woensdag 19 januari 2011

Parnassia met fantasie



Zondag was het dan eindelijk eens niet grijs en regenachtig. Ik plan een lange wandeling, een stuk verder het duin van Parnassia in, maar zoals gewoonlijk blijf ik steken. Ik heb een wandelpartner bij me - zonder camera - die niettemin zo ongeveer bij elk grassprietje stil staat   en in zijn hoofd een foto maakt als creatief uitgangspunt voor een fotosjop-work-of-art. Vandaag krijg ik dus opdrachten: fotografeer dat en dat even want daarmee kan ik thuis dat en dat beeld creëren. 


Grillige takken in het water zijn natuurlijk altijd een mooi uitgangspunt voor het creëren van een fantasy-wereld. 



We hebben bijna nog geen voet in het duin gezet of mijn medewandelaar merkt de mogelijkheden op van het bijna fluorescerende groen van het mos dat zich in enorme tapijten uitstrekt over de duinen. 
 Zo'n opmerking is natuurlijk de goden verzoeken...
Mos...... !?? 
Dat is Groot Duinsterretje en ik geef een college Mossen. We fantaseren over de mogelijkheden van minilandschappen en fotobewerking.. een soort van tilt-shift fotografie maar dan zonder tilt-shiftlens. Of macro met je groothoeklens. 



Een schelp in het mos....  een verstoring van de orde der dingen... schelpen horen aan het strand, groot duinsterretje in het duin... het zou een mooi thema zijn voor een kunstwerk. 



Deze ongebruikelijke foto is natuurlijk een bron van inspiratie. 
De schaduwzijde van een duin dat enkele weken terug nog bedekt was met het groen van duinkruiskruid. Alles is nu ondergestoven, je ziet het groen nog net door het zand heen. 
De wind is er snijdend koud en ik vraag of we niet in de zon kunnen gaan staan.
 Huppelende sporen leiden naar konijnenholen. 
En op de achtergrond schijnt vrolijk de zon.  
Alleraardigst voor het beeld-verhaal zou een vossenspoor zijn, bedenken we, misschien is er wel een vossenspoor, zulke kenners van sporen zijn we nu ook weer niet. 



En zie dat ene oranje streepje van een korstmos op een duindoorntakje temidden van al die grauwheid! 








Waarom loopt er een pad naast het bordje Niet Betreden ?




En terwijl de fotobewerker zich buigt over het probleem of de omgehakte dennenbomen nu eerst als kerstboom dienst gedaan hebben en daarna teruggelegd zijn, of dat ze toevallig op kerstbomen lijken (?) fotografeer ik gewoon wat ik altijd fotografeer: een plantje. In dit geval een  jong dennenboompje.




En dan is er Bekermos. Het plukje bekermos - kopjesbekermos schat ik in - ligt losgewoeld op de grond, door vogels of konijnen. Als het plukje dan toch los ligt, dan zetten wij het net zo gemakkelijk op een klein stammetje, als een kasteel op een rots.




Fijn laddermos, denk ik.....  even niet gefotografeerd voor de fantasywereld, maar voor mijn eigen database. 



Gewoon dikkopmos, denk ik....



't Is een aparte ervaring om de wereld te zien door de ogen van iemand die een foto als het beginpunt van een creatief proces ziet en niet als het eindpunt. Geen herinnering aan hoe het was, maar het begin van iets wat zou kunnen zijn.  


7 opmerkingen :

  1. zo zie maar wanneer je iemand meeneemt die weer naar hele andere dingen kijkt er hele andere soort foto's gemaakt,kunnen,worden. Wel een mooie wandeling geweest. Vooral je kasteeltje op het stammetje vind ik zo'n leuke paddenstoel/mosje. Een leuk verhaal erbij en goede info. Heb van je beelden genoten.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een leuke blog!
    schitterende foto's en leuk verteld!
    super....
    groetjes JOlanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg mooi om al die mossen op de foto te zien.
    Ik kijk meestal in de lucht naar vogels, maar naar de grond kijken is beslist ook de moeite waard.
    Mooie serie.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een bijzonder fotoverslag, een aangename combinatie van fantasie, humor, kennis, fraaie beelden met als climax het 'paarsblauwe-druppeltjes-mos'
    Leuk gedaan!
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg mooie serie weer, die maar weer duidelijk maakt dat ook dicht bij de grond zoveel moois te zien is. Help waar moet ik kijken boven (vogels), vooruit (herten, bomen, landschap) beneden (mosjes, paddestoeltjes).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja..Kunst en Natuur..Gaan goed samen.
    Normaal gesproken keek ik altijd ver voor me..Maar er valt al veel te zien op elke vierkante meter..
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige serie. Wat is het daar mooi.
    De onderste: super gewoon!!

    BeantwoordenVerwijderen