donderdag 17 maart 2011

Op zoek naar de lente

Afgelopen maandag probeerde de zon fanatiek door het wolkendek heen te breken, het lukte niet al te best, hetgeen wel prachtig licht opleverde. Een beetje heiig, een zachte glans over het water en over het gelige riet.
Dan weet je al bij voorbaat dat je dat niet gaat lukken.... het zijn beelden van zo'n ongekende schoonheid dat slechts een enkeling die weet te vangen.

En terwijl ik dus het landschap qua fotografie grotendeels maar liet voor wat het was en me beperkte tot genietend uitkijken over het water en het duin, bedacht ik dat er eigenlijk nog weinig bloeit in de duinen. Terwijl elders de krokussen en allerlei ander lentegrut de grond vrolijk kleuren, ogen de duinen nog dor. 

Zou er al iets bloeien?

Ik ga richting tongvaren, om te zien of er al een mooie, groene, jonge krul te bespeuren valt....

te laat .... 


wel mooi lentegroen, maar al lang uit de krul!

Maar boven op de bunker bespeur ik wel mijn Allereerste Bloeiertje van de AWD ! Ik moet plat op de buik (waarbij ik bijna van het duin rollebol in een poging te fotograferen zonder in het gat van de bunker te vallen), want de eerste bloeier is hooguit 3 cm groot/klein.


"   Erophila verna, de vroegeling, die de armste zandgrond voor lief neemt en bereid is te bloeien als er nog niets boven de grond komt in het voorjaar, wordt treffend armoedje of magermannetje in Zuid-Limburg of mensenwet in Zuid-Holland genoemd." (bron: http://plantaardigheden.nl)

Vroegeling... een toepasselijke naam voor dit plantje, dat niet veel groter dan een gemiddeld mosje is en dat al in februari kan bloeien. 

Ik loop een stuk door en zie ineens, stralend geel langs het kanaal, net voorbij het bruggetje, dit bloeiende polletje. De eerste echte bloemen!


Maar ook Klein Hoefblad staat onhandig, langs de schuine kant van zo'n kanaaltje. :(  Ik kan dan eindeloos klungelen met het statief dat uiteraard de neiging heeft om richting kanaal te vallen. Dan betreur ik weer dat ik de rijstzak niet mee heb. Je kan tenslotte niet alles meeslepen. 


Klein hoefblad is een zogenaamde 'naaktbloeier' : de blaadjes zitten nu nog als een soort rode schubjes tegen de stengel gedrukt. Pas na de bloei ontwikkelen de bladen zich. De onderzijde van het blad is hartvormig. 
In het centrum van de bloem bevinden zich 30 tot 40 mannelijke buisbloempjes, daar omheen staan zo'n 300 vrouwelijke lintbloempjes. 

Ik ben eigenlijk op zoek naar bekermos. Nu ik weet dat er zeker 10 verschillende soorten zijn, waarvan er zeker 5 in de duinen voor moeten komen, is het natuurlijk de uitdaging al die verschillende soorten te vinden. Ik weet waar de kans op bekermos het grootste is en dat is niet de plek waar ik nu wandel.
Dan.. 

... zie ik wilde zwanen, statig glijden ze over het spiegelende water.  


Ze passen perfect bij het beeld van deze middag, de heiige stilte. En tegen beter weten in probeer ik de sfeer toch vast te leggen. 


Het riet staat wel enigszins in de weg voor het ultieme zwanenmoment.
 Mooi riet met fraaie pluimen en dan komt toch mijn plantenhart weer boven. De meesten zouden denken 'mislukte foto, nauwelijks een zwaan te zien'. Ik denk dan ' goh, wat staat het riet er leuk op met al die wuivende pluimen!'. 

Ik beklim een duin in de hoop vanaf een hoger punt over het riet heen de zwanen te kunnen fotograferen (met m'n 300 millimetertjes; optimisme, het hoort bij de lente, niet waar?)


Ik vergeet prompt de wilde zwanen als ik het riet zie glinsteren in het vage licht. 


Het blijft fascinerend, die grote bossen riet !


Vanaf mijn hoge uitkijkpost. Nee, geen zwaan meer te bekennen.


Vanwege de bijzondere tinten... 


En ja.. een hertje hoort er natuurlijk ook altijd bij!


8 opmerkingen :

  1. Hoi Albertine, zo mooi, dat gouden riet, en toch juichen we straks weer als we het eerste groen weer zien, lang leve de groeiseizoenen :)
    Wat toevallig, ik heb maandag ook zo'n ieniemienie wit bloempje gefotografeerd, ik wist niet was het was, dacht aan vogelmuur of zo.
    Ook het stralende en opvallende Klein Hoefblad had ik voor de lens, mijn serie komt nog.
    Deze serie van jou is weer een mooie, waarin jouw eigen kijk op natuur en fotografie weer mooi tot uiting komt.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Albertine,

    Heerlijk om weer eens zo'n florablog te zien. Je weet het iedre keer toch weer prachtig in beeld te brengen. De tweede foto van het kleinhoefblad is prachtig geworden. Ik noemde dat altijd een paardenbloem, maar dat zal me niet meer gebeuren.
    Bedankt voor de les.
    Opvallend dat je nog een stel wilde zwanen hebt gezien. Ik dacht dat ze allemaal al weggetrokken waren, jammer dat al dat riet ervoor staat;-)

    Groetjes,
    René

    PS: Goed van je dat je niet de precieze locatie van de varen verteld! Het zou toch doodzonde zijn als die zou verdwijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Albertine, Wat is het daar toch mooi zeg en wat heb je het mooi vast gelegd. Prachtig die rietpluimen met zwanen en dat heiige. En de mooie macro's vooral van de erophila verna en het klein hoefblad. Weer genieten. Helaas vandaag ook geen zonnetje.
    Bedankt voor je lieve reactie op mijn blog.

    Groetjes Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Albertine
    Wat een mooie serie van de AWD.
    Ik zie dat je bij bunker 100 bent geweest met de zeldzame varen.
    Groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi ALbertine,

    Wat een klein plantje dat daar staat te bloeien, de vroegeling. En jij hebt er oog voor! De close-up van het klein hoefblad vind ik erg mooi. Ook de rietkragen, die geven een verstild beeld. Zo leuk dat iedereen zijn "eigen" AWD laat zien. De jouwe mag er wezen!

    groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dit zijn toch weer hele andere beelden uit het AWD, iedereen kan er zijn plezier beleven. Wat jammer dat de krul al helemaal open is. Even in de agenda zetten dat je volgend jaar iets eerder moet gaan kijken..zo doe ik het ook altijd..;-)
    Een mooi verhaal, altijd leerzaam, en mooi in beeld gebracht.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi in beeld gebracht. De eerste lentebodes zijn duidelijk zichtbaar. Schattig dat hertje als afsluiter.

    BeantwoordenVerwijderen