donderdag 8 september 2011

Zeldzame plantjes....

voor de echte AWD-er: hier ergens staat de Moeraswolfsklauw
Als bloemetjesfotograaf hink je altijd een beetje op twee gedachten: enerzijds wil je de mooie foto met het wazige achtergrondje, anderzijds wil je alle details hebben om juist te kunnen determineren.
Bij de vondst van een zeldzaam exemplaar gaat het dan ook geheid fout, alsof mijn denken enigszins beneveld raakt en er een strijd losbarst tussen 'sprietloos' en 'zoveel mogelijk spriet'.
Weliswaar heb je bij plantjes natuurlijk alle tijd van de wereld om welk beeld dan ook te maken, immers, plantjes vliegen niet en vluchten niet, maar zo werkt het dan kennelijk toch niet.

Zo was er de vreugde over de Moeraswolfsklauw, een moerasplant uit de oertijd. Weliswaar is de Moeraswolfsklauw al langsgekomen op andere blogs (in beeldschone compositie met geordende sprieten), maar een dergelijke plant in de AWD vinden is toch wat anders dan dezelfde plant in erkende moerassen.

Het is niet eens zozeer de schoonheid van de plant, maar meer dat wat het impliceert: een heel scala aan planten (mossen!) die er ook zouden kunnen staan, misschien zelfs wel de zonnedauw.
Overigens wordt de Moeraswolfsklauw in de AWD beschermd door een legertje zeer agressieve mieren, dat was wel minder......

Stukje 'Dinosaurus-natuur'
Nu ik zo naar de foto kijk, bedenk ik dat zelfs zonder overenthousiast brein het lastig geweest zou zijn om de kruipende stengel van de plant met de rechtopstaande zijtakken - waarvan sommige onvruchtbaar zijn en andere aan de voet van elk blaadje een sporendoosje hebben, welke blaadjes samen dan een soort aar vormen aan de top van de betreffende stengel - in al haar details in beeld te brengen; dan had er toch heel wat bies en zegge en mos en onkruidblad verwijderd moeten worden. Mezelf kennende had ik bij een dergelijke schoonmaakactie ongetwijfeld in een ongecontroleerd moment de hele moeraswolfsklauw mee verwijderd. En er stond maar 1 plantje.....! Ook het mierenleger nodigde niet direct uit tot enige actie op de grond.

Nou ja, zo ziet de Moeraswolfsklauw er dus uit in de vrije, niet gecompositioneerde  natuur.... toch wel leuk om te zien hoe de stengel zich een weg baant over de overvolle bodem.

Het leuke van sporenplanten als de wolfsklauwen, heermoes en varens vind ik het idee dat ze in de oertijd zo hoog als bomen waren en hele moerasbossen vormden - dus wat je hier ziet is eigenlijk een stukje natuur waar dinosaurussen doorheen wandelden.

Driedistel
Zeldzaam en bloeiend in augustus/september is de Driedistel. Hoewel zeldzaam?  In de Kennemerduinen kom je de plant best wel veel tegen. Leuker is het dan om er ook eentje te vinden op het Vinkenveld, verdwaald tussen de kruipwilg.
Driedistel met gesloten omwindselblaadjes
De Driedistel werd vroeger veel aan deurposten gehangen als decoratieve weervoorspeller: de binnenste, geelwitte omwindselbladen sluiten zich bij vochtig weer, bij droog weer staan ze wijd uit. Als de plant afsterft, blijft ze nog lange tijd rechtovereind staan en de omwindselbladen blijven zich ook dan nog openen en sluiten al naargelang het weer.

De Driedistel voorspelt 'droog weer'
Dus toen ik dit exemplaar tegenkwam dacht ik 'ik kan gerust zonder plu en zonder regenjas nog wel een stuk verder wandelen'. De dreigende wolkenluchten vanaf zee gaven een heel ander advies. Voortaan toch maar op de wolkenluchten vertrouwen!

Na deze zeldzame planten nog een paar algemene planten die je nu veel tegenkomt.

Met name langs de schelpenpaden zie je dit mooie rode bloempje met zijn borstelige wit-paarse hartje: rood guichelheil.
rood guichelheil
rood guichelheil
Een heel klein, lichtblauw bloempje verscholen in een grote tuil van stekelige bladeren: kromhals. Opmerkelijk is de gebogen kroonbuis (kromme hals) waar de plant ook haar naam aan te danken heeft.
Kromhals
Ook diverse hennepnetelsoorten en de witte dovenetel bloeien op dit moment. Een beetje onbeschaamd vind ik ze altijd, de lipbloemigen met hun opengesperde kelen en lokkend honingmerk op de onderlip!
gewone hennepnetel
gespleten hennepnetel (vanwege de gespleten onderlip)
De dovenetel onderscheidt van de hennepnetel door de aanwezigheid van een smal, draadvormig slipje of tandje aan weerszijden tussen onder- en bovenlip. De hennepnetel heeft daar een hol knobbeltje. Met wat fantasie kun je het wel ontwaren.... !
witte dovenetel
Een schattig plantje, en ondanks de begeleidende spriet, een heel algemeen onkruid en giftig: de zwarte nachtschade
zwarte nachtschade

En, om nog even verder te gaan met de Gele Composieten, de kleine gele bloemetjes, op dunne, vertakte steeltjes omgeven door heel veel kleine, paardenbloemachtige rozetblaadjes zijn het Klein Streepzaad. Het meest opvallende kenmerk van dit plantje zijn de frivole slipjes aan de stengelblaadjes.

Frivole slipjes omvatten de bloemstengel van het Klein Streepzaad
Net zoals iedereen wacht ik op mooi weer (en windstilte), om terug te keren naar het moeras, want behalve de Moeraswolfsklauw, staan er ook heel veel biessoorten en zegges, ook zo'n door fotografen volkomen verwaarloosde plantengroep!

11 opmerkingen :

  1. Hai Albertine,

    Nou, door mij wordt iedere plant verwaarloosd;-)
    Je mag dan wel een dilemma hebben of je de plaats delict moet opruimen of juist niet, je weet toch meestal de chaos op je foto's te vermijden.
    Ook erg knap hoe jij je onderwerpen belicht.
    Je openingsfoto laat dat al zien en jouw witte bloemetjes zijn ook altijd ipv gelig.
    De meest opvallende foto vind ik die van de hennepnetel. Het is net of het bloemetje zweeft.
    Prachtig zoals de bloem helemaal loskomt van de achtergrond.
    Tsja, en of het nou een zeldzaam vogeltje of een plantje of iets dergelijks is, het blijft altijd een kick als je zoiets te zien krijgt.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Albertine.
    Zo zie je maar, met wat moeite is er veel schoons te vinden in de AWD.
    Leuk dat je zoveel weet van plantjes, bloemetjes en mossen.
    Je doet mij groot plezier met je uitleg en foto`s.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie en informatieve blog schotel je ons weer voor. Interessant hoe je zowel omschrijft hoe de foto's tot stand komen en minstens zo interessant je beschrijving van de planten en dan ook nog die met zorg gemaakte foto's...
    Dit maakt het iedere keer weer tot een spannend feestje om hier langs te komen. Ik ben op planten gebied niet zo heel deskundig en des te leuker om hier mijn plantenkennis bij te spijkeren, want ik vind ze wel heel boeiend en erg leuk om te fotograferen.
    Dank weer voor deze leerzame en inspirerende plantenblog!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Albertine,
    Ook mij maak je weer blij met al je boeiende info over de mooie plantjes. Driedistel, ik weet zeker dat ik die in Berkheide ook gefotografeerd had, omdat ik hem zo mooi vond, maar de foto's heb ik weggegooid, vond ze te rommelig ;-)
    Het gekke is dat het me jou nooit stoort als er sprietjes en takjes in de weg zitten. Wat me brengt bij jouw dilemma's: Je kunt toch én 'gewoon' fotograferen én creatief? Dan wel eerst even een diepe zucht slaken en dat brein tot rust laten komen.
    Bijzonder wat je in de AWD weer allemaal gevonden hebt, nu nog de dinosaurus!
    Ik hoop voor je op nog een heleboel mooie windstille nazomerdagen, want dat betekent nog een heleboel van deze prachtige series.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Albertine,

    Guichelheil nog nooit van gehoord en nog nooit gezien. Het zou zo in een O.B.Bommelverhaal van Marten Toonder kunnen voorkomen.
    De dovenetel kende ik wel, maar de hennepnetel ook niet. Ik ga mijn ogen goed de kost geven om hem ergens te ontdekken.
    Interressante blog weer met mooie foto's.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Albertine,

    Bij 'frivole slipjes' moest ik toch ineens ergens anders aan denken.

    Zonder gekheid, een mooi blogbericht! Met plezier gelezen ook al ben ik een plantenleek.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Albertina,
    Wat een prachtige foto's weer met alle informatie erbij.
    Ik lees en bekijk je blog altijd met , ga steeds meer opletten en zelf ook de plantjes op de foto te zetten.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goedemorgen Albertina,

    Fraaie macro's van de flora in de AWD! Het wordt zo langzamerhand tijd voor de Aardsterren in het duin, heb je er al gezien?
    Ook tref ik nog veel laatbloeiers aan of planten die al voor de derde keer bloeien.

    Een mooie zondag en succes!

    Groet,

    Henk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Albertine,

    Heel mooie serie bloemen en planten foto's.
    Je hebt kaas gegeten van al die bloemen zie ik, dat is de kennis welke ik net mis. :-)
    Heel leerzaam allemaal!

    Wij hebben nog geen aardsterren gezien, meestal vind je ze wel in de buurt van het Vinkenveld als ze er zijn.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leg je die bloemetjes toch altijd mooi vast met je camera. Het rode guigelheil heb ik in Meijndel ook gezien, mooi klein bloementje, maar ik kreeg het niet mooi op de foto.
    Verder laat je weer zien hoe rijk de flora in mijn favoriete natuurgebied is. En weer erg leerzaam, hoewel ik niet alle namen zal onthouden, blijft er zeker wel wat hangen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Albertine,
    Het is altijd weer een groot plezier om je blog te lezen. Ik kan me er echt op verheugen want juist de combinatie van je verhaal met al die interessante informatie en met veel humor geschreven in combinatie met de foto zijn perfect. Je laat ze echt zien zoals ze in hun omgeving zijn en dat vind ik althans erg boeiend en stoor me zeker niet aan een paar takjes die 'in de weg zouden zitten'. Je laat zien waar je ze kunt vinden en in hun verhouding. Dat vind ik altijd erg boeiend. En daarnaast maak je ook nog eens mooie foto's met zachte achtergronden. Een mooier geheel kan je toch niet hebben. Ik zou zeggen ga vooral zo door. Wat heb jij ontzettend veel kennis van al die planten. Echt mijn complimenten. Groetjes Andrea

    BeantwoordenVerwijderen