dinsdag 11 januari 2011

Purpersteeltje

Purpersteeltje slingert door het mini-landschap

Als je er naar op zoek bent kun je ze niet missen, de fel gekleurde roodbruine zoden tussen het groen van groot duinsterretje, takjes en grasjes. 

En ik kan je aanraden om er naar op zoek te gaan en om, als je hem tegenkomt, even de moeite te nemen om door de knieën te gaan. Hem even van dichtbij te bekijken.

 't Is Purpersteeltje, een zachtgroen topkapselmos, en Purpersteeltje draagt nu prachtige, roodbruine, borstelige vruchtstelen waaraan als het goed is straks groene sporenkapsels komen. 

Purpersteeltje is erg fotogeniek, vooral voor de macro en met mooi licht. Jammer dat het regent de komende dagen!

Info
Purpersteeltje is een pioniersmos. Na brand is purpersteeltje een van de eerste soorten die op die plek groeien. In de kalkrijke duinen groeit het purpersteeltje samen met het oranjesteeltje en het groot duinsterretje. Purpersteeltjes groeien in groepjes van enkele planten tot uitgestrekte zoden. (bron Ecomare )



Purpersteeltje (Ceratodon purpureus)

Purpersteeltje in de regen

7 opmerkingen :

  1. Ik geniet altijd zò van jou foto`s Albertine, je hebt zo mooi oog voor detail.
    De druppeltjes op het purpersteeltje, mooi gedaan.
    De eerste foto mag zò aan de muur, de tweede eigenlijk ook.
    Als ik weer in de duinen ben ga ik erop letten of ik het zie.
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed gekozen diafragma, Albertine.
    De scherptediepte is in mijn ogen precies goed.
    "Less is more" zeggen de Engelsen en dat gaat hier zeker op.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Purpersteeltje, dat klinkt als Repelsteeltje, en je foto's zijn dan ook toepasselijk sprookjesachtig mooi!
    Ik val vooral voor Purpersteelte in de regen.
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het Purpersteeltje..Wat mooi in beeld..En weer wat gleerd!!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het blijft een mooi steeltje vooral met de regendruppels, prachtig om deze foto's in de macro te zien.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige foto's. en wat leuk die info erbij, erg leerzaam deze blog. En ik zal hier zeker voor door de knietjes gaan als ik het in het duin tegen kom, het is de moeite waard om op de foto te zetten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen