donderdag 14 februari 2013

Sneeuw...


Nou vooruit, dan ook maar een sneeuwblogje. Noodgedwongen schroef ik de telelens op de camera (en stop de macrolens toch maar in de tas, want je weet maar nooit.... ).

Ik voel me altijd wat verloren in het winterse landschap, een overdosis aan schoonheid, waar toch mijn blik onwillekeurig weer naar de grond dwaalt, om treurig vast te stellen dat al wat groen is toch echt onder een witte laag verscholen zit.

Dan maar vogels... maar ze lijken altijd nèt niet daar te zitten waar ik wandel.


Schapen en heel veel damherten, dat wel.....

Eenzame bomen tegen een blauw-witte achtergrond .....



't blijft een beetje snapshotten (heb geen zin om met verkleumde vingers, knielend in de sneeuw te gaan hannesen met een statief, de groothoeklens was ook wel passend geweest, bij nader inzien).

Maar dan toch een vogel, al vind ik deze toch altijd een beetje in de buurt van 'rugtas' komen, maar hij is wel leuk ton-sur-ton met het landschap.


Voor vogels kan ik eigenlijk beter gewoon thuis blijven, behaaglijk achter de pc en af en toe een blik naar buiten werpen. Aangezien er nog steeds bessen aan de boom voor mijn raam hangen, komt er van alles langs. De bessen schijnen niet echt lekker te zijn, dus één bes en dan gaan ze weer.


Maar dat weet-ie hier nog niet, dat die bes niet lekker is. Geweldig, die eerst zo begerige en vervolgens zo intens tevreden blik!

"Die heb ik toch maar mooi binnen!"
Het vieze gezicht bij het proeven maakt helaas geen deel uit van de serie.


Maar goed, terug naar het duin en de vogelloze bomen.

Soms, zo bedenk ik, moet je eigenlijk gewoon maar genieten van al het moois om je heen en de camera in de tas laten. Of misschien zelfs wel thuis. Scheelt ook een hoop gesleep: wandelen zonder al die extra kilo's rond je nek, op je rug en aan je schouder. Vreemde obsessie eigenlijk, altijd alles te moeten fotograferen.

Onder de sneeuw gaat het leven in de kleine wereld echter gewoon door. Desnoods dwars door de sneeuw heen. En als ik de heldergroene sporenkapseltjes van het Gewoon sterrenmos met hun geelrode stengeltjes parmantig boven de sneeuw zie uitsteken, is het gedaan met de telelens en de illusie ooit een begaafd vogelaar te worden.

Tevreden klik ik de macro weer op de body. En nog meer tevreden vlij ik me in de sneeuw. Vergeten zijn verkleumde vingers, overdoses aan schoonheid en natte broekspijpen.





En kijk.....!  Op Elswout bloeien de sneeuwklokjes.


15 opmerkingen :

  1. Hai Alberine,

    Wat raar dat jij geen vossen hebt gefotografeerd in de AWD;-)
    Wat jij beschrijft over het fotograferen, heb ik nou altijd als ik met de macrolens rondwandel. Dan heb ik geen idee waar ik moet beginnen en zie nooit iets want mensen zoals jij op hun blog laten zien.
    Ach, we moeten ons er maar bij neerleggen.
    Mijn macro's zijn hetzelfde als jouw vogelfoto's, al is die kramsvogel wel erg mooi.
    Gelukkig voor jou wordt het weer wat warmer en komen alle groene stengeltjes weer tevoorschijn.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Even een kleine aanvulling:
    In de tweede zin had moeten staan: "Wat jij beschrijft over het fotograferen van vogels, etc ".

    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Albertine
    Mooie winter serie, prachtig de kramsvogel, maar je macro's mogen er ook zijn.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier boven zie ik de opmerking ook al en ik sluit me graag aan: die Kramsvogels zijn echt helemaal super. En je mosjes...'t zijn net allemaal kleine lantaarntjes. Prachtig, Albertine. Mooie serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een ongelooflijk mooie serie foto's. Het licht speelt zo mooi door die sneeuwfoto's heen. Ik geniet van alle foto's, ook van de "laag bij de grondse"".
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Albertine, leuke beschrijving hoe je daar rondliep met je telelens en ik Kan mij indenken dat je ondanks de schoonheid van sneeuw het groen op de grond mist.
    Leuk dat je toch nog sporenkapsels hebt gevonden en sneeuwklokjes.
    De Kramsvogel heb je er heel fraai op staan, vooral op foto 5 met de egaal witte achtergrond.
    Het zag er wel prachtig uit die dag aan je landschapsfoto`s te zien, zelfs sneeuw op de boomtakken en een fraaie blauwe lucht.
    Leuk om met je mee te kijken,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. jij beschrijft nu wat ik ook voel met sneeuw. Ik heb er ook weinig mee. Maar je heb toch een fraaie serie geplaatst. Maar toch blij dat je wat onderwerpen met je macrolens kan maken. Probeer ook eens sneeuw met je macrolens te fotograferen; zal je zien dat daar ook nog wat leuke onderwerpen in zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een prachtig blog heb je weer gemaakt Albertine met weer een prachtig
    verhaal over je belevenissen. Toch wel bijzonder hoe mensen met zulke verschillende passie door de natuur lopen.
    Ondanks het feit dat jij jezelf niet als vogelaar ziet heb je de Kramsvogel fraai vastgelegd en zo te lezen ook nog wel uitgebreid bestudeert.. ik had de "viezebekkentrekkerij" graag gezien :-)
    Je heb je toch moedig door het sneeuwland gewerkt en je zal spoedig toch wel weer helemaal los kunnen met de macrolens.
    Ik moet bekennen dat ik daar zelf ook wel heel veel zin in begin te krijgen.
    Natuurkieker Cobvy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Albertine,
    Mooie sneeuwblog. Die begerige blik van de kramsvogel naar dat besje vind ik geweldig. Maar ook het sneeuw landschap met herten en schapen.
    En je kon het toch niet laten....de macrolens kwam er toch bij, je laatste foto's vind ik dan ook weer prachtig. Ik kon het zelf gisteren ook niet laten, maar oh, wat is dat macrowerk toch moeilijk.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ach, ik voel nog steeds spijt dat ik die prachtige zondag andere verplichtingen had, en jij maakt noodgedwongen sneeuwfoto's ;-)
    Nood of niet, daar zitten toch wel heel fraaie platen tussen, vooral 7 heb je goed gezien met dat prachtige lijnenspel.
    De kramsvogel met bijbehorend verhaal kan mij ook bekoren.
    En dan toch nog mosjes! mooie combinatie met de sneeuw.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Albertine,

    Wat schrijf jij altijd je blogs zo leuk. Aangenaam om die altijd te lezen met de daarbij horende foto's. Je hebt wel een leuke poging gedaan om met je telelens de AWD in te gaan, maar al snel werpte je blik naar beneden i.p.v. en pakte je weer meteen je macrolens. Dat is gewoon meer jouw ding. Je maakt altijd bijzonder en interessante foto's van de kleine groene wereld.

    Erg leuk blog geworden weer.


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Albertine,
    Leuke tekst. Al is vogelfotografie niet echt jouw tak van sport, de kramsvogel staat er wel heel mooi op. Ook de vogelloze bomenfoto is heel geslaagd. Gelukkig heeft iedereen zo zijn voorkeuren en kwaliteiten.
    Dat zijn nog eens sneeuwklokjes. Bij mij stonden ze allemaal apart, pas het eerste jaar dus het zal nog wel een poosje duren voordat het mooie struikjes zijn.
    Inmiddels begint het groener te worden.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Albertine,
    Ik geniet van je verhaal, want het is zo herkenbaar. Al is voor mij wandelen zonder camera eigenlijk onbestaanbaar. Maar dat gesleep en die kou en dan uiteindelijk de kou helemaal niet meer voelen omdat er wat moois voor de lens zit...
    Mag ik even mijn mossenkennis op jou oefenen? Ik denk te zien: gewoon sterrenmos, groot rimpelmos en dan nog een keer sterrenmos. Dat laatste staat hier nou ook te kapselen.
    En nu ga ik nog even naar je echte mossenblog!
    Groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oooh wat een mooie sneeuwfoto's en wat een gezellige foto's met de kramsvogel! Hier kwamen er tijdens de sneeuwweken een hele groep zitten in een meidoornboompje vlakbij het huis. Vriendelijke groeten, LandsEinde

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nou ik vind de foto' s van de vogel ook erg mooi..!!
    Leuke blog weer, groet joza

    BeantwoordenVerwijderen