zondag 19 juni 2011

Blunderen in de blauwe bloemenweide

Vandaag is mijn natuurfotografiecarrière in een absolute dip geraakt. Ik hoop eigenlijk alleen nog maar dat er op het fatale moment geen fotograaf op het pad liep, want in dat geval vrees ik dat ik de komende tijd de grote hit zal zijn in alle programma's die over blunders gaan.......

Hoe is 't zo gekomen ?

Het begon zo mooi. In de toch nog steeds kale duinen ontwaar ik ineens zo waar onze eigen AWD-bloemenweide! En zelfs als hij is ingezaaid door Waternet (meer over ingezaaide bloemenweides in een komend blog over orchideeën), dan is het in elk geval gebeurd door iemand met gevoel voor kleur.

Een veldje vol diepblauwe Ossentong:


gecombineerd met het heldere blauw van Slangenkruid:


Het waait behoorlijk en het is regenachtig, zodat ik eigenlijk niet van plan was om te gaan fotograferen en dus geen statief mee heb, maar alleen de camera, want je weet tenslotte maar nooit. .. Nee.
Ik rommel een tijdje rond in de bloemenweide.  Het is lastig om met die kleine bloempjes een impressie van het veldje met herkenbare voorgrond neer te zetten.


Ik besluit om het volgende week maar opnieuw te proberen, dan met statief en hopelijk beter weer.
Tussen zo'n blauwe bloemenpracht staat natuurlijk altijd wel een dissonant. Dit keer een mini-klaproosje. Niet eens een imposante, knalrode klaproos, maar een miniem onderdeurtje, een beetje bleekjes, verscholen tussen al dat blauw. Het valt niet eens zo heel erg op. Omdat ik val voor onopvallende bloempjes, besluit ik om er toch maar een fotootje aan te wagen...............


Er valt eigenlijk niet veel eer aan te behalen, ik klik wat, schik wat met blaadjes  en dan bij de laatste klik zie ik vanuit een ooghoek een beweging. Ik kijk op ...................

................  pal voor mijn neus........... en dan bedoel ik dus niet op een afstand van 'als ik een telelens had gehad dan... ' ,  maar dus echt PAL VOOR MIJN NEUS (ik lig op de grond, ik had het kunnen aanraken  ! :( .) staat een damhertkalfje op ............ :(
Het wankelt even op zijn pootjes en snelt dan met sierlijke sprongen naar de beschutting van de bomen. Adembenemend schattig!

De macrolens:  M-stand met een sluitertijd van 1/60 en totale verbijstering  ....  :(



Lig ik dus een mini-klaproos te fotograferen, terwijl er nog geen halve meter verderop een damhertkalfje in de blauwe bloemenweide ligt, dat ongetwijfeld lag te trillen van ellende en uiteindelijk, als ik geheel verloren ben in de mini-klaproos, de stoute schoenen aantrekt en wegvlucht. Sorry, klein damhertje! 

Ontgoocheld wandel ik verder............ 



Zelfs de bloeiende Valse Salie kan me niet meer opbeuren.

Omdat er in de bloemenweide absoluut geen zeldzame planten staan, kan ik rustig zeggen waar het is. Het rechterpad bij de ingang Pannenland en dan alsmaar rechtdoor, zie je het vanzelf links liggen. Vanaf het pad ziet het er niet zo spectaculair uit, maar het is echt de moeite waard om het even van dichtbij te bekijken - ook als er geen kalfjes in liggen ;).



Nog zo'n klein, blauw bloeiertje dat je nu overal tegenkomt, familie van de Ossentong en het Slangenkruid: Kromhals. Als je de bloempjes van heel dichtbij bekijkt zie je dat het halsje van de bloem een beetje gebogen is. 

  
Heel klein, maar o zo fotogeniek : ruw vergeet-mij-nietje. 

draadereprijs
gewone ereprijs

mannetjesereprijs

Tot slot: dit is de Egelantier, een wilde roos die in de literatuur symbool staat voor de liefde. Denk maar aan Beatrijs (Middelnederlandse Marialegende uit de 14e eeuw) die haar geliefde ontmoet onder de Egelantier. En dan is er natuurlijk in de 16e eeuw de toonaangevende rederijkerskamer De Egelantier die als motto had In Liefde Bloeyende. 

Toch zonde dat de plant op het internet een leven is gaan leiden als Duinroosje. Zou je toch zo onder de verkeerde rozenstruik staan!

Het witte duinroosje draagt trouwens op dit moment alleraardigste bruinrode rozenbotteltjes.


Deze intellectuele informatie uiteraard om het gestuntel met het damhertje te doen vergeten ;)

12 opmerkingen :

  1. Hallo

    Prachtig verhaal met hel mooie foto's
    ik heb er van genoten.
    Fijne avond. Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Albertine, wat een verhaal toch weer. Eerst laatst ree met kalfje, en nu dit.
    Ja balen, maar toch, het is toch geweldig mooi om dit te mogen meemaken, dus niks geblunder, je hebt een uniek moment beleefd!
    Ik herken het gevoel, ik kwam laatst op 5 meter afstand een volgens mij hoogzwangere reegeit tegen, maar vergat dat de macrolens op handmatig scherpstellen stond ;-(
    Het verschil tussen duinroosje en egelantier vergeet ik nooit meer ( ik dacht altijd: het is een roosje en het groeit in de duinen, dus: duinroosje )
    De rode rozenbotteltjes heb idd volop gezien.
    De regen ( die dus helaas in mijn vakantie viel) laat weer meer bloeien, dat valt me echt op, je hebt er dan ook weer een b(l)oeiende serie van weten te maken.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh Albertine
    een hele mooie serie foto's.
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat je mooie belevenis niet op foto staat is natuurlijk heel erg jammer, maar hou het vast in je gedachten en geniet ervan dat je het gezen hebt van zo dicht bij. Gelukkig komt er iets kleur in de natuur, heel mooi zet je dat toch elke keer weer op de foto. En je info erbij, ik blijf het knap vinden. Straks gaat er nog een boek van je uitkomen met de plantjes in het AWD met de nodige info erbij..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het zijn weer prachtige bloemen en planten foto's en de info is altijd interessant om te lezen.
    De ontmoeting met het damhert kalfje is een mooie ervaring.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hahahaha, tsja dat heb je als je met oogkleppen voorloopt ;-)
    Ik heb eens het omgekeerde meegemaakt met een plantje. Had ik een foto van gemaakt en dacht, ach, niet zo bijzonder en heb de foto verwijderd.
    Bleek naderhand een heel zeldzaam plantje van de rode lijst te zijn.

    Je florafoto's zien er wel weer gelikt uit.
    Mooi werk laat je toch altijd zien.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Albertine, soms zijn dingen alleen voor je ogen en niet voor de camera bestemd. Dat je dit zeldzame moment mocht meemaken is al geweldig. Maar ik kan me wel voorstellen dat je ervan baalt. Maar ja ik geniet toch weer van je mooie foto's en de vele info. Zeker weer de moeite waard om die kant op te gaan met al die mooie bloemen. Groetjes Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Is wel een prachtige serie foto's van die mooie bloemen, en heb er gelijk weer een paar bijgeleerd.
    Dat damhertje komt nog wel weer een keer bij je kijken.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Albertine,

    Al levert het je geen mooie foto op, dan in elk geval toch wel een mooi verhaal. Ik heb het met plezier gelezen. Toch wel heel bijzonder een ontmoeting met een kalfje. Bij jullie allebei zal de hartslag flink zijn opgelopen. Wat een prachtige serie blauw laat je zien.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Albertine
    Wat een heerlijke log weer...
    En ja..Klaproos..Ik zag op het internet dat de betekenis van klaproos o.a. Slaapmutsje is..
    Nu komt dat even niet aardig over om dat zo te schrijven..Maar ik vond het wel toevallig :)
    En ik bedoel het niet onaardig :)
    Wel heel leuk om zo verrast te worden door een damhertkalfje..Wat zijn ze gaaf..Ja..je moet van dat moment genoten hebben..
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heerlijke bloemen foto's. En dat verhaal van het damhertkalje, ohhh dat is balen zeg. Maar je hebt het wel van heel dichtbij gezien, en dat is al heel bijzonder natuurlijk. Ik heb dit jaar nog geen damhertkalfjes gezien. En als ik jou blog bekijk, moet ik ook wat vaker naar beneden kijken want er is daar veel moois te zien.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kom hier maar eens even kijken waar jij voor op de knieën gaat, val ik midden in zo'n spectaculair verhaal. Hoe selectief kan een mens kijken hè? Maar het is vast een belevenis die je nooit meer vergeet.
    Je serie bloemetjes is prachtig en veel soorten die ik hier in Drenthe niet aantref, dat is extra leuk.
    Mooie weblog heb je, die ik ongetwijfeld blijf volgen. Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen