rest van de dag ben ik druk met de macrolens, want ze zijn wel heel erg klein. Te klein eigenlijk voor een 100 mm macro, maar dat wil je dan niet toegeven tegenover jezelf.

Eieren? Nu? In deze vrieskou? denk je misschien verbaasd.
Maar nee, geen eieren, wel broedlichamen ........ en, nou ja, ze komen ook niet echt uit ....

Laat ik het uitleggen.
In een vorig blog maakte ik al melding van het Parapluutjesmos in de plantenbak. Het Parapluutjesmos heeft evenwel geen parapluutjes, wel broedbekers.


Maar dat is niet iets waar je echt blij van wordt, broedbekers, als je hoopt op van die leuke parapluutjes.
Er liggen kleine, groene schijfjes op de bodem van de broedbekers. Soit.. . een leuke macro-uitdaging hooguit.

De vrieskou doet het Parapluutjesmos weinig goed en de broedbekers op de tuintafel staan er dan ook wat verlept bij. Van hier dus geen nieuws.

Toen ontdekte ik een tweede Parapluutjesmos in de pot met het Clematis-stekje (mrs. Cholmondeley voor de kenners). Die pot staat enigszins beschermd in een geïmproviseerde kas van een, door een van de kinderen achtergelaten, oud aquarium.

Dit Parapluutjesmos is er beduidend beter aan toe dan het mos op de tuintafel. En dus ga ik dagelijks even hoopvol kijken of er in mijn kasje misschien wel parapluutjes groeien.

Vooralsnog niet.



Maar wel bespeur ik ineens ander leven in de brouwerij, of beter gezegd, in de broedbekers dus. Ze zijn ineens uitgegroeid tot een soort uitbarstende vulkanen. Dat is niet volgens de boeken. De broedlichamen zouden door een druppeltje regenwater uit het bekertje spatten en zo als nieuwe plantjes hun eigen weg gaan.

Het 'wegspatten' dat je hier ziet is een statisch geheel. De broedschijfjes lijken als een soort klompjes uit de bekers geduwd te worden.

Dat wordt een avond googlen.
Soms is het wonderlijk om te ontdekken dat er nog altijd onderwerpen zijn waar Google nauwelijks iets vanaf weet. Ik google me suf.

De 'gemma' zoals een broedschijfje officieel heet is lastig te vinden. Er blijken veel dames te zijn die Gemma heten. Veel van de Gemma's op internet doen ook wel wat met voortplanten, maar dan toch anders.
Gemma als Plant levert over het algemeen summiere informatie op: namelijk dat ze bestaan. Punt uit. Tsja....!?


Maar via de Virtual Classroom Biology van de Radbout Universiteit vind ik dan toch een verhelderende passage. Ik citeer:

"... gemmae die geproduceerd worden uit epidermiscellen van de bodem van de gemma bekertjes (broedbekertjes). Gemmae zijn kleine broedlichaampjes met reservevoedsel en een aanleg tot rhizoïdenvorming. "

Maar dan toch ook de uitleg van de spattende regendruppel. Niets over uitbarstende vulkanen.




Toch lijkt het alsof je de gemmae ziet rondspatten. Wonderlijk. Want die boven de bekerrand uitstekende klompjes van gemmae waren er gisteren ook al. Denk ik. Misschien zijn het nieuwe vulkanen, met nieuwe broedschijfjes. Of misschien zitten er wel onvoorstelbaar veel gemmae in zo'n bekertje.
Ik weet het niet. En Google ook niet......



Boeiend is het wel. En mooi!


Naschrift:
omdat iedereen zich in de commentaren afvraagt hoe dit er nu van veraf uitziet : het bloempotje met clematisstekje en het parapluutjesmos










9 opmerkingen :

  1. Van zo'n vondst zou ik ook lyrisch worden. Ze zijn prachtig en ik vraag me af hoe groot ze zijn. Ik heb dit nog nooit gezien en op de foto lijkt het vast groter dan in werkelijkheid. Je vertelt dat deze in een kasje groeien. Kan het zijn dat het gebrek aan regen deze overstoming veroorzaakt? Het mos werkt gestaag door aan zijn gemmae, in de verwachting dat een waterdruppel af en toe grote schoonmaak houdt... Het is maar een idee.
    Groet! Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermoed inderdaad ook dat de vochtige atmosfeer, maar het ontbreken van (regen)druppels de plant gedwongen heeft tot een andere oplossing.
      groet Albertine

      Verwijderen
  2. Wat een interessant en mooi blog. Mijn man en ik vinden die papaplu-mosjes ook prachtig. Maar dit heb ik nooit gezien, laat staan dat ik er iets vanaf wist. Als je alles hebt uitgezocht kun je misschien zelf een stukje voor Wikipedia schrijven. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Albertine,

    Wat jij met mosjes/plantjes hebt, heb ik met vogeltjes. Prachtig als je iets nieuws kunt zien of ontdekken. Je manier van beschrijven is dan ook weer zo lekker scherp, dat het een bericht is wat heerlijk kijkt/leest.
    Als ik het goed uit je beschrijving kan opmaken gaat het hier toch om miniscule mosjes en gebeurtenisjes, dat het wel heel erg knap is hoe je het in beeld hebt gebracht. Prachtplaten!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schitterende post met prachtige foto's op de minischaal.
    Dat turen naar kleine plantaardigheden in je directe omgeving vind ik zo leuk. En zo'n oud aquarium, dat nog als kasje dient, waar je dan weer datzelfde mosje vindt... ik herken dit soort dingen uit mijn scharreltuin.
    Maar die foto's en die speurtocht op internet: ik geniet ervan, Albertine!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Albertine wat een spannend verhaal op de vierkante milimeter.
    Een boeiend gebeuren en fantastisch hoe jij overal rond speurt naar
    bruikbare informatie.
    Ik had natuurlijk al van je geleerd dat mos niet bloeit en zal nu ook proberen te onthouden dat paraplumosjes broedbekers hebben. Ik zal ze ook eens extra goed bekijken, de paraplutjes ken ik wel, deze bekerjes waren
    me nog nooit opgevallen.
    Dankjewel voor dit prachtige mossencollege en compliment voor de fraaie foto's.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Albertine,
    ik zal toch ook eens gaan zoeken in mijn planten potten want misschien gebeurt daar allerlei moois waar ik geen weet van heb.
    mijn complimenten voor de uiteenzetting en foto`s,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een boeiend leven toch in een bloempot, daar hebben wij 'gewone' mensen helemaal geen weet van. Gelukkig is daar dan Albertine die dit in woord en beeld brengt, en wel op een heel bijzondere en mooie manier, top weer!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Albertine,

    Mooie serie met oog voor detail!
    En blijkbaar hoef je er dus niet ver voor te rijden als dit ook in een bloempot in de tuin te zien is,

    groet,

    BeantwoordenVerwijderen