maandag 31 januari 2011

Nog meer mos...

Het is vrijdagmorgen als we, met de aanwijzingen van 'Bossie Henk' op zak, vol goede moed op weg gaan naar bunker 100. De zeldzame tongvaren ontbreekt immers nog in mijn collectie duinplanten. 


Het zonlicht hult de bomen in een bijna mysterieuze gloed. Wat een mooie, vredige morgen! 


Winterse kou en zon, een moerasje bedekt met een dun laagje ijs. 



Een beetje verscholen ligt dit watertje, goud gekleurd door de zon, wit van de rijp, geknakte lisdoddes (?) steken in rommelige patroontjes uit het ijs. 



Het meest fotogeniek van alle planten in het winterse landschap is natuurlijk het riet. Glinsterend in het zonlicht en bijzonder lastig, met al dat gewuif en licht, voor de ambitieuze fotograaf. 

We vinden zonder veel moeite bunker 101. Dan kan bunker 100 nooit ver meer zijn, redeneren we optimistisch, maar ja, richting strand, richting Pannenland, richting De Zilk ??

Missie mislukt, geen tongvaren :(

-- 
Het is zaterdagmorgen en mijn man roept dat het toch een koud kunstje moet zijn om bunker 100 te vinden, als je bunker 101 weet te vinden. De site van de bunkergroep biedt geen uitkomst, veel nummers, volgens een bizar systeem uit- en ingedeeld, maar geen nummer 100.

En terwijl mijn man rondjogt op jacht naar bunker 100, ben ik allang weer afgeleid door een dode berkenstam met een beeldschoon landschap van berijpte mosjes.
  

Het op naam brengen van mossen blijft een heikel klusje: elke keer als je denkt de juiste naam gevonden te hebben, zie je ineens weer ergens een foto waarvan je denkt 'oh! die zou het ook kunnen zijn!' In het boek Fotogids Mossen van Karel van Dort e.a. worden alle in Nederland voorkomende soorten beschreven, en er staan duidelijke foto's bij. Het zijn er meer dan 600! Het verschil is vaak te vinden in de blaadjes. Dat zijn dan dus blaadjes van enkele mm groot. Onder de loep zijn ze al dan niet getand, hebben ze een korte, lange of uitstekende nerf, de bladrand kan iets opgerold, recht, naar buiten gerold of doorschijnend zijn, de toppen gebogen, recht, gekruld .... en ga zo maar door...  Als de mossen sporenkapsels dragen kun je daar vaak veel uit af leiden: rechtop, gebogen, gekronkeld, groen, bruin, rood. Met een kapje zus of een kapje zo. En dan maakt het voor de verschijningsvorm ook nog uit of het vochtig of droog weer is. 

Nou vooruit, ik gok.... ik ga er daarbij vanuit dat het heel algemene soorten zijn:  het geelgroene mos zou dan Gesnaveld klauwtjesmos kunnen zijn: de blaadjes staan daarbij als gekromde klauwtjes naar beneden. Ook de sporenkapsels van dit mos zijn gekromd. 
De groene polletjes zijn denk ik Gewoon sikkelsterretje. Deze determinatie ontleen ik dan vooral aan het feit dat Gewoon sikkelsterretje graag op berken groeit.  



Bij dit tafereel denk ik eerst aan een gewoon plantje (met worteltjes). Dan bedenk ik dat het wel eens een bebladerde-levermossoort zou kunnen zijn. Bebladerde levermossen vind je tenslotte o.a. op hout. Via de Fotogids kom ik uit op Rond Boogsterrenmos, behalve dan dat deze soort zelden op dood hout groeit...  


De gebarsten schors van de berk biedt een voedzame bodem voor het mos.


Na deze fotoshoot snel ik naar de afgesproken plek, want ik was tenslotte op zoek naar de tongvaren in bunker 100. 
Er is nog geen bunker gevonden. 


En daarom nemen we weer bunker 101 als uitgangspunt. We beklimmen het duin. Deze bunker is grotendeels ondergestoven.  En zittend op het stenen dak, zonder de snijdende wind van gisteren, gekoesterd door een warm zonnetje en met een geweldig uitzicht over een zonnige AWD wanen wij ons even op de mooiste plek op aarde. 


Boven op bunker 101 heeft zich een tapijtje haarmos genesteld.  Thuis op mijn beeldscherm zie ik pas de rode beginnende sporenkapsels. Als het goed is, zou dit een heel mooi rood tapijt moeten worden. Nog een reden om bunker 101 niet te vergeten!.


Richting strand torent een ander duintje boven het landschap uit.
 Een kandidaat!
Via een kruip-door-sluip-door-paadje door het riet steken we het volgende kanaal over en beklimmen het gespotte duin. 
Een mooi duin, afgekalfd alsof er een complete bunker is uitgegraven, met een boompje dat zich vastklampt aan de rand, zo'n duin waar je als kind je naar beneden liet rollen.
 Mooi, maar geen schuttersputje.....  


Kansloos, beslist mijn man, (hij heeft wel weer genoeg gewandeld voor vandaag). 

Op de terugweg kan ik het natuurlijk niet laten om toch even door de knieën te gaan. Ik begin inmiddels te twijfelen of dit Purpersteeltje wel is, er zouden groene sporenkapsels aan moeten komen.... :(
Nou ja, wat de naam ook mag zijn, het blijven betoverend mooie steeltjes!



Thuis google ik nog eens wat, en zie dan dat Bossie Henk op een ouder blog de GPS coördinaten geeft! 
En na virtueel in de Saoedisch-Arabische woestijn te zijn beland, en vervolgens midden in de Noordzee, zie ik dat het putje vlak voorbij de bocht van het kanaal ligt.
 "Waarschijnlijk dus het duintje dat je hier op de foto gezet hebt", zegt mijn man.


Dus... morgen..... ?

7 opmerkingen :

  1. Hallo Albertine, Bunker 100 met varen niet gevonden, maar mooi wel twee dagen genoten van het moois van AWD, is toch niet verkeerd?
    Die bunker vind je vast nog wel een keer.
    Met stille bewondering heb ik naar de mooie mossen gekeken, en met nog meer bewondering lees ik hoe jij er zó veel kunt benoemen, geweldig!
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Albertine
    wat een geweldige sirie van de AWD ik heb er van genoten geweldig.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Albertine,

    Door jouw foto's kijk ik nu heel anders naar mossen. Wat zijn ze mooi en wat zijn het er veel. Die "steeltjes" zijn om te stelen hoor, zo mooi. Wat prachtig is het AWD, zeker als de zon een beetje wil meewerken.Zo lang je de bunker niet gevonden hebt, heb je weer een drive om te gaan.
    Succes met de zoektocht.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. een hele onderneming om je varen te vinden, door het zoeken naar iets kom je altijd leuke andere plantjes/mosjes tegen. En je man maar zoeken, jammer dat je het niet gevonden hebt. Er komen vast meer dagen in het AWD en nu je de waypoints hebt kan het niet meer fout gaan. Wat zijn er al leuke mosjes. Het gaat de goede kant op met het weer.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Albertine, wat maak jij toch prachtige foto`s!
    Het zonnetje doet er aan mee maar je compositie`s vind ik erg mooi.
    Je maakt mij helemaal wakker om ook meer te weten van mossen, ik denk dat ik dat boek maar ga kopen.
    Volgende keer loop je recht op bunker 100 af.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Albertine,
    Prachtige AWD foto's. Door jouw log ben ik steeds meer gaan letten op de verschillende mossen, en wat zijn ze mooi en wat een variatie is er.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie gevarieerde serie. Je kan er zo te zien schitterende foto's maken.

    BeantwoordenVerwijderen