maandag 30 juli 2012

Ontmoetingen in de AWD



Normaal gesproken doe ik niet aan damhertenfoto's, maar Bambi in de schijnwerper van de avondzon, daar val zelfs ik voor. En moeder sprak waarschijnlijk wijze woorden tot haar kind: "Pas op voor de mensen, want ze zullen ons straks ook hier, in de AWD, doden. Spring vooral niet over de hekken! Ga niet naar de tuinen en eet niet van de rhododendrons van de Bloemendaalse elite!" Ik maak een paar foto's en besluit ze verder met rust te laten en te gaan zoeken naar waar ik voor kwam: distels.
De damherten vluchten toch weg en blijven weer staan, zoals damherten dat doen. 'Niet overdrijven', denk ik, 'er ligt nog een heel Nieuw Kanaal tussen ons en ik zoek distels!' Ik blijf even staan kijken naar het vluchten en wachten, vluchten en wachten....


Ach natuurlijk!, denk ik, als ik aan de overkant iemand in een knalrode broek, de felblauwe sweater zwierig om de hals geknoopt, door het vrij open terrein richting damherten zie sluipen, camera in aanslag. Stapje voor stapje... voorzichtig.... 'dit belooft een topfoto', zie je haar denken. Nog een klein stukje verder..... wachten en vluchten, wachten en vluchten......
Het is een komisch gezicht: de damherten reeds lang gealarmeerd en de fotografe. "Nee", denk ik, "die damherten gaan je echt niet zien hoor!"
Uiteindelijk springt de hele groep over het prikkeldraad en verdwijnt tussen de bomen. Sliep uit..... !

Distels lenen zich bij uitstek voor tegenlichtfoto's door de mooie doorns en de spinnenwebachtige beharing. Veel distelsoorten zijn zeldzaam, dat maakt het determineren gemakkelijk. Meestal is het of een Akkerdistel of een Speerdistel of een Kruldistel. Een Kale jonker zou ook nog kunnen. Er zijn ook veel planten waarvan de naam weliswaar op 'distel' eindigt, maar die niet tot de distelgroep behoren: Driedistel, Blauwe zeedistel en de Melkdistels.

Distels behoren tot de Composietenfamilie. Bij deze familie bestaan de 'bloemen' (bloemhoofdjes) uit een verzameling van bloemen die bijeengehouden worden door een soort korfje (het omwindsel). Deze samenstellende bloempjes bestaan vijf bloemblaadjes die vergroeid zijn, of tot een lint, of tot een buisje.
Bij de distels is het een buisje geworden. De top van het buisje heeft slippen, de niet vergroeide restanten van de oorspronkelijke bloemblaadjes. Uit het buisje steken 5 meeldraden met vergroeide helmhokjes en/of de stijlen met de stempels. Onderaan het buisje zitten de oorspronkelijke kelkblaadjes, deze zijn nu verschrompeld en pluizig en vormen later het pluis dat de zaadjes draagt op de wind. Klinkt allemaal nogal oninteressant, totdat je een bloem bestudeert en alles ook daadwerkelijk ontwaart, zoals bij deze akkerdistel en speerdistel. Vind ik tenminste.




Voor een eerste determinatie kijk je naar de grootte van de distelkoppen.


De Speerdistel heeft grote distelkoppen, er zitten er hooguit twee aan een bloeistengel. Maar de Speerdistel is vooral te herkennen aan de bovenste bladeren die eindigen in een 'speerpunt' en iets omgerold zijn. Ook de venijnige, gele stekels zijn typerend voor deze plant.


Het omwindsel is stekelig en bedekt met een netwerk van ragfijne draden, alsof er een spinnetje druk in de weer geweest is.




Een nadeel van wandelen in de avondzon is dat je maar weinig tijd hebt. En uitgerekend dan staan er weinig distels op je route. Volgende avondwandeling maar naar De Zilk, daar is een grasland met heel veel distels. O.a. onderstaande met de vele kleine distelkoppen aan de stengel. Ik vermoed een Kale jonker. Gek hoe je altijd gaat twijfelen als je eenmaal thuis naar je scherm zit te staren.


En dus laat ik de Kruldistel en Kale jonker nog even voor wat ze zijn, en ga verder met de Akkerdistel. Een, ik zal het niet mooier maken dan het is, zeer hardnekkig en zeer algemeen onkruid. 

Het is zondagmorgen en de zon staat al hoog aan de hemel tegen de tijd dat ik het Pannenland binnenwandel. Ik ben wat besluiteloos qua route: het achtergebied of toch maar wat dichter bij huis blijven. Ik besluit lui te zijn en wat richting Oase te zwerven, akkerdistels staan tenslotte overal. 

Ik plant mijn statief bij een mooi bosje hoog opschietende akkerdistels. 


De Akkerdistel onderscheidt zich van de eerdergenoemde distels door de stekelloze stengel. Op die kale stengel staan een stuk of vijf, zes kleine distelkoppen met lange stelen. Het omwindsel is niet stekelig, de bladeren wel. Het is druk op de Akkerdistels. Eindelijk weer vlinders! 


Terwijl ik de Akkerdistel bestudeer op zoek naar een acceptabele compositie van de bladeren en wat kijk naar de vlinders en overweeg om toch de macrolens maar weer tevoorschijn te halen, legt er iemand nadrukkelijk de fototas in het gras en komt met de tripod belangstellend naast me staan. Nee hè! Terstond heb ik spijt dat ik niet naar het achtergebied ben gegaan.
 Wat of dat ik zie daar in het akkerdistelbosje? "De Keizersmantel is gespot in het Naaldenbos", vervolgt de man hoopvol, verwachtend dat dit zeldzame wonder naar mijn - inmiddels ons akkerdistelbosje is gefladderd. Tsja... wat zeg je dan? Op mijn blog probeer ik vol liefde mijn lezers te attenderen op de schoonheid van gewone planten, maar ik heb het gevoel dat dat hier, temidden van de distels, niet helemaal over zal komen. De man zucht inderdaad niet begrijpend en duikt met de macrolens de akkerdistels in. "Ik fotografeer insecten", zegt hij en na wat geklik toont hij mij trots zijn schermpje waar het reuzenoog van een vliegend iets prijkt. Ik heb volkomen niets met de lege reuzenogen van kleine insecten. Maar ieder zijn ding. Dan zie ik nog meer vlinderfotografen naderen, ze hangen nu nog boven het duinkruiskruid. Een vuurvlindertje, schat ik in.
Mijn akkerdistels dreigen een rugtasplek te worden. Wegwezen! is het enige wat ik nog denk. Dan maar geen akkerdistels. 
Ik snapshot nog even het Landkaartje - "nee, nee, het is maar een landkaartje, hoor!"


          En ja, ik loop toch even langs het Naaldenbos. En nee, ik spot geen Keizersmantel. 


10 opmerkingen :

  1. Hoi Albertine
    Wat leuk die Hertjes en het verhaal ja ze houden je echt in de gaten hé en er word heel veel jacht op gemaakt (door de Fotografen )want iedereen wil wel zo'n schattig kleintje op de foto hebben
    Je Distels zijn mooi vooral de tweede vind ik erg mooi en wat weet jij er veel van
    Ja het zijn hele fotogenieke planten vind ik die pluizen vind ik ook zo mooi
    Mooie serie heb je gemaakt
    Groetjes en een fijne dag verder
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Albertine
    leuk dat kleine kalfje.
    erg mooie foto's uit de awd.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Albertine, ik schrok al toen ik je openingsfoto zag, ze
    zal toch niet.... maar gelukkig het was alleen maar dat je Bambi
    niet kon weerstaan, is toch ook wel heel aandoenlijk.
    Een leerzaam blogje over Distels, met duidelijke foto's van de
    kenmerken, daar kan ik wel wat mee, dankjewel!
    En ja als anderen je jachtterrein binnen komen vallen met heel andere
    missies, dan kan ik me er wel iets bij voorstellen dat je dan uiteindelijk
    zelf maar vertrekt.
    Maar desalniettemin was een Keizersmantel in je blog best leuk geweest...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat laat je weer een mooie serie zien, ik dacht dat er altijd maar een soort Distel was, een blogje waar ik weer een hoop van geleerd heb. En wat een verhaal van de gekleurde kleding en het meneertje wat naast je komt staan, je maakt wat mee op een dag..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik moest even goed kijken...hertjes in de blog van Albertine.
    Maar het is een mooie foto en je verhaal erbij, goed dat ook jij het even onder de aandacht brengt.
    Dan de distels, het zijn planten waar menig fotograaf aan voorbij loopt, maar ze zijn prachtig. Ik zelf vind ze toch het mooiste met een beessie erop, een vlinder of een insect met grote ogen, hihi.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Albertine,
    Toevallig heb ik deze week ook een uitgebloeide distel gefotografeerd maar met een icarusvlindertje erop:)
    Ach ieder het zijne, maar ik herken het gevoel wat je omschrijft als die man bij je komt staan terwijl jij daar zo rustig je eigen ding staat te doen.
    Ik ga nu toch maar eens beter opletten bij distels of ze wel of geen stekels op de stengel hebben en hoeveel bloemknoppen ik zie.
    Je hebt wel heel mooi licht op je distels.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi verhaal bij de mooi belichte, zeer duidelijke foto's. Ja, lang niet iedereen ziet de schoonheid van het hele gewone vlak bij...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Albertine
    Mooi die distels en een goede beschrijving van alles. Ook nog de hertjes, al met al een mooi blog.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Over de damherten en het gedoe las ik in de krant. Ik dacht al... dat is jouw gebied. Ik zou alleen maar staan te genieten met zo'n hert in de tuin. Hier vlakbij zag ik reeën - helemaal verbaasd was ik. Alsof de natuur bij je langs komt!
    Distels zijn voor mij bloemen om te fotograferen als er verder niets is... prikkelig en stijf... wel mooi met mistdruppeltjes erop en in tegenlicht! Maar nu zal ik er toch eens wat beter naar kijken. En zien of ik ook nog andere distels zie dan de speer- en de akkerdistel! Ik had geen idee.
    Groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ojeetje, als jij thuis al twijfels hebt over welke distel het is, hoe moet ik het dan ooit weten? Ik blijf ze gewoon maar allemaal 'distel' noemen, dan zit ik altijd goed ;-)
    En ja, dat gebeurt nu eenmaal dat je ook wel eens andere mensen tegenkomt, doe je niks aan.. dus ik zou zeggen: blijf er niet voor thuis maar blijf gewoon genieten van de natuur, die is tenslotte van ons allemaal...
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen