zaterdag 22 december 2012

Duinpaddenstoelen

Na al die weken paddenstoelen zoeken in het bos, ben ik blij als ik weer in het schone duinzand lig in plaats van tussen de rottende, slijmerige bladermassa.

De echte duinpaddenstoelen groeien langs de zeereep, meestal op de wortels of resten van helm. Veel anders is er ook niet. Helm heeft lange, ondergrondse wortelstokken.  Ze zijn ook wel een beetje mijn favorieten. Ik houd van de bescheiden kleuren die passen bij de kleur van het duin. Ik bewonder ze om de stoere moed waarmee ze zich vanonder het zand omhoog wurmen en de koude zeewind en het zout trotseren.

Zoals bij heel veel paddenstoelen kunnen 100% zekere namen slechts met behulp van de microscoop gegeven worden. Toch - niet erg wetenschappelijk - heb ik zoiets van 'welke andere paddenstoel zou hier nou willen of kunnen groeien dan die specifieke duinsoort?'

Duinveldridderzwam
De duinveldridderzwam is een vrij forse zwam, je vindt ze weggedoken tussen het helmgras.

Duinfranjehoed


De inktzwarte lamellen zijn kenmerkend voor de franjehoedjes, die immers tot de familie van de Inktzwammen behoren. Ook deze paddenstoel staat verscholen tussen helm. 





Kan bijna niet missen dat dit een Duinvezelkop is. Kenmerkend is, behalve het vezelige hoedje, de groeiplek tussen de kruipwilg.


Dit is dan zo'n gevalletje dat je op Waarneming nooit goedgekeurd krijgt, en waarvan je dus op basis van andere foto's en de roze lamellen concludeert dat dit vast wel een Zeeduinchampignon is. Er zijn andere mogelijkheden, maar wederom 'wie zou hier anders willen groeien?'

Iets meer landinwaarts kun je het Zandputje vinden. Een wittige binnenkant en behaarde buitenkant, maar dat zie je niet zo want ze liggen diep in het zand. Op de foto hieronder heb ik geprobeerd om er eentje uit te graven, maar dat levert dus niet zo heel veel op: het zand zit er stevig opgeplakt.



 Weer even terug naar het helm, want er is nog een hebbepaddenstoeltje dat op helmresten groeit. Het Zandtulpje.
Dat wil je dus gewoon vinden vanwege de mooie naam.


8 opmerkingen :

  1. Ik krijg zo'n zin om ook eens naar de AWD te gaan! Ik zag laatst een foto van een paddenstoeltje met zand en snap nu waar je die kunt vinden. Het heeft een hele andere sfeer dan paddenstoelen in het bos. Het zandputje is mijn favoriet.
    Groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In zo'n bijzonder biotoop vind je natuurlijk bijzondere paddenstoeltjes. Mooie en nog niet eerder geziene soorten ( voor mij ). Het zandputje is wel heel apart
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Albertine, ja ik had dit moois bijna gemist maar gelukkig zag ik bij Gonnie haar reactie dat je dit blogje had geplaatst.
    Wat gaaf om te zien die duin paddenstoelen, nooit geweten dat deze soorten bestonden.
    Het Zandtulpje is wel erg mooi.
    Voor jou ook fijne Kerstdagen en gezond 2013.
    Ik hoop dat je weer mooie soorten (van wat dan ook) zal vinden.

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat apart om paddenstoelen in de duinen te vinden. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat ze daar ook groeien. Mooie serie, Albertine. Weer wat geleerd vandaag. Dat tulpje vind ik heel mooi om te zien. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een bijzondere serie duinpaddestoelen. Mij vallen vooral de schutkleuren op, qua kleur vallen ze haast weg in de omgeving. Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Albertine,
    Je sluit het jaar weer af met een bijzonder blogberichtje, zo mooi om te zien hoe deze paddenstoeltjes zich vanuit het zand naar boven werken, zandputje, zandtulpje, de namen zijn even fascinerend als je foto's.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Albertine,

    Nou, dat heb ik nou nooit geweten, dat er paddestoelen op die plekken voorkomen.
    Knap ook wederom hoe mooi je zoiets hebt gefotografeerd.
    Net de juiste afstand en scherptediepte.

    Groetjes en een gezond 2013,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige serie van de duinpaddenstoelen ik zal toch beter op moeten gaan letten als ik in de duinen loop. Ik wist niet eens dat ze daar ook waren. Ook voor jou de allerbeste wensen voor een goed gezond en creatief 2013. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen