donderdag 1 maart 2012

De Blije Mosdagen

Een super conditie zal ik niet krijgen van mijn wandelingen: ik lig meer dan dat ik wandel. Tegenwoordig vooral aan de rand van een van de betonnen kanaaltjes, in het natte gras, zonder regenbroek, met verkleumde vingers, ogen vol verwondering, en het continue risico van naar beneden roetsjen. En om me heen tal van verbaasde blikken: de meeste kanaaltjes liggen immers op de route naar de vossen.
En als ik probeer uit te leggen welke sprookjeswereld daar aan hun voeten ligt, zie je ze denken 'die spoort niet'.
 "Wilt u echt niet naar de vossen?"


Groot Duinsterretje groeit ook op beton en kapselt er zelfs!

Donker tekenen de polletjes van het muurachterlichtmos zich af. Een klein zwart bolletje vol rode puntjes en witte glasharen (fijne uitdaging voor de ambitieuze fotograaf!). Van dichtbij net een boeket rode rozen. Als de kapsels rijp zijn springen ze open, en zie je de oranje peristoomtanden, maar zover is mijn Muurachterlichtmos nog niet.






Een andere oude bekende is het Gewoon muursterretje. Te herkennen aan de uitbundige groen-gele kapsels.


En zo op het kale gesteente doet het Gewoon muisjesmos haar naam eer aan!

Het witte uiterlijk van het muisjesmos komt door de lange witte glasharen aan de uiteinden van de blaadjes. Kenmerkend voor de soort zijn ook de naar beneden gebogen sporenkapsels.

Een heel andere plek om 's uitgebreid te gaan liggen is het Paardenkerkhof. Kapselende haarmossen. En tot mijn grote vreugde vind ik Ruig haarmos, de mooiste van de haarmossoorten, met haar prachtige rode mannetjes (de bekertjes) en vrouwtjes (de steeltjes). Ruig haarmos verschilt van het ook veel in de duinen te vinden Echt zandhaarmos in de witte glasharen aan de uiteinden van de blaadjes. Het Echt zandhaarmos heeft een bruine punt (niet te verwarren met een verdorde punt van bijvoorbeeld Gewoon haarmos).  De lichtgroene sprieten met glashaar zijn van Grijs kronkelsteeltje, een trouw maatje van het haarmos. Helemaal links op de foto zie je nog net een paar van de kronkelende kapsels waar ze haar naam aan dankt.





Ik weet het, de gemiddelde macrofotograaf gruwelt van dit soort beelden, drukker kan het immers niet, maar ik kan me er uren mee vermaken. Wat is er veel te zien op zo'n klein plekje aarde! Het korstmos is het Bruine Heidelucifer (met wederom dank aan de experts van Waarneming.nl), de rode puntjes zijn de Rode heidelucifer of het Rood bekermos. Dat is altijd lastig te zien: is het een wat breed uitgevallen top van de Heidelucifer of een goed gevuld bekertje?  De donkergroene blaadjes zijn een haarmos, zo te zien met bruine punten in plaats van witte glasharen, Echt zandhaarmos dus. De gewei-achtige takjes zijn een rendiermos. Aangezien je, als je heel nauwgezet kijkt, aan de voet van het rendiermos ook schubjes kunt ontdekken en de vertakking telkens in tweeën is, ga ik voor Vals rendiermos. En al die witte bolletjes? De restanten van de prachtige paarse heide van afgelopen najaar.


Ook over het Paardenkerkhof valt nog van alles te vertellen, evenals over de betonnen kanaaltjes, maar ik moet nog iets anders kwijt.

Ademloos - al weer! En ik zak op mijn knieën in het zachte, meeverende mos.

Veenmos!!!


Veenmos kom je normaal gesproken niet tegen in de duinen. Zoals de naam al doet vermoeden heb je er veengrond voor nodig. In mijn fotogids Mossen bewonder ik vol ontzag de prachtige mossen. Ze hebben de meest fantastische kleuren en ik neem me voor dit jaar toch echt af te reizen naar een veengebied.
En dan ineens sta ik midden in de AWD in het wijnrode veenmos. Wow!
Via waarneming.nl leer ik dat op Groot Zwarteveld inderdaad veenvegetatie voorkomt en dat is best wel heel bijzonder. De zonnedauw moet er dus te vinden zijn! Veenmossen zijn wel weer een heel apart hoofdstuk in de plantenwereld om te bestuderen, helaas kun je ook hier de meeste alleen met een microscoop determineren. Maar dat mag de pret niet drukken, want ook zonder naam zijn ze waanzinnig mooi. Ik zal nog vaak op Groot Zwarteveld liggen!


Bronsmos herken je aan de roodoranje gekleurde stengel met goudgele blaadjes. Een heel mooi mos ook, er om heen staat Echt zandhaarmos, die met de omgerolde bladranden en bruine puntjes.



En soms vind je gewoon op rottend hout de prachtigste plaatjes: Gewoon knopjesmos - let op de kleine gele bolletjes met broedkorrels.



21 opmerkingen :

  1. Fantastic shots! I just love those macros, really stunning. A world within a world...
    Really nice series.
    Greetings,
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzonder fraai, hopelijk inspireren deze mossenfoto's velen om ook eens naar het kleinste groen te kijken. Ik zal er in mijn blog binnenkort ook weer eens lens en toetsenbord op richten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dat mos je loopt er altijd overheen maar je bekijkt het nooit goed maar het is best mooi.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je voor de mooie foto`s en de informatie !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Albertine
    Dat drukke plaatje..Ja echt super..Zoveel!!
    En dat op zo'n klein stukje grond..
    Ja..Ik begrijp je..Deze wereld is spannender dan de tamme vossen.
    Maar ook die mensen begrijp ik..Helaas ben ik niet goed in macro..
    Maar mooi?...Ja..Het is echt mooi.
    Goed dat jij dat wereldje op zo'n manier aan ons toont..
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een cadeautje dit blog Albertine!
    Zò leuk dat jij veel mosjes kunt benoemen en herkennen.
    Ik hoop dat ik ze herken als ik een keer ga dweilen op het Groot Zwarteveld.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoera, Albertine ligt weer bij het mos!
    Dit zijn zulke verbluffend mooie blogjes, ongelooflijk wat jij allemaal ziet, en dan ook nog kunt benoemen, knap!
    Dat mossenwereldje is echt boeiend zoals jij het laat zien, en die drukke foto? die is prachtig, er is zó veel op te zien.
    Wist niet dat veenmos zo mooi is, wist alleen maar uit ervaring dat het errug nat is als er je op ligt.
    De laatste foto is schitterend!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Albertine, Jij bent ook goed in het speuren naar mooie kleine wonderen. Het ziet er weer prachtig uit. Menigeen zal er aan voorbij lopen zo klein als het is. Wat mooi die dikke druppels op al die mosjes. En wat ongelooflijk veel soorten zijn er.Dat muismos, veenmos en de laatste foto zijn echt prachtig. Wat mooi met die scherpe druppels erop en dan veenmos is echt een mooi dik tapijt. Ik krijg weer zin om weer eens die kant op te gaan. Groetjes Andrea en een fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik word heel blij van jouw blije mosdagen.
    Wat weer een mooie en leerzame blog, een genoegen
    om te kijken en te lezen.
    Fijn om even naast je te liggen en te genieten van
    al die kleine wondertjes en dan ook nog van die
    boeiende beschrijvingen er bij.
    Dank je wel dat je dit weer met ons deelt.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Albertine,

    ik ben ook een zoeker van mos, maar ben de laatste tijd niet meer in de AWD geweest. Wel 2e kerstdag in het zwanenwater en daar ook mooie mossen gezien en een blog van gemaakt.

    Deze mossen die jij laat zien zijn ook echt prachtig. hoog tijd om weer eens heen te gaan.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fascinerend, deze mini-biotoopjes met mossen zo schitterend gefotografeerd en op naam gebracht. Ik kan er eindeloos naar kijken en hoop door jouw uitleg er wat van te leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik bevind me altijd in een hele andere wereld als ik jouw blog lees en de foto's bekijk. Heerlijk om te zien zeg. Totaal niet voor mij besteed, nu ik met me rug zit. Toch geniet ik hier erg van.


    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Albertine,

    Ik zou bijna (ja bijna) zelf op mijn knieeën gaan liggen.
    Wat een prachtige serie heb je weer gemaakt.
    Als je het zo ziet is het eigenlijk zonde dat ik er zo overheen banjer.
    Mooi gedaan hoor!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Albertine
    Wat een mooie serie en dat van zulke kleine plantjes, je hebt er echt oog voor, anders loop je ze zo voorbij.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Albertine,
    Niet naar de vossen, maar naar de mossen. Van mij mag je als je daar zulke blogs over maakt.
    Heerlijk weer om dit te lezen en te bekijken. Ik besef nu dat ik in Bayeren veenmos heb gezien. Heel dik, rood, veerkrachtig mos. Dat was echt iets voor jou geweest.
    Mooi die laatste foto met waterdruppels.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. heerlijke plaatjes!!!
    complimenten weer!
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Albertine,
    Mooie serie! Ik heb het nu al een paar keer gelezen en probeer de informatie een beetje te onthouden. Het duinsterretje zal ik hier wel niet vinden. Ja, alles voor een mooie foto! En mos met dauw daar kun je mij voor wakker maken.
    Groet! Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Trouwens, al die kniebuigingen die je moet maken... daar krijg je ook conditie van!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooie serie is dit. Ze zijn zo klein en je weet ze zo mooi op de foto te zetten. Ik vind ze echt geweldig ik heb ze allemaal stuk voor stuk uitgebreid bekeken. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hier wordt je inderdaad blij van, wat een soorten, wat een frisse kleuren. En wat zie je op een vierkante meter toch veel, zelfs het lelijke betonnen kanaaltje wordt een oase van natuurschoon.
    Heerlijk dit mosblogje.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  21. dit zijn weer mooie plaatjes en blijf vooral lekker legge kunnen wij er ook van genieten
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen