zondag 3 juni 2012

Zeevlam

Ik loop door het stukje zeereep dat ze de Speelweide noemen en dat nog vóór de borden "Verboden zich buiten de paden te begeven" ligt. Mag je dus spelen..... struinen. Enkele vierkante meters van het hele duingebied. Het blijft frustrerend.
Maar goed, ik loop daar plantjes te zoeken, als ik boven het duin de donkere mist zie aankomen. Zeevlam! Ik vind het een mooi verschijnsel, zo onvoorspelbaar van karakter. De paniek van de strandgangers. Ja, leedvermaak ook wel.
In een mum van tijd hult mijn hele delletje zich in een mysterieus aandoend kleed. Tussen de duintoppen door jagen mistflarden. Adembenemend mooi, en zelfs een beetje angstaanjagend. De plotse val van de temperatuur, de vage duisternis, de stilte .... Ik onderneem niet al te veel pogingen een en ander fotografisch vast te leggen, want sommige dingen laten zich niet fotograferen. Eentje dan!



Voor de bloemetjesfotograaf een kans bij uitstek! De meeste bloemen hebben hun blaadjes al geopend om te genieten van het vroege zonlicht. Dan daalt die regen van mistdruppeltjes neer. Jammer dat ik dan net weer een duinviooltje uitkies met een afgekloven blaadje. Of: de natuur is niet volmaakt, mooi in beeld gebracht, zo kun je er ook naar kijken.

De mistdruppeltjes blijven hangen op de stekelige bladeren van Kromhals. Een klein, blauw bloemetje waarvan de kroonbuis iets gebogen is, verborgen in een wirwar van stekelige bladeren.



En dan ontwaar ik - nog altijd in de Speelweide! - een zeldzame Walstrobremraap. Nog niet in bloei, dus de plek goed onthouden!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Inmiddels leven we een week later. De zeevlam en mistdruppeltjes hebben plaats gemaakt voor druilerige regendruppels. Maar vanwege bovenstaande Walstrobremraap trek ik toch de regenjas aan, wikkel de camera in plastic en ga nog even kijken.

Alle leden van de bremraapfamilie zijn wortelparasieten. Het fijne stofzaad van de plant verspreidt zich met de wind en wordt met het regenwater de grond in gespoeld. Als het daar zijn favoriete wortelsoort vindt, boort het zaadje zich in die wortel en ontkiemt. Ook nieuwe wortels hechten zich aan de gastwortel.

Er zijn tal van soorten bremraap, ze zijn meestal vernoemd naar de plant waarop ze woekeren. Deze, de walstrobremraap, woekert op Walstro-soorten en andere Sterbladigen. In de duinen vind je ze vooral op Geel walstro.
Hoe oneerlijk het leven vaak is, illustreert wel bovenstaande foto. Die smalle, stervormig aan de stengel zittende blaadjes, dat is de het Walstro. En kijk dan hoe die enorme bremraap parasiteert op dat kleine plantje.

Bremrapen hebben geen blad, maar bruinige schubben. Bij Walstrobremraap zijn de kelkblaadjes vaak vergroeid. De bloempjes ruiken een beetje naar kruidnagel.



De naam is overigens afkomstig van de Grote bremraap. Deze woekert inderdaad op Brem en heeft daar waar de wortel op de bremwortel zit een verdikking die lijkt op een dik beschubde knol of raap.

Nog even terug naar vorige week. Van alles wat ik toen tegenkwam nog even het Duinroosje, voordat het uitgebloeid is en bottels  gaat vormen (ook mooi trouwens).  Het hele pad naar boven langs het Vogelmeer is ermee omzoomd. Ze verspreiden een heerlijke geur.



De zon is inmiddels weer doorgebroken, resteren de mistdruppeltjes.



Tot zover het blog voor vandaag,  de foto's stapelen zich op, het is groeizaam weer!

17 opmerkingen :

  1. O, wat is dat genieten van bloempjes met mistdruppels en van dit blog! Het verhaal van de bremraap kende ik niet. Ik vraag me weleens af of we er ook niet anders kunnen kijken. Alles gaat voortdurend in elkaar over. Als je het als één geheel ziet gaat er niets verloren. Maar toch... Al die moeite van de Walstro en de bremraap plukt er de vruchten van.
    Groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dit is een hele mooie serie.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De mist geeft wel een heel mooi druppel-effect op de plantjes. Ik had er nog nooit van gehoord en van de naam zeevlam nog helemaal niet. Ook de bremraap is nieuw voor me. Een mooi en leerzaam blogje dus.

    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Albertine,

    Heel mooi die mist plaat en het beschadigde duinviooltje mag er ook zijn.
    Dingen zijn nou eenmaal niet altijd gaaf in de natuur. De Walstrobremraap is helemaal top en het is leuk om daar meer van te weten.

    Groetjes,
    Peter en janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hà Albertine, wat een geduld heb jij om te zoeken naar bijzondere plantjes!
    Nooit gehoord van Walstrobremraap.
    je hebt het parasiteren heel mooi in beeld gebracht.
    Ook de druppeltjes op de bloemen door de Zeevlam vind ik erg mooi.
    Ik zat in het binnenland op de camping en daar was het prachtig weer, je stond vast wel even raar te kijken van die plotselinge temperatuurval,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Albertine,
    Zeevlam, wat een mooi woord, nooit eerder gehoord, maar dat vergeet ik beslist niet meer.
    Ja, dat is dan genieten van die kleine drupjes, en dat heb je ook gedaan, prachtig, die kleine details.
    Walstrobremraap heb ik ooit eens gefotografeerd, maar wist toen absoluut niet wat het was, via de blogs kwam ik er toen achter de naam.
    Je geeft er weer zulke goede info bij, dankjewel!
    Mooi blogje weer!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Albertine, wat een genoegen toch dat je ons weer verrast
    met je prachtige blogs. Heerlijk om te lezen en te bekijken.
    Altijd weer leerzaam en prachtig beschreven. Zeevlam, na jouw beschrijving
    voel ik het al en kan ik me helemaal voorstellen wat er op de foto gebeurde.
    Ook leuk de Walstrobremraap, ik kende het niet, bijzonder die parasiterende planten.
    Prachtig de foto's van het viooltje en de roos.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie variatie aan duinplanten laat je hier zien.
    Ja de zeevlammen, daar hadden we vorige week (tweede Pinksterdag) niet eens alleen pal aan de kust last van....het kwam tot aan Oegstgeest)
    Mooi de bloemen met de druppels. Walstrobremraap, heb ik al een sgezien in de Kennemerduinen, 1 keer..daarna nooit meer, een bijzonder plantje is het.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. weer een heerlijke blog!
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Albertine,

    Fijn om te lezen dat jij nog plezier beleeft hebt aan de zeevlam.
    Ik was op het strand, maar kon er niet om lachen;-(

    Ook weer goed om te lezen dat je weer zodanig hersteld bent, dat je weer volop kunt genieten van de natuur.
    Je blogs blijven 1 groot leermoment.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een mooie, herkenbare serie met als topper voor mij de Walstro bremraap, altijd leuk deze weer eens te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat is dit weer een mooie reportage, sfeervol en leerzaam. De bremraap kende ik slechts van naam, maar nu begrijp ik er veel meer van. Bedankt!
    Heb vanuit mijn blog van vandaag naar jouw mooie meidoornblog gelinkt. Hartelijke groeten en fijn dat je er weer zo op uit kunt trekken. Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Albertine,

    Interessant blog weer, met voor ons weer een geheel nieuw soort, altijd leerzaam. Mooi openingsfoto met die mystieke sfeer.

    groet,
    De Reptons

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Albertine
    Ja dat zal best koud geweest zijn, maar je het toch een prachtige serie foto's op dit blog gezet. Vooral die druppeltjes op de tere bloemetjes zijn heel mooi.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Albertine,
    Prachtig om te zien al mooie bloemen in de regen, ik heb er weer van genoten.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Albertine
    Ja..Ik kan me die dag goed voor de geest halen..Een prachtig moment..In het binnenland nog helder..naar de kust vol in de mist :)
    De Bremraap..Het is dat jij hem hier laat zien...Want ik had daar zo voorbij gelopen..als leek.
    Als ik het goed begrijpt moeten er volgend jaar nog meer van staan..
    Ook het Duinviooltje staat er met die druppeltjes werelds op..
    En gelukkig in ieder geval één foto van de opkomende zeevlam..Prachtig
    Groetjes henk

    BeantwoordenVerwijderen