woensdag 23 februari 2011

Sporenkapsels


Na het avontuur met de waterspreeuw duurt het niet heel erg lang, voordat ik toch de macrolens weer op de camera schroef. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan! 

En waar een ander elke keer weer valt voor de vos of het damhert, zo val ik voor Purpersteeltje.  Soms letterlijk....... :(


De felrode sporenkapsels van Purpersteeltje zijn talrijker dan de damherten op dit moment, adembenemend mooi zijn ze, ze rennen niet weg en je hoeft niet met dode konijnen te gaan lopen slepen.  

Waarom fotografeert niemand Purpersteeltje ? 


Pas thuis zie ik dat ik de bruine kapsels op de bisschopsmuts gemist heb. Een close-upje was toch op zijn plaats geweest. 


Maar zoals gezegd, ze lopen niet weg....


En dan is er de oever van het kanaaltje. Zo'n zwartbuikwaterspreeuw-kanaaltje. 't Is inmiddels maandag 21 februari geworden. 
't Is kennelijk gedaan met de liefde, want de waterspreeuw vliegt weg als hij mij in de verte ziet aankomen. Zoals ook de reeën wegschieten bij de eerste klik van de camera. Zo hoort natuurfotografie te zijn. Een gefrustreerde fotograaf en dieren die je vanuit de verte uitlachen.

Ik moet er wel om lachen eigenlijk. Het geeft een blij en vrij gevoel. Een gevoel van gelijkwaardigheid.
 En ik heb de waterkant voor mij alleen.

Mooi, toch ?


Gewoon muisjesmos. Kleine kussentjes die grijs gekleurd zijn door de dicht opeenstaande  glasharen. 

De jonge sporenkapsels zijn gebogen. De oudere sporenkapsels staan rechtop. Je vindt dit mos op muren, daken en basenrijk natuursteen.


Ik hou het op Groot Duinsterretje.
Bij droogte (er waait een Siberische wind over de oever van het onbeschutte kanaaltje)     winden de blaadjes zich om de stengel, ze maken zich als het ware zo klein mogelijk om zichzelf te beschermen tegen uitdroging. Ook de donkere kleur bij droogte is kenmerkend.



De sporenkapsels van Gewoon muursterretje. Hier zie je goed het verschil in grootte. Groot Duinsterretje kan tot 4 cm hoog worden, muursterretje tot 1 cm. Bij Groot Duinsterretje zie je op deze foto ook mooi de grote glasharen.



Op de grond zie je dat ook Gewoon muursterretje glasharen heeft.

En dan nog een beetje artistiek doen, met waasjes en zo....


Sporenkapsels Gesnaveld klauwtjesmos. 


14 opmerkingen :

  1. Hoi Albertine
    Weer een prachtige log...Die maar weer eens laat zien dat niet alleen de Fauna...Maar ook de Flora van de AWD de moeite waard is.
    En dat gevoel van gelijkwaardigheid..Als de beesten er vandoor gaan...Ja..Zo moet men de natuur beleven...Gewoon heerlijk genieten..
    En ik geniet hier mee..want gelukkig herken ik dat gevoel!
    Ik ga je onder Flora AWD (deze log) op twitter zetten...
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Albertine,
    Door jouw mooie mossenfoto's kijk ik de laatste tijd heel anders naar mossen. Ik zie er ook veel meer. En wat kunnen ze mooi zijn.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. we moeten, na het zien van je blog, toch ook iets meer naar beneden gaan kijken. Wat is dit mooi allemaal om te zien, wanneer je er naar kijkt zonder camera denk ik altijd " leuk een mosje" maar er gaar veel meer schuil bij zo'n mooi hoopje groen, toch iets meer de macro lens er op en op de buik liggen.
    Dank je wel voor de goede uitleg wat het allemaal is, een hele nieuwe wereld gaat er open aan namen.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi hoe je deze kleine dingen weet vast te leggen.
    Puur natuur in Macro,
    Ik moet dat ook maar weer eens gaan proberen het ziet er allemaal erg mooi uit.
    Goed dat je overal ook 'n beschrijving heb gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is die kleine wereld toch prachtig hè Albertine.
    Ik zit ontzettend te genieten van je foto`s.
    Je vraagt je af waarom niemand purpersteeltje fotografeert, nou ik ga binnenkort op zoek hoor!
    Nog bedankt voor de goede namen bij mijn mosjes.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. schitterende foto's!
    echt genieten....bedankt!
    grooetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn vastgelegd, Albertine!
    Toch grappig, dat de meeste mensen dat soort natuur blind voorbij lopen.
    Zo gefotografeerd, blijkt dat we toch een hoop missen.
    Het mooiste complimetn voor jou is, dat je op steeds meer blogs dit soort foto's terug ziet komen. Jouw enthousiasme werkt aanstekelijk.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Albertine,
    Wat René schrijft is beslist waar, jij hebt al een hoop mensen gestimuleerd om naar deze prachtige mossen te kijken, dus pas maar op, straks liggen de fotografen in grote getalen bij jouw mooiste mosjes ipv bij waterspreeuw en vossen ;-)
    Je tekst heb ik weer glimlachend zitten lezen, heerlijk, en je foto's zijn schitterend.
    En wie weet, fotografeer ik binnenkort Purpelsteeltje, want morgen heb ik een macrolens!
    Groetjes en een mooi weekend
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, dat is heel apart zeg, al die mosjes zo close up. Heel erg mooi!
    Groetjes jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige detailopnames van de AWD heb je gemaakt. Complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Albertine,
    Wat een prachtige foto's van die mosjes. Heel mooi vastgelegd. Bedankt voor je leuke reactie op mijn blog. Gr Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Albertine,
    Van John kreeg ik een liebster blog award en deze mag ik aan drie andere bloggers geven die mij aanspreken.
    Ik dacht meteen aan jou, kijk maar even naar mijn blog.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Inderdaad, door jouw blog ben ik ook geinspireerd geraakt om de mosjes en de kleine plantenwereld vast te leggen, heb zelfs een macrofilter aangeschaft, en ik ga het steeds leuker vinden.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Albertine, Nog even een reactie van mij voor jou op mijn nieuwe blogpost van vandaag 11 maart. Een 'verrassing' groetjes Andrea

    BeantwoordenVerwijderen