zondag 8 mei 2011

Terug van weg geweest

Terug van weg geweest. 't Is leuk toeven op zo'n 'ik-vertrek' - 'het-roer-om' adres. Veel op het boerenerf is nog in oude staat, dus veel urban fotografie. Maar ook verder biedt 'the middle of nowhere' tal van verrassingen aan flora en fauna, aan architectuur en kunst. Ik ben dan ook bij thuiskomst 2 weken bezig eer de foto's met bijpassende tekst tot een aardig geheel zijn verwerkt. Te veel voor een blog, maar wie kennis wil maken met dit 'adresje' in Zuid-Frankrijk kan een kijkje nemen op mijn website  www.yavannah.nl.

Leuk vakantieadresje
******** 

Dus 3 weken uit de roulatie, dan is er in de duinen inmiddels veel gebeurd, zou je denken.
Maar het is er vooral gort-en-gortdroog. Waar alles groen en vol nieuw plantenleven zou moeten zijn, is het vooral dor en je kan je voorstellen dat er maar een piepklein vonkje nodig is om de heleboel in de hens te laten gaan.

Droogte, ook in de AWD
Er bloeit relatief weinig en wat bloeit is klein en verschrompeld en schiet snel in het zaad om het voortbestaan te waarborgen. Tussen de dorre grassen steekt het geel van het muizenoortje nog enigszins vrolijk af. (Niet te verwarren met de paardenbloem of soortgelijke gele bloemen. Muizenoor herken je aan het spitse behaarde blad en de rode strepen aan de achterkant van de bloemblaadjes.) Verder wat taaie kostgangers als de witte dovenetel, roze duinreigersbek en rode hondstong. 

knop muizenoor

muizenoor
Witte dovenetel
De oevers van het Oosterkanaal daarentegen zijn frisgroen, bedekt met de lange sprieterige heermoes.  Het ruikt er al weer een tikkie naar watermunt.


Kleine, bezige vlindertjes schieten weg over het pad. Hoewel ik weet dat over enige tijd hier het duinkruiskruid zal bloeien en de blauwtjes en vuurvlindertjes met het grootste gemak te fotograferen zullen zijn, kan ik het toch niet laten achter de kleine fladderaars aan te gaan.  Het is weer even wennen, na een winter met geduldig poserende mosjes.  Veel keuze aan bloem hebben de vlindertjes nog niet. Favoriet plantje is het felgele zilverschoon (schoon als zilver vanwege de zilverachtig behaarde blaadjes).

Zilverschoon
landkaartje
kleine vuurvlinder

bruin blauwtje























                             
hooibeestje
 Ook bij Parnassia ziet alles er vooral dor en droog uit. Maar rond het Vogelmeer waar de grond nog wat drassig is, is van alles te beleven. Er bloeit opmerkelijk veel. Er fladdert ineens een Sintjacobsvlinder voor mijn voeten.  Ik zie ook veel oranjetipjes, maar die weigeren om even stil te zitten.
Sintjacobsvlinder
Er heerst een vrolijk tumult van gesnater, gekwetter, gegak, van vleugelgeklapper. En voor de zoveelste keer kijk ik met spijt naar het bordje "Verboden te betreden" en overweeg ik, dat als Schotse hooglanders daar mogen rondstruinen, ik daar toch ook wel voorzichtig naar de rand van het meer zou mogen sluipen, waar tal van leuke vogels rondscharrelen, waar de aalscholvers op de kale takken in het water zitten en hele ganzenfamilies het jonge grut mee uit wandelen nemen. En ja, er lopen ook kieviten, dus zou er ook zo maar zo'n allerschattigst babykievitje kunnen zijn.... het enige wat dus nog tussen mij en de ultieme foto staat is "VERBODEN TE BETREDEN".  Er is wel een vogelkijkhut, maar die is zo gesitueerd dat je het vogeleiland precies NIET kunt zien....

Zou ik ... ?

Nou kun je daar niet echt stiekem, verscholen voor toeziende ogen, het moeras insluipen, want naast het Vogelmeer ligt een heel druk fietspad.
En natuurlijk, stel dat elke fotograaf zou denken 'ik ben een uitzondering, ik doe voorzichtig, ik verstoor niets, ik vertrap minder dan de Schotse Hooglander' dan zou het toch met de rust van de vogels gedaan zijn. Nou ja.... spijtig kijk ik nog even naar het eiland vol vogelvreugde en dan richt ik de blik toch maar weer op de bloemetjes. 

Zelden kom je een plant tegen waarvan je denkt "wat is dat voor lelijk ding?!" Vandaag dus wel. Natuurlijk, de treurig neerhangende bladeren en slappe bloemstengel zullen vast wel een gevolg van de droogte zijn, al zijn de bladeren tamelijk vlezig en bedekt met kliertjes en kleverige haren.  Maar dan nog, de wat slungelige bloemblaadjes zijn groezelig geel van kleur en paars dooraderd en hebben paarse helmknoppen op harige draden. Afschrikwekkend!  En terecht.... 

Het bilzenkruid behoort tot de nachtschadefamilie en is uitzonderlijk giftig. Ze wordt gebruikt om pijnstillers en slaaptabletten van te maken, maar de toepassing vergt erg veel kennis, want bij foutief gebruik is de plant dodelijk. Het verbaast me dan ook niet dat de plant, die langs de rand van het fietspad stond,  inmiddels verwijderd/verdwenen is.

Bilzenkruid (zeer giftig!!)
En dan het rode bloemetje dat ik al op diverse blogs tegenkwam...  je ziet het overal staan, bloeiend maar ook nog heel veel in de knop, kennelijk goed bestand tegen droogte. Het blad van de Hondstong is harig en  heeft de vorm van de tong van een hond. Vandaar de naam. De trosjes bloemen aan de dicht bebladerde stengels zijn rood tot paarsachtig.

Bloem hondstong
Heel erg fraai zijn natuurlijk de ontluikende bladeren van de varens. Behalve de grote, hoge Adelaarsvarens, die je veel in de AWD bij De Zilk ziet,  kom je in de duinen ook veel de  Gewone Eikvaren tegen. Deze is veel kleiner dan de adelaarsvaren. 

Gewone eikvaren

Mooi zijn ook de witte duinroosjes die ineens overal rond het meer verschijnen.  Wit in de zon... 't blijft lastig!
Duinroosje
en de Salomonszegel

Salomonszegel
en nog van alles en nog wat, maar die bewaar ik voor de volgende ronde. Wel word ik op de terugweg beloond voor mijn goed gedrag ten aanzien van de vogels met deze geduldig poserende zandhagedis. Spijtig dat ik even niet door heb dat de camera per ongeluk op AUTO staat en Olympus dus voor mij denkt dat F4 wel toereikend zal zijn. Lange staarten kent Olympus kennelijk niet. 


   
Tot zover dit lange blog, beginnend in Zuid-Frankrijk en via de AWD eindigend in Zuid-Kennemerland. Eén ding hebben alle gebieden gemeen: overal snakt het (planten)leven naar water. Wat zullen de gevolgen van deze lange droogte zijn? 


16 opmerkingen :

  1. Hallo Albertine,
    Ik vond het al zo stil bij je, maar een heerlijke vakantie verklaart alles!
    En nu weer terug in je geliefde duin, waar het gortdroog is, maar waar je desondanks weer veel moois hebt weten te ontdekken. Ik leer hier weer een heleboel bij over de bloemetjes en de vlindertjes, en ik krijg meteen zin om er op uit te gaan....
    Dat Bilzenkruid ziet er zo helemaal niet zo lelijk uit ;-)
    Salomonszegel, dat vind ik altijd zo'n verrassend plantje, hoe het zomaar uit het zand te voorschijn komt, en ik associeer het met nachtegalen, want ze verschijnen zo ongeveer gelijk.
    Dat frusterende bordje Niet betreden.. Héél herkenbaar, ik heb daar ook vaak verlangend staan kijken ( en heb de regels wel eens overtreden)
    Tja, en dan de vogelkijkhut, ik heb er laatst een poosje gekeken, alle vogeltjes aan de andere kant van de plas, dat lijkt áltijd zo te zijn :-(
    Ik kijk met belangstelling uit naar je volgende ronde en ik ga nog even een kijkje in Frankrijk nemen.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar ben ik weer, aangenaam verrast, niet alleen door je reportage van Zuid Frankrijk, maar door je hele site, dik compliment!
    Ik ken je voornamelijk van de mosjes, maar je hebt duidelijk veel meer in je mars!
    Je site heb ik als naslagwerk aan mijn favorieten toegevoegd, bedankt voor al deze info.
    Groetjes
    Loes

    ps
    Komkommertijd lijkt bij mij inderdaad nooit aan te breken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Albertine,

    Ach de natuur herstelt zich wel weer van de droogte. Het geeft weer kansen aan andere dieren en plantensoorten en het grote voordeel is, dat de teken massaal het loodje leggen.
    Die kunnen heel slecht zonder water.
    Straks in juli/augustus hebben we weer een teveel aan water.
    Je hebt wel weer een hele mooi serie neergezet.
    Prachtig zoals je de zandhagedis hebt kunnen fotograferen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt een schitterende serie bloemen en planten gemaakt.
    De vlinders en de zandhagedis zijn ook top.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Albertine,
    Leuk dat we je weer kunnen volgen met je blog.
    Je foto’s zijn weer mooi.
    Groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat weet je toch weer leuke bloemetjes te vinden en vast te leggen Albertine.
    Prachtige serie laat je zien, ik heb met veel interesse gekeken.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ja wat is het droog he?
    maar vandaag en gister heeft het een beetje geregend...misschien helpt het..
    prachtige foto's weer! voral de hagedis!
    groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi albertine, Je verhalen zijn weer genieten over je avonturen. Zo leuk om te lezen en ik moet er ook erg om lachen. Weer erg mooie foto's erbij. Gaaf ook die hagedis zo mooi groen.
    Heb je trouwens nog tips waar ik het beste naar toe kan gaan in welk deel van de ADW. Eigenlijk wil ik er morgen maar ik ken er de weg niet en het is zo groot. Misschien lees je dit nog op tijd en kun je me een tip geven. :-) Zo niet dan heb ik pech en lees je mijn verdwalings verhalen wel haha. groetjes Andrea ik ga nog even op je website kijken. Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Albertine,

    Van de week al gereageerd, maar het plaatsen lukte tot 2x toe miet ggrrrr...
    De natuur is veerkrachtig en met wat flinke regenbuien (die we hier in Brabant al gehad hebben deze week) is er al heel snel weer wat groens te ontdekken. Als iedereen inderdaad maar extra oplet met vuur.
    Ik schreef toen: weer wat nieuwe namen geleerd zoals bilzenkruid en muizenoor. Ondertussen het muizenoor al gezien tijdens een wandeling, ik keek er altijd naar als biggenkruid.
    Mooi de eikvaren, de vlinders en de hagedis.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige serie foto's heb je gemaakt, met veel mooie bloemen en vlinders.
    Maar vindt de hagedis wel heel mooi er op staan, hoop er ook nog eens een tegen te komen.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Albertine, Eindelijk even een reactie vorige week was blogger even uit de lucht. Ik wilde je nog bedanken voor je geweldige tips. Ik heb inderdaad herten gezien maar degene die dichtbij waren waren binnen het hek en dan vind ik het altijd minder spectaculair :) Maar het blijft gaaf om te zien. Ik heb aan het einde van de rit inderdaad een kaart gekocht. Wel erg handig voor de volgende keer. Het is een super mooi gebied en enorm groot. Ik dacht dat ik al best wat gelopen had maar toen ik later op de kaart keek bleek dat wel mee te vallen. Maar ja als ik in mijn camera duik dan kan ik ook makkelijk een hele tijd ergens zitten en vliegt de tijd voorbij. Ik ga er zeker nog een keer naar toe. Nogmaals dank je wel. Super dat je toen nog zo snel gereageerd hebt. groetjes en een fijne week. Andrea. Ps moet de foto's nog uitzoeken dus ze staan niet op mijn blog nog :) Zal vast van de week wel een keer lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. WAt heb je weer een mooie serie gemaakt, de bloemen (met weer leerzame info, nuizenoortje en heermoes heb ik gisteren in de AWD gezien, nu weet ik hoe het heet) en de topper in jouw serie, de zandhagedis. Superfoto's.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ja de hagadis is ook wel mijn favoriet
    en gelukkig gister en vandaag volop regen dus dat komt ook wel weer goed
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Albertine
    Wat een mooie serie weer..gelukkig is de ergste droogte weer voorbij..De salamonszegel had ik in de katwijkse duinen in grote aantallen gezien..we dachten eerst dat het lelietjes van dalen waren..Maar dat was het niet..het was dus Salomonszegel;)
    Het voordeel van naar de grond kijken is dat je sneller de Zandhagedis ziet..het blijft geweldig om dit beessie tegen te komen.
    De heermoes ziet er ook prachtig uit..maar ik zie het liever niet in mijn tuin..want het brekt af..en komt elke keer weer terug.
    Een prachtige log weer Albertine.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Schitterende macro serie. Zeker de vlinders zijn mooi vast gelegd! Ook de foto van de varen vind ik zeer geslaagd. Je moet het ook zien, alles door de zoeker ziet er zo anders uit. Mooie compositie van gemaakt. Groetjes, aranka

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie serie heb je gemaakt.
    Die van de dovenetel is mijn favoriet. Wat een super mooie haast abstracte foto. Het was duidelijk een zeer geslaagde dag met een mooie oogst.

    BeantwoordenVerwijderen