donderdag 1 september 2011

De AWD-heide



Een historisch landschap, ook dat vind je in de AWD, nl. 't Heitje vlakbij de Ruigenhoek. 
Omdat er in dit gebied geen verstuiving heeft plaatsgevonden zijn er geen nieuwe duinen gevormd op de oude strandwal. Door het vele regenwater eeuwenlang is de bodem ontkalkt en zo werd een voorwaarde geschapen voor de vestiging van struikheide. Tot in de negentiende eeuw vormden de heidevelden in de Duin- en Bollenstreek een uitgebreid gebied, maar door afgraving ten behoeve van de bollenvelden en zandwinning voor de bouw is een groot gedeelte van de oude heide verdwenen. Alleen in het meest zuidelijke hoekje van de AWD is de oude heide bewaard gebleven. Door in dit gebied schapen te laten grazen wordt voorkomen dat de heide vergrast. 

Hoe natter de zomer, hoe uitbundiger de heide bloeit............ 


Tussen de struikheide kom je allerlei planten tegen, samen vormen ze vaak betoverend mooie kleurcombinaties, heel mooi vind ik het zachtgroen van het Vals rendiermos, 


het heldergroen en bruin van het mostapijt met o.a. Echt zandhaarmos,


het bleekgeel van het vlasleeuwenbekje,


het grijsroze van het Hazenpootje,


en het vrolijk geel van de Muizenoor, (heel veel Muizenoor).


En leuke plaatjes leveren ook de kleine paddestoeltjes, waarvan ik de naam helaas schuldig moet blijven (geheel tegen mijn principes in, maar ik ga vandaag een paddestoelengids kopen! )






En deze past natuurlijk helemaal niet in de serie, want hij/zij schoot door de Schapenzuring die vanaf ingang De Zilk vóór het heideveld hele velden roodbruin kleurt. 
Maar hoe vaak overkomt het je nou dat je een diertje volgt en dat het dan op enig moment besluit nieuwsgierig richting lens te wandelen!

Een zandhagedisje, schat ik in met mijn beperkte kennis van de reptielenwereld.
De AWD-heide: een aanrader voor komend weekend!


15 opmerkingen :

  1. wat een geweldige foto's erg mooi.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! Bovendien een goede tip voor een volgend bezoekje.
    Groeten,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, Albertine, mijn klokjesgentianen-in-heide horen inderdaad helemaal in deze serie thuis.
    Wil je ze lenen? ;-)
    Leuk idee om al die mooie combinaties in beeld te brengen, dan valt pas op dat er behalve heide nog zoveel meer groeit en bloeit. Ik ben erg gecharmeerd van het paddestoeltje tussen de hei, en dat hagedisje is om te zoenen!
    En het triootje paddestoeltjes vind ik ook beeldschoon.
    Ik ben vorig jaar hier eens wezen kijken, vond het toen wat tegenvallen, maar ook hier is de bloei dit jaar uitbundig.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O, Albertine wat weer een zorgvuldig samengestelde blog! Mooie foto'a van zowel de landschappen als de macro's. En wat weer een hoop informatie, fijn dat jij zoveel weet van planten, daar steek ik altijd weer een hoop van op. Paddenstoelen is ook niet mijn specialiteit en zelfs met boekjes vind ik het erg lastig, maar ze zijn wel erg mooi om te fotograferen. Ik heb zelf vandaag een paddenstoelenblog geplaatst.
    Jouw blog heb ik zeer van genoten en het hagedisje is wel een heel fraaie uitsmijter. Dat ie naar je toe komt gebeurt vaker,vooral als je zelf heel stilletjes blijft zitten,ze zijn best heel nieuwsgierig.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Albertine

    Prachtige opnames.
    Dat Zandhagedisje geweldig.
    Prachtige Macro's.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Albertine,

    Ik zie dat jij ook last hebt van onwillige takjes en sprietjes.
    Vooral bij de foto van het Hazenpootje heb je last van een nare spriet. Dit is vor mij wel de mooiste foto, samen met de foto van het muizenoor.
    Die laatste steekt zo mooi af tegen de hei, at hij helemaal los komt.
    Prachtige foto.
    De hagedis is volgens mij de levendbarende hagedis.
    Weet het echter niet zeker, wat ik wel zeker weet, is dat hij erg mooi gefotografeerd is.

    groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Albertine,
    Ja hoor daar is ie weer het muizenoortje. Ik heb hem onthouden. En nu leer je me het hazenpootje. Die hebben we deze week ook gezien op de hei en we vroegen ons al af wat het zou zijn. De 2 foto's van de paddestoeltjes vind ik erg mooi. En wat bijzonder is de hagedis.

    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Albertine
    Mooie serie van de hei in het AWD.
    Ook de bloemen,paddenpoelen en hagedis tussen de hei heb je mooi vastgelegd.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. "Hoe natter de zomer, hoe uitbundiger de heide bloeit........". Dan moet de heide er dit jaar beter bij liggen dan in 100 jaar het geval geweest is. En het zou me niet eens verbazen als dat echt zo was want ze is extreem mooi dit jaar.

    Ach, dat hazenpootje dat vind ik toch zo'n mooi subtiel plantje; erg mooi subtiel vastgelegd.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat is het vlasleeuwenbekje een mooi bloempje, mooi van vorm en kleur. En de hei is echt mooi dit jaar. En je hagedisje, wow, dat deze zomaar even kwam kijken. Het is weer een mooie serie van het AWD.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Albertine
    Ja..dit is een prachtige stukje AWD..Ik weet dat Cees Langeveld er jaren met enkele vrijwilligers aan het plaggen is geweest..Om de heide te behouden..Nu lopen er schapen..die ze daar weghalen vlak voor de bloei..anders eten ze de heidebloemen op.
    Heel leuk om hier even de aandacht op te vestigen..want dit is echt een uniek stukje AWD..De Hagedis..ja..die past er perfect bij.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie macro serie van dit stukje AWD Albertine.
    De hagedis staat er mooi op evenals het Hazenpootje welke goed los van de achtergrond is gekomen.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie bloemen en planten blog weer. Je laat hier inderdaad een mooi stukje zien van de AWD. Overal waar je komt bloeit de Hei zo mooi. Je hebt er nog mooi gebruik van gemaakt en fraaie foto´s ervan gemaakt. De ontmoeting met de Hagedis is natuurlijk prachtig.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Albertine,

    Zo te zien kan jij ook een unieke natuur wel waarderen :-) De meeste mensen beseffen helemaal niet dat ze over een uniek stuk duin wandelen in de Ruighoek.
    Maar dan zijn het dit soort blogs waar ze die info kunnen vinden, omlijst met mooie natuur foto's!
    Top!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Albertine,
    Je heb de hei en plantjes er wel weer heel mooi gefotografeerd, daar kijk je met plezier na.
    En ook hoe mooi de hagedis naar je kijkt, is gewoon prachtig.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen