donderdag 10 maart 2011

Ook de duinen beginnen langzaam weer tot leven te komen. Nog geen enthousiaste vroege bloeiers, maar wel overal voorzichtige knoppen en de eerste groene blaadjes boven de grond. 


Opvallend is deze oranje boom, die ik een paar weken terug tegenkwam. Het lijken bijna herfstkleuren. Maar dat kan niet, want de takken ogen kaal ....

En dus lopen we naar de andere kant van het kanaal om de boom nader te bestuderen - we zijn zo in de ban van de boom dat we zelfs de rondscharrelende vos negeren en een grote vogel missen - als je er niet naar op zoekt bent, kom je ze altijd tegen! 


De verkleurende takken van een wilgensoort, waarschijnlijk een schietwilg. 


Zo van dichtbij lijkt het helemaal niets bijzonders! Maar als je even terugkijkt naar de eerste foto dan zie je wat voor een enorm effect zo'n verkleurende tak heeft.

Maar genoeg omhoog gekeken, de blik keert terug naar de grond.


Lijkt me brandnetelblad. 


Eenzaam in het zand, zou hondstong kunnen zijn. Dan komen er straks kleine rode bloempjes aan. 


De drie Groot Duinsterretjes, een beetje verkleumd en verdroogd, zijn gemakkelijk te herkennen. De groene blaadjes? Misschien wel slangenkruid, een van de allermooiste blauwbloeiers. En nog iets geknakts....... 


Ondergestoven Groot Duinsterretje en de witte blaadjes van vermoedelijk Zomersneeuw



Gewoon knopjesmos

Kleine lichtgroene polletjes mos. De stengel van het plantje is ongeveer 1 cm. Aan de top bevindt zich een steeltje met groene broedkorrels. Het blad is zo'n 2 mm groot. Je vindt het meestal op dood hout, maar ook wel op levende bomen, strooisel, humusrijk duinzand en op zuur gesteente. (Bron: Fotogids Mossen)
Grappig om te zien hoe groot het bekertjesmos ineens is!


Een rozige-bruine kleur, een verweerde bekerrand en afstaande schubben, dat lijkt me Bruin Bekermos (Cladonia grayi). Alhoewel... als je bedenkt dat Rafelig Bekermos als kenmerk een 'ontplofte' beker heeft, dan zou de meest rechtse beker toch ook aanspraak op die naam kunnen maken. Rafelig bekermos heeft lichtgroene grondschubben, maar die staan dan helaas weer niet op de foto. :(


Ik kwam trouwens ergens op een blog de vraag tegen 'waar het bekertje eigenlijk voor dient'?

Aan de rand van het bekertje groeien de sporenvormende vruchtlichamen. Rood bij Rood Bekermos, anders bruin of soms zwart. Dus nee, de bleek bruine kleur is geen verschoten rood, zoals ergens op een blog verondersteld werd, maar een andere soort bekermos. 

 Als het goed is, is de beker precies zo groot als een regendruppel (wat een vreemde veronderstelling is want volgens mij zijn geen twee bekers identiek!) 



Maar goed, de beker vangt een druppel regenwater op. 


Daar boven op valt een tweede druppel en de eerste druppel spat uiteen (was een spectaculairder effect geweest)  of (zoals op de foto) loopt uit het bekertje en verspreidt op die manier de sporen.

En dan tot slot, al een tijdje bezig met groei en bloei:
Purpersteeltje


Hier zie je hoe de sporenkapsels rijpen. Het huikje (kapje) wordt zoetjes aan afgeworpen en het groene sporendoosje komt te voorschijn. 

Volgend blogje gaat over de Liebster Blog Award die ik van Greet mocht ontvangen. 





9 opmerkingen :

  1. Je hebt zo te zien weer een mooie wandeling gemaakt en de wonders van moeder natuur vastgelegd. Een prachtige plek zo te zien. Mooie foto's vooral ook van het bekermosje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk om te zien hoeveel kleine groene verrassingen er overal te voorschijn komen, het groeiseizoen is in aantocht!
    Prachtige foto's, vooral die van de druppels in het bekertjesmos, super, en dan ook van die leuke info erbij, mooi gedaan weer Albertine, die award van Greet heb je echt verdiend!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldige foto’s om naar te kijken zijn erg mooi
    Groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Albertine,
    ik zit bijna met mijn neus tegen mijn scherm te kijken naar je mooie mosjes en druppels!
    Mooi dat ik nu weet dat het bruine aan de randjes van het bekermos een andere soort is en geen oud rood bekermos, dank je wel!
    Alleen het bekermos heeft al zòveel soorten, ik heb een keer een paar uur achter de computer zitten lezen over verschillende soorten.
    De ontluikende plantjes en het oranje van de wilg heb je ook heel mooi in beeld gebracht.
    Ik geniet ervan dat jij zoveel van de natuur weet.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een zalig gevoel dat het allemaal weer begint terug te komen. Je hebt het mooi onder woorden gebracht met prachtige foto's.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk dat je in de kleinste blaadjes in spe de lente ziet verschijnen. Wat is dat mooi die waterdruppels in het bekermos. Daar ploeter ik dus altijd dwars doorheen waarschijnlijk :) Durf jij nog wel door het gras te lopen?
    Het brandnetelblad herken ik er niet in, lijkt mij eerder een distelsoort. Maar daar kan ik me natuurlijk ook in vergissen.
    Groetjes, Gonnie,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Distelblad is volgens mij vleziger. Brandnetel was ook niet mijn eerste associatie, maar er zijn verder maar weinig blaadjes met zulke uitgesproken inkepingen. Deze vind ik dan toch het meeste lijken:

    http://www.kuleuven-kortrijk.be/bioweb/?lang=nl&detail=405&titel=brandnetel,%20kleine%20%20-%20Urtica%20urens

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Albertine

    bedankt voor je leuke reactie op mijn blog.

    Deze serie van jou is ook zeer fraai hoor, de eerste foto heb ik zelf ook zo gemaakt, heel apart he met al die kleuren, en die boom valt erg goed op.
    Ook je opnames van de mossen zijn erg mooi.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een interessante log weer, met prachtige foto's. De uitleg van de functie van het bekermos is heel erg mooi ge illustreerd met foto's, hoe krijg je het voor elkaar met de druppels.
    Ik heb weer genoten van het kleine spul.

    BeantwoordenVerwijderen