maandag 11 juli 2011

Zeldzaam...



Het is met de bloemenfotografie niet bij te benen, zoveel groeit en bloeit er op dit moment. Gisteren kwam ik met een schat aan zeldzame en minder zeldzame, en soms ook heel algemene plantjes thuis. Hoewel zeldzaam een relatief begrip is. Zeldzaam in de rest van het land.



Een plant die ik al heel lang wilde hebben is de blauwe zeedistel. En zie... daar staat ze! 
Een prachtige distel met blauwgrijze-zeegroene bladeren en blauwe bloemen. Kleuren die het zo mooi doen tegen het zand, de blauwe lucht en het zachte groen van het helm. En ze valt lekker op, dat scheelt ook weer. 


 Een van de weinige andere planten die groeit op het zand en bloemen draagt is de zeeraket, met vlezige stengels en bladeren, wit-rozeachtige bloempjes.

Iets verder landinwaarts in de natte duinvalleien bloeit nu ook de om haar schoonheid zo vaak bezongen Parnassia. 


Een witte, dooraderde bloem, die behalve vijf meeldraden ook vijf  'kandelaberachtige honingtoestellen' heeft (kan er ook niks aan doen, omschrijving is van E. Heimans en Jac. P.Thysse) in. Nou, alleen daarvoor alleen al dus de moeite van een foto waard, toch?


Die kandelaberachtige honingtoestellen (nectariën) zijn vervormde meeldraden. Bovenop zitten goudgele knopjes die op goudvormige druppeltjes lijken.  De meeldraden en stamper rijpen niet gelijktijdig. Eerst slaan de meeldraden, die gebogen over de stamper liggen, zich een voor een  terug, elke dag eentje, zodat het aantal teruggeslagen meeldraden verraadt hoeveel dagen de bloem al open is.

Parnassia heeft 1 stengelblad. Hieruit groeien de lange stelen met de bloem.




In de buurt van Parnassia vind je vaak (strand)duizendguldenkruid. Leuke, roze plantjes waarvan de waarde als medicijn vroeger wel duizend gulden was.



Bijzonder aan het duizendguldenkruid zijn de schroefvormige meeldraden.
Het verschil tussen strandduizendguldenkruid en gewoon duizendguldenkruid zit 'm in de kelkblaadjes die bij het strandduizendguldenkruid even lang zijn als de kroonbuis, en bij het gewoon duizendguldenkruid slechts tot halverwege de kroonbuis reiken. 


Dat verschil kun je nu dus bestuderen aan de hand van de twee bovenstaande foto's ;)


In dit gezelschap tref je ook de Stijve Ogentroost aan.  Ze dankt haar naam aan de helende werking bij oogaandoeningen.


Absoluut niet zeldzaam, maar wel nadrukkelijk aanwezig in de natte duinvallei (en niet alleen daar) is, behalve de gele kruiskruiden en het blauwe slangenkruid, de geel-oranje-rode rolklaver, de waardplant van het icarusblauwtje, maar die is helaas in geen velden of wegen te bekennen. 


De vlekjes in het hart van Bitterzoet glinsteren alsof er honing op zit, maar dat is dus niet zo. Sneu voor bezoekende insecten. Als je op de stengel kauwt, dan smaakt deze eerst bitter, maar daarna zoet. De plant draagt rode, niet-giftige besjes.  


De Gewone Brunel is een aparte verschijning, ook als ze nog niet in bloei is,  door de donkerrode kelken.


Het is maar een kleine greep uit wat er allemaal te vinden is in één zo'n duinvallei. Je kunt er uren zoet zijn. Maar hoewel ik helemaal gelukkig ben met de blauwe zeedistel, baal ik toch een tikkie dat ik de felbegeerde orchideeën niet kan vinden. Een aantal zijn al weer uitgebloeid, volgend jaar herkansing :(, maar niet allemaal..... 


En dan, net als ik de hoop om ooit nog een wilde orchidee te vinden zo goed als heb opgegeven, zie ik tussen de kruipwilgen verscholen een van de allermooiste wilde orchideeën: de moeraswespenorchis! YES!!







15 opmerkingen :

  1. Leuk en enthousiast verslag. Mooie foto's met name die tweede van de Parnassia door de specifieke scherptediepte.

    Maar goed dat dat duizendguldenkruid tegenwoordig geen duizend euro waard is, dan was ie snel uitgestorven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Albertine,
    Wat gààf die Moeraswespenorchis!
    Geweldig dat je die hebt gevonden en wat mooi is die.
    Zò leuk dat je zoveel weet van bijzondere plantjes en bloemen.
    Ook weer prachtig vastgelegd, mijn complimenten.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan me voorstellen dat jij net als ik met mijn Kwak, de hele hebt lopen jubelen na je prachtige vondsten. Leuk is dat hè, dat je van zoiets helemaal in de wolken kan zijn?
    Prachtige serie laat je hier zien van inderdaad veel planten die ik in Drenthe nooit zal tegen komen. Je hebt ze allemaal fantastisch vastgelegd, je foto's zijn om van te smullen en ik kan nog heel wat leren van jouw plantenkennis, leuk al die informatie er ook bij.Ik heb hier even heerlijk genoten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Albertine,
    Wat een plantenkennis heb je, leuk hoor om dat zo allemaal te lezen. Bitterzoet heb ik hier (in Brabant) ook zien groeien, de rest niet. Mooi de zeedistel, prachtig van kleur. Ook de moeraswespenorchis is fraai, ziet er echt uit als een orchidee. De parnassia heb je heel mooi gefotografeerd.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Albertine

    Prachtige serie.
    Zo leer ik nog eens wat, super vast gelegd.
    Mooie info, sommige bloemetjes heb ik nog nooit gezien.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Albertine,

    Prachtig blog weer!
    De één wordt wild van een zeldzaam vogeltje en de ander van een plant.
    Mooi dat je weer een wenssoort vast hebt weten te leggen.
    Dat geeft toch altijd een kick.
    De eerste foto van het duizendguldenkruid vind ik persoonlijk de allermooiste uit de hele fraaie serie.
    Ik weet dat je niet zo'n bewerker bent, maar als je dat paarse bloemetje aan de linkerkant weghaalt heb je een prachtige foto.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie foto's weer. Vooral de parnassia is prachtig vastgelegd met die mooie stampertjes. Weer een leerzame blog :) Blijft fijn om te lezen. gr Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een kennis over planten, hier leren we weer wat van. En je hebt er weer een paar bijzondere, voor mij helemaal, bijgevonden. Je orchidee in het wild is toch wel heel mooi. En je hebt ze weer allemaal met pracht foto's aan ons laten zien.

    Het is nu echt plantjes en macro tijd. Moet toch ook maar eens met de macro op stap gaan en op zoek naar deze schoonheden.

    De vogels zijn een beetje op zijn retour, wil alleen nog heel graag de Purpereiger op de kiek.

    Fijne dag en groetjes van Von

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat laat je weer een hoop moois zien, je inspireert me echt om me ook eens meer in de bloemetjes te gaan verdiepen. Je kennis van alle soorten is echt verbluffend en je fotowerk mag er ook zijn.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Albertine
    Wat een heerlijke log weer over de flora...in de duinen.
    En wat een geluk dat je de moeraswespenorchis kon vinden..Hij ziet er prachtig uit..
    Dat moet je een geweldig gevoel gegeven hebben..om die dan te vinden...Ik denk dat ik er zo voorbij loopt.
    Alhoewel ik wel meer naar de grond kijkt als vroeger. Dat heb ik hier wel geleert.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een mooie blog Albertine, het is altijd mooier om de planten in het wild tegen te komen dan in een Heemtuin. Je Moeraswespenorchis is natuurlijk een uitschieter.
    Ook goede informatie bij je foto's geplaatst.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Albertine

    lekker informatief verhaal omlijst met prachtige makro's
    Was een genot om te lezen, en gefeliciteerd met je vondst!

    Groet
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige foto's van al die mooie bloemen.
    Ken de meeste niet, maar het was genieten om er naar te kijken.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je hebt weer een prachtige blog gemaakt met al die bloemen foto's.
    Prachtig plaatjes en boeiende informatie.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een rijke log is dit toch weer, rijk aan variatie van duinplanten, en wat een kleuren, prachtig vastgelegd. Het geeft mij de kriebels om op pad te gaan, er is zoveel moois te zien, en een rolklaver met icarusblauwtje erop, zou toch wel erg leuk zijn.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen