vrijdag 20 juli 2012

Ondertussen in het duin....

Inmiddels bloeien in de duinen tal van specifieke duinplanten. Anders dan de Drentsche hooilanden, maar met een heel eigen charme. 't Voelt toch ook wel weer als 'thuis'.
Omdat het mijn lezers inmiddels duizelt van de namen, in dit blog wat oude bekende.


Blauw ... langs het gele wandelpad bloeien de 'veldjes' weer, ongetwijfeld ingezaaid, handig voor natuur- en foto-excursies. Een rustiek overwoekerd bankje vervolmaakt het beeld. Ik laat het bankje echter even voor wat het is, want inmiddels valt de regen weer met bakken uit de hemel en het blijft toch klungelen met de camera in plastic gewikkeld op een statief. Misschien van het weekend het rustieke bankje maar vereeuwigen. 


Slangenkruid en ossentong. Elk jaar opnieuw verrassend mooi. Ik zie dat er ook een veldje Kromhals met Rood guichelheil aan het opkomen is, maar nog te armetierig om er voor in het natte zand te gaan liggen.



En een groepje witte schermbloemen tussen de blauwe kruiden. Hoog opschietend, maar niet zo kolossaal als de Reuzenberenklauw. Die Reuzenberenklauw spotte ik ergens in het voorjaar (is niet zo moeilijk, want het is nogal een woekerend onkruid).
Eerst alleen enorme bladeren.



 En zoals zo vaak in het voorjaar laat het geheugen het even afweten en heeft de plant wel iets bekends, maar lukt het toch niet er zo een, twee, drie een naam aan te verbinden. En dus ga ik regelmatig even kijken bij de grote bladeren, waar naarmate de weken voortschrijden ook enorme, rood gevlekte stengels verschijnen, en nog meer ingenieus verstrengelde bladeren - zo bekend, maar toch.... ?
Uiteindelijk valt dan toch het kwartje 'de Reuzenberenklauw!'.

Inmiddels torent de plant hoog boven de andere planten uit met enorme paraplu's van tienduizenden bloemetjes,


 maar nog wel verscholen tussen de bomen, en omringd door brandnetels. Er zijn reuzenberenklauwen die er fotograaf-vriendelijker bijstaan, maar dit is door de maanden heen toch een beetje een vriendje geworden, 'mijn' Reuzenberenklauw. Wel een gevaarlijk vriendje overigens, want de plant scheidt een sap af dat ernstige brandwonden veroorzaakt als het blootgesteld wordt aan zonlicht. Inmiddels zullen de bloemetjes overigens wel zaaddoosjes zijn geworden en met het voor dit weekend beloofde zonlicht erop kan dat een hele mooie paraplu opleveren. Ik hoop dat de plant aan de aandacht van de maaiers is ontsnapt!


 Maar goed, de witte schermbloemige op het Slangenkruidveldje is geen berenklauw. De tonronde zaaddoosjes met knobbelige zaadlijsten, de rood gevlekte stengels, de naar één zijde gerichte omwindselblaadjes brengen me uiteindelijk bij de Gevlekte scheerling. De plant riekt ook onaangenaam volgens de boeken, maar dat wordt kennelijk verhuld door de regen. De Gevlekte scheerling.....

 alle onderdelen van de plant zijn giftig. En met dit gif, zo zegt men, werd de gifbeker van niemand minder dan Socrates bereid.
En dan ga je je afvragen waarom iemand een uiterst giftige plant gaat inzaaien langs een populair wandelpad (er stond overigens twee jaar terug Datura, ook giftig) .....



Ik ben een complotdenker, geef ik direct toe. Gif in de blauwe bloemenweide waar vorig jaar de bambies verscholen lagen..... ik bedoel maar, 't zou de antidamhertenbeweging toch goed uitkomen als ze ineens allemaal voor Pampus in de blauwe bloemenweide zouden liggen.
Maar 't zal zo'n vaart niet lopen, dieren weten over het algemeen beter dan mensen wat ze wel en wat ze niet moeten eten. Maar toch.... waarom 'of all plants' Gevlekte scheerling?



In de Speelweide van de Kennemerduinen geen duidelijk ingezaaide veldjes, maar - als in een Ark van Noach - enkele exemplaren van tal van specifieke duinplanten. Ter compensatie van het zoekverbod, vermoed ik. Het voelt een beetje als de heemtuin, wel mooi, maar niet de kick van de echte vondst. Toch ben ik wel happy als ik tussen de kruipwilg moeraswespenorchissen ontdek.





De orchissen in knop, waarvan ik melding maakte in een vorig blog, komen een volgende keer. Ze zijn gedeeltelijk uit, maar ook daar was het fotograferen in de stromende regen. Ik ga volgende week voor de herkansing (ze zeggen dat het zomer wordt!).

En tot slot toch even de fuut achter in de sloot. Een winter lang eenzaam dobberend in het water, geen prachtige balletten, geen pluizige donsjes - wel een korte vakantie en zie, vorige week ineens trots terug in de sloot! Op elk potje past een deksel, het geldt kennelijk ook in de dierenwereld!






12 opmerkingen :

  1. Hai Albertine,

    Zie je wel dat het niet zo moeilijk is om vogels te fotograferen.
    Mooie plaat van deze "late" fuut.

    Ondanks de regen toch wel hele mooie foto's.
    De reuzenberenklauw is zo'n plant die ik erg mooi vind, maar altijd angstvallig probeer te mijden.
    Ik heb eens bij iemand de brandwonden op de armen gezien van dat ding en daar wordt je niet vrolijk van.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach het is inderdaad een late, maar wel aandoenlijk door jouw verhaaltje. Heeft ze er maar eentje? Als ze er alleen voorstaat, misschien ook maar beter. Het ziet er heel lief uit.
    Mooie plantenserie. Het gevaar van de berenklauw is me bekend. Ik loop er altijd met een boogje omheen. De scheerling is nieuw, maar al die witte schermbloemen kan ik niet uit elkaar houden.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Albertine
    Je hebt alles bij elkaar ondanks de regen toch een mooie serie samengesteld. Vooral dat grote scherm van de berenklauw vind ik heel mooi. Knap dat jij al die namen weet, ik kan daar nog wat van leren. En tot slot die fuut ik denk een geslaagde dag.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Albertine,
    Leuk al die planten en mooi met die blauwe tinten: mijn lievelingskleur wat bloemen betreft. Mooi ook ondanks de regen! Hartelijke groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Albertine,
    mooie serie geworden.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Albertine over iets waar bijna iedereen aan voorbij loopt kun jij zo boeiend vertellen.
    Ik kijk altijd met plezier naar jouw blogje.
    Rood guichelheil en Kromhals heb ik nog niet gevonden, ben er gisteren geweest maar had het te druk op de blauwe veldjes.
    Komt goed.
    Kom jij wel eens in het gebiedje bij het Zweefvliegveld (ligt net buiten de AWD) dat vind jij vast ook een leuke plek.
    Er groeien veel leuke bloemetjes en er zitten veel beestjes.

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Albertine weer terug in je eigen vertrouwde omgeving.
    Mooi het slangekruid en de Ossetong,prachtige kleuren.
    Grappig dat jij zo twijfelde over de Berenklauw, ik denk altijd
    dat jij dat soort dingen direct weet.
    Het is wel een loeder overigens weet ik uit ervaring en hier in
    Drenthe breiden ze zich enorm uit, maar wel indrukwekkend en mooi.
    Al die verschillende schermbloemigen vind ik lastig om uit elkaar te
    houden, dus fijn dat jij er aandacht aan schenkt.
    En ja die Moeraswespenorchis, dat is toch wel heel fraai, mooie vondst!
    En leuk op jouw blog ook nog een vogel te zien, aandoenlijk de Fuut met kind.
    Mooie blog is heb er van genoten, maar dat doe ik altijd van je prachtige en informatieve blogs!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Albertine
    Wat zie je toch prachtige bloemen hé als je goed om je heen kijk
    Prachtig die blauwe ook waarvan ik de derde heel mooi vind met die mooie achtergrond hou ik erg van die Orchis is ook heel mooi mooie natuur serie heb je gemaakt
    En bedankt voor je leuke reactie op mijn blog en bedankt voor de correctie ik wist niet dat het Wilde Peen was Peter had me er ook al op attent gemaakt
    Groetjes en een fijne dag
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijke bloemen serie, de eerste 3 foto's spreken mij erg aan (ik hou gewoon van blauwe bloemen) ,maar ook de reuzenberenklauw heb je heel mooi zo van onderen. De foto van het paars en geel tussen het duindoorn vind ik ook een prachtplaatje. bloemen fotograferen lijkt zo makkelijk, maar ik vind het lastiger dan de herten of vlinders in het AWD.
    Je laat weer een mooie variatie aan duinflora zien.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige foto's van dat blad van de reuzenberenklauw met dat schitterende licht erdoor! Mooi ook de moeraswespenorchis.
    Gelukkig hebben we deze week echt warm en droog zomerweer. Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Albertine,
    Een late reactie, dat komt door het zomerweer, dan zit je niet binnen achter de computer, maar nu probeer ik de achterstand weer in te lopen, en een blogje als dat van jou wil ik ook niet missen!
    Slangenkruid en Ossentong heb je erg mooi in beeld gebracht, zo met die vervaagde bloemen er achter, daar houd ik erg van.
    De moeraswespenorchis is een prachtige bloem, die hoop ik ook eens ergens te vinden.
    Imposant, die berenklauw, foto 6 vind ik echt super!
    Het is ook weer genieten van je verhaal, schrijven is echt een kunst die jij goed beheerst, complimenten!
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Albertine, Ik heb weer mooie dingen gemist zo te zien. Prachtig zeg die orchidee en dan die grote berenklauw. Super. En dat heldere blauw van het slangekruid is ook erg mooi. Weer genieten van je blog.gr Andrea

    BeantwoordenVerwijderen