donderdag 28 juni 2012

Schapenzuring



Ten eerste bedankt voor alle medeleven in de comments, beetje aandacht doet je toch altijd goed. En ja, het gaat best goed met me, denk ik, hoop ik. In je achterhoofd blijf je toch altijd bezig met de dag dat je weer voor controle moet. Alles kan zo maar ineens weer anders zijn.  Maar voorlopig geniet ik van elke dag en van mijn nieuwe energie.

De foto's van Drenthe uitzoeken en van namen en kennis voorzien is nog een hele klus, dus even een blogje tussendoor. Omdat het te mooi is om zo maar voorbij te laten gaan.



De schapenzuringvelden.

Lopend door de duinen, en met name als je bij De Zilk naar binnen gaat, waan je jezelf in een impressionistisch schilderij. Een bonte kleurenmengeling van vele tinten rood, oranje, paars, geel, met groene vegen er doorheen. Bijna niet te fotograferen, je hebt weleens van die beelden. Dat moet je zien, daar moet je tussendoor lopen, op een duintje gaan zitten en uren uitkijken over die prachtige gekleurde vlaktes.



Natuurlijk kan ik het niet laten een kleine toelichting te geven op de schapenzuring. Een plantje dat het hele jaar door aanwezig is. In de winter met opvallende miniblaadjes, vaak knalrood gekleurd, tussen de grijze korstmossen. Van een afstand denk je aan rood bekermos, maar helaas.... schapenzuring!




Schapenzuring heeft windbloemen. Dat is niet fijn voor de fotograaf, want het betekent dat de plant de voortplanting via de wind regelt en er dus zorg voor heeft gedragen zoveel mogelijk 'windgevoelig' te zijn. Bijvoorbeeld door bloempjes aan dunne steeltjes die in een soort pluimpjes aan de stengel hangen te wiegen. De vruchtjes zijn driekantig en omgeven door drie bloemdekslippen die dienst doen als een soort vleugeltjes, zodat het zaadje kan wegvliegen. De planten kunnen mannelijk of vrouwelijk zijn, of van beiderlei kunne. De mannelijke bloemen hebben drie bloemblaadjes en drie kelkblaadjes, die zo op elkaar lijken dat er zes bloemblaadjes lijken te zijn. De vrouwelijke bloemen hebben stempels met een wit kuifje. Leuk voor de foto ook, maar probeer ze maar eens te ontdekken tussen al die miniatuurplantjes!



Schapenzuring gecombineerd met het frisse groen van de Adelaarsvarens en de donkere aren van een grassoort waarvan ik de naam vooralsnog schuldig moet blijven. (Was ooit begonnen met de grassenstudie, maar de tijd ontbreekt om me er echt mee bezig te houden. Komt nog weleens, hoop ik, want bloeiende grassen zijn heel mooi.)





Een vreemde eend in de bijt, maar het kleurt wel mooi, het verdwaalde biggenkruid.


Het blijft me fascineren hoe zo'n nietig plantje als de schapenzuring zulke prachtige taferelen kan schilderen!


En dan wacht ik vol spanning:
afgelopen maandag spotte ik onderstaande plant, en dat zou zo maar een wespenorchis of zo kunnen zijn!!



11 opmerkingen :

  1. Hoi Albertine, mooi pleidooi voor Schapen Zuring!
    Bij ons in het weekendkrantje stond ook een mooi artikel over dit moois (ben natuurlijk het meeste al vergeten), leuk dat jij er ook aandacht aan besteed.
    Ik zal de volgende keer eens letten op de bloemetjes en kijken of ik de stempels met wit kuifje van de vrouwelijke bloempjes kan ontdekken.
    Ik hoop dat het goed blijft gaan met je,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Albertine
    mooie foto's van dat geweldige landschap.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Albertine, prachtig die schapenzuring, leuk dat je daar een heel
    blog aan hebt gewijd en terecht want het kan zoals je zelf al zegt een heel landschap bepalen.
    Leuk ook dat je er toch ook zoals we van je gewend zijn nog even van die interessante informatie bij verteld.
    Een mooie ode aan de schapenzuring en het lijkt er wel op dat je al weer een mooie nieuwe vondst hebt gedaan.
    En ik wordt natuurlijk wel heel nieuwsgierig naar je Drentheblog. Morgen ga ik eens even weer kijken bij de Blinkerd en hoop dat er nog Orchideeën bloeien, maar het is er altijd leuk om een paar uurtjes te vertoeven, maar dat weet jij inmiddels ook.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi de velden vol met zuring. Ik zag ze ook op Texel en ik heb de honden er wel eens in gefotografeerd.
    Ben benieuwd of je de grassen nog gaat verkennen. Ik zie steeds andere grassen en daar zitten heel mooie tussen.
    Fijn dat het beter met je gaat. Hopelijk gaat ook je energie vooruit.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Albertine,
    Prachtige serie over de schapenzuring, je ziet het nu overal in ht duin en je hebt het weer mooi vastgelegd, van veraf tot dichtbij zodat we ook van dit plantje weer mooi de details kunnen zien.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schitterende foto's van die velden vol schapenzuring. Ik kende de zuring, maar deze soort, die het landschap haast beschildert, kende ik niet. Wat mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi,die zuring met die rode tinten, ik zal er zeker beter op letten een volgende keer. bedankt weer dus!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schilderachtig mooi, al die laagjes met net een andere tint. Het plantje komt me bekend voor, maar ik wist niet dat het schapenzuring was. En zo kijk ik er nu weer met meer kennis en andere ogen naar. Ben ook benieuwd naar je Drenthe blog, als Drenth zijnde!
    Groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Albertine,
    wat een mooi blog toch weer! ik kan echt genieten van zulke kleurrijke velden, maar ik vind zoiets erg moeilijk om mooi te fotograferen.
    Dat is dus een extra reden waarom ik deze serie waardeer, jij weet het schilderachtige goed weer te geven. Ook in detail laat je zien dat Schapenzuring een erg mooi plantje is.
    Spannend, je laatste foto, ik vertrouw er helemaal op dat ik binnenkort zie of het idd een wespenorchis is of toch iets anders.
    Groetjes en blijf genieten,
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige serie Albertine
    Heel mooi daar en dat laat je goed zien ,
    En van zuring kan je prachtige close-ups maken ach dat kan eigenlijk overal van hé als je het zie
    Ik begrijp dat je ziek ben geweest
    Van harte beterschap en fijn dat het weer goed gaat
    Bedankt voor je reactie op mijn blog
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Albertine,

    Landschappen fotograferen is echt een kunst en het blijft lastig om dat te platen, wat je daadwerkelijk ziet.
    Wat een prachtige openingsfoto heb je gekozen. Heel mooi met die verschillende vlakken.
    Ben benieuwd naar de bloemen van de laatste plant.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen