maandag 13 februari 2012

Winter

Ik zal het maar bekennen: ik heb de afgelopen weken een beetje met mijn zieltje onder mijn arm gelopen. De mossen verschrompelen om zichzelf te beschermen tegen de winterse kou en uitdroging en ik lijk een beetje mee te verschrompelen. Het is haast onvoorstelbaar dat ik  twee weken terug het eerste bloeiende Klein hoefblad vond! Zoveel knoppen waren er al, zoveel beloftes van lente. Ze liggen nu onder een deken van sneeuw. Blijft het landschap en de vogels. Nou ja, de vogels...  ? Volgens de blogs zouden er heel wat vogels moeten rondfladderen in de AWD. Maar zo niet op mijn pad.

Van de planten houdt alleen de driedistel nog altijd dapper vol. Zelfs bedekt met wat ijs is het gele hartje met omlijsting van zilveren blaadjes te zien.

Het Vogelmeer in de Kennemerduinen ligt er schitterend, doch verlaten bij, op twee dommelende zwanen na.

De dode bomen in het water vormen een landschap op zich.

De combinatie van zand en sneeuw geven het landschap iets onherbergzaams. In de sneeuw een wirwar van sporen.

Op het strand scharrelen een paar strandlopertjes.


In de AWD is voldoende open water en er dobbert nog van alles rond - als je er oog voor hebt tenminste. Onwillekeurig blijven mijn ogen toch de grond afzoeken, in de hoop een bijzonder groen blaadje te ontwaren!

De grande dame van de Kanalen is toch wel de Grote zaagbek, met haar gedistingeerde grijze kleed en stijlvolle kapsel.


Daarbij vergeleken is mevrouw Wilde eend dan toch meer een knusse moeke, degelijk en geen fratsen.

Tussen de eenden zwemt een eenzame nijlgans, als een variant op een oud sprookje, 'de gans die zo graag een eendje wilde zijn'.

En ach, dan drama.....

waarbij ik het ultieme moment uiteraard mis. "Na - na - na - nanaaah...!" lijkt de blauwe reiger te doen tegen de zaagbek, "kijk 's wat ik heb gevangen....!". Vlak na het nemen van deze foto springt de zaagbek op in een poging de kikker uit de bek van de treiterende reiger te kapen. Het was een groots fotomoment ...



Schattig stelletje!


"... velden vol wilde orchideeën.. "  belooft de mail die ik ontvang van Coby en Kees -  en ik droom even weg en zie mezelf liggen in dat veld, omringd door de orchideeën, zoemende insecten en zonnewarmte!


18 opmerkingen :

  1. Wegkwijnen.... Maar dit zijn prachtige foto's en ja ook ik verlang naar het voorjaar. Groetjes janny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach je hebt toch nog best wel wat vogels kunnen "schieten". De zaagbek is inderdaad een beauty. Binnenkort, echt het duurt niet meer zo lang, kun jij je hart weer ophalen aan mosjes en knopjes en ander ontspruitend groen. En wij ook :)
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie winter foto's zijn dit weer geworden.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer dat je niet veel gezien hebt qua vogels in de AWD. Haast niet voor te stellen als je sommige blogs ziet. Nog heel even en dan kan je weer op zoek naar bijzondere mosjes; het ergste is wat dat betreft denk ik achter de rug. En jammer van dat ene 'fotomoment' met de zaagbek; was wel heel speciaal geweest.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Albertine..
    Ik denk dat de mosjes nu langzaam maar zeker weer tevoorschijn komen...
    Maar het genot van zoemende insecten..Daar moeten we nog even geduld voor hebben. Heerlijk op de grond zitten..op een mooi plekje in de AWD..Ja dat is ook veel waard.
    De kikker..Ja..een geweldig moment..
    Ook de Kennermerduinen met die sporen in de sneeuw..Prachtig.
    Van mij mag het nog wel een keertje sneeuwen..voor we in het gras kunnen gaan zitten.
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hele leuke tekst! Van het verschrompelen is niet veel te merken als je naar deze serie kijkt! Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. je kan weer een beetje gaan ontwaken, de mosjes worden weer zichtbaar en zullen heel snel weer te zien zijn. Het gaat lente worden...jippie laat nu maar weer komen. Ondanks dat je geen mosjes hebt gezien is het toch een AWD blog geworden waaruit blijkt dat je een fijne wandeling hebt gemaakt.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Albertine
    Ik vind vooral de eerste foto's erg mooi, die koude en kale vlaktes.
    Ja, jij vindt ze te kaal, maar de mosjes en plantjes zitten toch echt onder die sneeuw, en de dooi moet goed nieuws voor je zijn ;-)
    Van mij had het nog even mogen winteren....
    Het ultieme moment gemist maar een reiger met een kikker in zijn bek, daar zou ik ook al heel blij mee zijn!
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie serie van vogels in de winter. Nu op naar de lente.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Albertine,
    Nu hoefde je niet een keer op je knieën tussen de plantjes door te kruipen. Heb je een hele mooie serie foto's gemaakt van het landschap en de vogels. De sneeuw is nu weer weg, dus je kan weer op zoek :-):-):-)

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Albertine, wat weer een prachtig beeldend verslag van je natuuravonturen. Jij mist je mosjes en bloemetjes, maar ik vind dat
    je toch werkelijk heel fraaie foto's van andere zaken hebt gemaakt.
    Foto 2,3 en 4 verbeelden denk ik je eigen desolate gevoel, sublieme
    foto's, heel mooi. Dat je dan ook nog mevrouw Grote Zaagbek, mijn favoriete eendensoort er zo mooi op zet vervuld mij echt met vreugd.
    En dan en passant een paartje Brilduiker er op, menig vogelaar zou zijn vingers aflikken.
    Maar dan begrijp ik het.... je droomt van een mooie lentedag in Drenthe...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze winterse beelden hebben toch ook wel hun charme.
    Bovendien zit onder deze isolerende deken een wereld verborgen welke weer tevoorschijn komt zodra de dooi doorzet.
    Zo heeft elke periode zijn momenten.
    De kale vlaktes met zwanen en bomen zijn toch wel mooie winter plaatjes geworden.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Albertine,

    Gelukkig heb jij andere kwaliteiten. Er zijn al zat blogs met vogels, vossen en herten.
    Maar jouw blog van de kleine wonderlijke florawereld is zo'n welkome aanvulling op alle faunablogs.
    Dus: "Ga zo door!"

    Moet wel zeggen, dat dit een allerverdienstelijk vogelblog is.
    Gewoon mooi gedaan. Het was helemaal top geweest als je de aanval van de zaagbek had kunnen platen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Albertine,

    Ik las net je reactie. Het mos heeft me in de greep en het is lastig. Vandaar dat ik nu af en toe op jouw blog spiek en yavannah.nl heb ik ook al gevonden. Dat helpt enorm! Al merk ik wel dat het oppassen is. Misschien moet ik gewoon even tevreden zijn als ik een beetje weet in welke hoek ik het moet zoeken (haarmos, haarmuts, achterlichtmos, knikmos...). Mooie namen hebben ze ook!

    Ik snap het helemaal als je vertelt dat je met je ziel onder je arm loopt. Dat had ik vroeger heel vaak met druppels. Tegenwoordig ga ik geloof ik minder met een vooropgezette verwachting wandelen. Er is altijd wel iets te zien. Want ik liet mijn humeur er nog wel eens door bederven. Kon ik naar buiten, waren er geen druppels!

    Maar wat moet het heerlijk zijn om zo vlak bij de duinen te wonen. Wat een prachtig gebied! En je hebt een serie hele mooie foto's afgeleverd. Die zaagbek met zijn kuifje is een dotje. En een gewone eend vind ik ook altijd wel de moeite waard. Ik ga nog wat verder door je blog struinen!

    Hartelijke groet,
    Anita

    Mijn profielfoto wil hij niet meer laden. Ik moet nog uitzoeken hoe dat zit. Nu ben ik een gevarenbord... het is niet anders :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Albertine

    Ondanks dat jij met je ziel onder je arm loopt vanwege het gebrek aan mossen en bloemen heb ik heel erg genoten van je verhaal en foto's en zo zie je maar, eens foto's maken van andere dingen is ook weer leuk:-) Maar toch kom ik hier vaker kijken want mossen en bloemen is eigenlijk ook best wel leuk, en het wordt natuurlijk steeds leuker als je er meer verstand van krijgt dus ik hoop op deze blog in de toekomst veel te leren:-)

    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Albertine, Ja het ziet er een beetje troosteloos uit maar zoals altijd heb jij de gave om andere dingen te laten zien die vele mensen niet eens opmerken. De foto's met de vele dier sporen vind ik super en dan die reiger met die kikker. En niet te vergeten madame zaagbek met haar mooie punkkapsel. Geweldig. En ja wie zit er niet te wachten op een heerlijk zonnetje en mooie orchideeën. Nog maar even verder dromen. Fijn weekend.groetjes Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ik sluit me helemaal bij rene aan
    groetjes
    bart

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuke blog toch weer, je teksten zijn altijd zo heerlijk om te lezen. Daarbij toch weer prachtige fotomomenten, het verlaten vogelmeer, tot de gemene reiger en de zaagbek die net misgreep.
    De grand dame heeft hier wel een heel kinky kapsel.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen