maandag 28 november 2011

De wereld van de paddestoelen (4)

Wollige bundelzwam _ oud exemplaaar
Ja wel, nog steeds in de weer met de paddestoelen. Toch gaat het niet echt hard. Ergens op een forum meldt een paddestoelenexpert dat je in een seizoen gemakkelijk zo'n vijfhonderd verschillende soorten kunt vinden.
Dan schiet ik nog niet zo op, ik ben pas bij Paddestoel Nr. 35.
Vijfhonderd.... dan zou je toch bij elke stap zo ongeveer over een paddestoel moeten struikelen. Of de hele dag, 7 dagen in de week, paddestoelen moeten zoeken. Dat je niet hoeft te werken en dat soort dingen....

Wollige bundelzwam in vroeger stadium
Toch gaat het met het enthousiasme de verkeerde kant op als ik neerkniel voor de Plooivoetstuifzwam.


Want, en ik toon de Plooivoet even in zijn context :


er staat behalve veel Grijze Bisschopsmuts (mos) rondom de Plooivoet ook heel veel  Zomersneeuw (Cladonia foliacea) (korstmos). Tot mijn verbazing zag ik in de Veldgids dat Zomersneeuw ook bekertjes kan hebben, komt niet heel veel voor, maar 't kan.....

En dus duik ik in de Zomersneeuw!


En ik vind een bekertje!


Dat brengt me weer bij de korstmossen. Ik post een aantal van mijn foto's op het forum van de BLWG en blijk meer soorten bekertjes in huis te hebben dan gedacht. Bijvoorbeeld het Rafelig Bekermos (Cladonia ramulosa), te herkennen aan de 'ontplofte' bekers:


Temidden van de Grijze bisschopsmuts, het Gesnaveld klauwtjesmos en de Zomersneeuw vind ik ook Klein leermos (Peltigera rufescens). 


Leermos is ook een korstmos. Je hebt verschillende soorten: Groot leermos, Klein leermos, Kaal leermos, Duinleermos enz. enz.
Deze, het Klein leermos, herken je aan de witte berijping aan de voorkant en de, aan de bovenzijde, donkere rhizinen (schimmeldraden) aan de achterkant. 


Ik moet bekennen dat ik dit toch veel leuker vind dan paddestoelen .....  maar de mossen en korstmossen zullen er nog de hele winter zijn, dus toch nog even de paddestoelen.

Behalve de Zomersneeuw en de Plooivoetstuifzwam zie ik op dezelfde plek ook een Piekhaarzwammetje (Crinipellis scabella), een echt duinbewonend zwammetje.

Het zwammetje groeit hoofdzakelijk op dood gras.


Leuk hè, ietsje jammer van het diafragma, maar je kunt niet alles hebben op een donkere, mistige namiddag.  Ze groeien ook gewoon op de grond:


Het hoedje is witachtig en bedekt met roestbruine schubjes, de rand van het hoedje is wat gerimpeld, de lamellen zijn wit. Bij oudere exemplaren zit er in het centrum van het hoedje vaak wat groene algenaanslag.


En ook - het is een geweldige plek! - staat er de Okergele korrelhoed.



Te herkennen aan - de naam zegt het al - de korrelige hoed met het donker gekleurde bobbeltje in het midden en vooral aan de roestbruine, vlokkige steel.

Even verderop staan Gesteelde stuifballen (Tulostoma), ook van die typische duinbewoners. Ze onderscheiden zich van de andere stuifzwammen door het bezit van een lange steel (uiteraard) en de kleine opening in de hoed. Je vindt ze het hele jaar door, maar alleen nu kun je verse, jonge exemplaren  vinden. Er zijn (natuurlijk) meerdere soorten Gesteelde stuifballen, zoals bijv. de Ruwstelige Stuifbal, lichtgrijs van kleur en met een gewimperde, franjeachtige opening (weet je waar je op moet letten, als je er een tegenkomt)



Toch wel mijn favoriete paddestoelen, die echte duinbewoners, zo lekker onder het zand.

In het open grasland vind je nu heel veel mosklokjes en andere kleine paddestoeltjes. Daar kun je echt uren zoet zijn met je macrolens.

Dit tere, bijna doorschijnend witte zwammetje blijkt een uitgebleekt (=stokoud) Oranjegeel trechtertje (Rickenella fibula) te zijn. Volgens de experts.



En ik denk dat dit het punt is waar ik afhaak.... in de Veldgids staat een knaloranje paddestoeltje afgebeeld met een gewelfd hoedje..... niets, maar dan ook niets doet je gedachten daarbij richting dit paddestoeltje gaan.
Determineren van paddestoelen - een kansloze onderneming!


15 opmerkingen :

  1. Dit is een helle mooie serie van die paddenstoelen.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een mooie blog met prachtige zwammetjes, paddo's, volgens mij heb je hier op een kleine oppervlakte je heerlijk vermaakt met je macro lens. En wat een uitleg over de soorten, heel goed gedaan en fijntjes om te lezen.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een paddestoelen weer, en het zijn allemaal weer andere soorten als ik zaterdag op de foto heb gezet.
    Ik moet wel zeggen, dat ik je mosjesfoto's beter vind dat je paddestoelen, die mossen, dat ieniemienie spul doe je echt goed.Prachtig die bekertjes. Zo hebben we ook op grijze dagen nog wat leuks te fotograferen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, de vorige keer liet je je verleiden/afleiden door de bloemetjes, nu zijn het de mosjes die je toch niet kunt weerstaan, en toch nog zoveel van die kleine paddestoeltjes, die van dichtbij bekeken toch zeker de moeite waard zijn. En wat weet je er al veel over te vertellen!
    Het witte oranjegele trechtertje is beeldschoon, ook al drijft het je tot wanhoop.
    Groetjes
    Loes

    ps die mosjes zijn ook weer super!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leerzame en interessante serie, ik heb ervan genoten! Zelf heb ik meestal te weinig geduld voor genieten op de vierkante meter, ik heb daarom des te meer bewondering voor mensen die dat geduld wel op kunnen brengen. Hele mooie foto's!
    Groeten, marion

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Albertine,

    Ik zie dat het bloed kruipt waar het niet kan gaan! Ik kan mij heel goed voorstellen, dat je inmiddels een beetje moedeloos begint te worden.
    Zoveel verschillende mogelijkheden en zoveel gelijkenissen. Toch weet je er een zeer boeiend verslag van te maken, met weer prachtige foto's.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het blijft in alle opzichten een genoegen om je weblog te bezoeken Albertine.
    Ik heb bewondering voor alle paddenstoelen die je het weten op te sporen en alle moeite die je hebt gedaan om namen en informatie op te sporen.
    Je wanhoop is herkenbaar en ik heb mezelf al in een vroeg stadium beloofd dat ik niet van iedere gevonden paddenstoel de naam hoef te weten.
    Het van onderwerp veranderen begrijp ik ook goed en je hebt de mosjes ook heel fraai in beeld gebracht,een terrein waar ik weinig vanaf weet, dus ik kom vast nog wel eens weer deze blog opnieuw bekijken.
    Nu ben ik hier ook met genoegen geweest, compliment voor deze mooie blog!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mooie platen met leuke details
    netjes gedaan
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Albertine..
    Wat heb je weer een wereldlog neergezet..En ik zie hier steeds weer nieuwe dingen..zo vind ik het Leermos prachtig..(lijkt me moeilijk te vinden..Ja.Het zou eigenlijk je werk moeten wezen..En dan kom je met wat overuren een heel eind..(zou je dan snipperen vraag ik me dan al snel af :)
    Echt weer heel mooi Albertine
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie foto's, zelfs schrijf ik ook veel over paddenstoelen en korstmossen (http://keesboelenatuur.blogspot.com)maar deze kwaliteit van fotografie is echt super. Uiteraard heb ik een verwijzing naar je blog gepubliceerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een paddenstoelen en mossen paradijs is het daar bij jou. De bovenste foto is net een plaatje waarvan alles bij elkaar gelegd is zo mooi al die kleine details en kleurtjes erin. Dat takje met die fijne rozige blaadjes. Mooi hoor. Je weet er een hoop van zo te lezen of je kunt ze in ieder geval erg goed onderscheiden. Weer erg interessant en leerzaam en van mij mag je nog wel even doorgaan ermee. Als die mooie foto's met heerlijke details erin. groetjes Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hello Albertine,

    What a nice series of mushroom pictures! I am from Canada but sometimes we have the same kind of mushrooms. I love mushrooms too and I started taking pictures of them and eating the ones we are sure are O.K. to eat.
    Great blog! I will follow you!
    Greetings from Canada, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Albertine,
    Er is iets niet goed met mijn instellingen denk ik. Ik krijg altijd een icoontje als iemand die ik volg een nieuw bericht heeft geplaatst. Maar van dit bericht heb ik niets gemerkt, anders had ik eerder gereageerd. Tjonge wat duik je met veel enthousiasme in de paddenstoelmaterie. Tja en als die dan midden in een prachtig mosje staan, dan kan ik me indenken dat je aandacht verschuift.
    Op beide gebieden laat je mooie beelden zien. Wat een prachtige kleine paddenstoeltjes heb je gevonden.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Albertine,
    Niks mis met mijn instellingen, ik heb niet opgelet :-)
    Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Albertine,

    ik las bij Hen (AWD) dat ik hier uitleg kon vinden over de verschillende korstmossen. Ik heb er ook al een aantal geplaatst, maar heb er nog meer in de map * nog te plaatsen* staan. Leuk dat ik hier weer wat bijleer.

    Mooie foto's, dus ik heb genoten.

    Groetjes en ook hele fijne Kerstdagen, Helma

    BeantwoordenVerwijderen