zaterdag 1 januari 2011

Als een koe op de eerste lentedag wanneer de deuren van de stal geopend worden en zij vanuit de behaaglijke, warme stal naar buiten dartelt, zo ongeveer voel ik mij op deze eerste dag van het nieuwe jaar.  

Na een maand van gladheid, boodschappenlijstjes, nog meer gladheid en nog meer boodschappenlijstjes kunnen de kerstballen de doos weer in en kan de camera afgestoft. 

De ochtend is intens grijs, een troosteloze regen valt neer, maar het kan me mijn ' lente-koeiengevoel' niet ontnemen. En terwijl half Nederland nog voor Pampus ligt, wandel ik in m'n uppie door de AWD.

De frisse lucht, het groen, de weidsheid, de stilte, de vrijheid.

En alsof de natuur mijn gevoel deelt, breekt al snel voorzichtig een zonnetje door. 


De sneeuw is grotendeels verdwenen, de grassen liggen bruin verdord, zwart verrot in een bijna deinende golfbeweging tegen de grond. 


Takken bedekt met groene korstmossen kronkelen als grijpende, graaiende monsterachtige tentakels in het rond.


Bedruppeld en aangevreten, met hier en daar een dood blad zijn er de overlevers, zoals het rozet van de koningskaars. 


De bruine resten van de adelaarsvarens schitteren in het iele zonnetje. 


Definitief geknakt door de sneeuw


Maar elders in perfecte harmonie met het geelgroene, neergeslagen golvende gras .


Heldergroen als voorheen kleuren de mossen de grond. 


En waar ze te lijden hebben gehad van de vorst vallen ze op door de prachtige bijna feloranje kleur. 


Merkwaardige kleurcombinaties komen er soms vanonder de sneeuw vandaan, zoals van deze korstmossen.


En deze boomstam lijkt net een modern schilderij.



Achter de donkere bomen werpt de zon haar licht op de varens.


Veel wandel- en fotoplezier in 2011!



7 opmerkingen :

  1. Het jaar is voor jou goed begonnen Albertine.
    Wat heb je toch een mooi gevoel voor de schoonheid van de natuur.
    je foto`s en je woorden erbij werken op mij aanstekend, wat is het toch leuk om je blog te volgen.
    Ik ga met een prettig gevooel een tukkie doen en misschien droom ik wel van mooie kleuren op boomstammen en grassen.
    Heerlijk toch!
    Ook voor jou veel wandel plezier en mooie foto momenten.
    groetjes van Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Albertine,

    Inderdaad een hele fraaie serie.
    Altijd fijn om weer eens andere foto's te zien van de AWD. Die herten gaan soms toch een beetje vervelen, he ;-)

    Een goed en gezond nieuwjaar toegewenst,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een zalig moment om je zo blij te voelen als een koe, gelukkig al het gladheid even voorbij en de camera weer te voorschijn. En gelijk zo op de eerste dag van 2011 mooie beelden maken van het AWD. Het is weer een andere kant wat je laat zien van dit gebied, prachtig gedaan,vooral de boomstam als schilderij is heel goed gezien.
    Weer een mooie serie gewoden..
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Abertine,
    Allereerst natuurlijk de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar.Jij bent goed begonnen, een AWD-wandeling in de rust van de vroege nieuwjaarsochtend.
    Het is steeds weer verfrissend om jouw unieke blik op de natuur te volgen, het doet mij hierdoor ook steeds meer zien, dus dankjewel.
    Je begeleidende tekst is weer prachtig.
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Albertine
    Ik wens je eerst de Beste wensen toe voor 2011..

    Weer laat jij de AWD op een prachtige manier in beeld en tekst zien. Wat dat betreft ben ik het helemaal met Loes eens..
    Wij zien meer...dankzij jou!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Albertine,

    In de eerste plaats alle goeds voor 2011. Voorts, ontzettend leuk dat je mijn site bezocht hebt en je in het een en ander weet te herkennen. Ik ben het ook met je laatste opmerking over die groepjesspotters en vogelaars. Die kwekken ook wat af. Mensen zijn kuddedieren. Heerlijk dat jij dat niet bent en net als ik alleen kunt genieten van al het moois dat het duingebied ons te bieden heeft. Samengevat: het duingebied is een stilte en natuurgebied en geen pretpark, of zoals jij het zo mooi weet te verwoorden, geen dierentuin.
    Je foto's vind ik prachtig (ook een mooie kennismaking)en je gevoel voor detail spreekt me aan.
    groet, Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je kijkt op een heel aparte manier naar de duinen.
    Erg mooi en verfrissend.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen