zondag 21 november 2010

Dauwdruppeltjes


Bedauwd ruig haarmos
Het begint een beetje op een kermis te lijken, de zondagmorgen in de AWD. Aan de hordes hardlopers valt nog wel te ontkomen door van de paden te gaan, maar in de jacht op de damherten dwalen de hordes fotografen inmiddels ook ver van het pad af.

Mijn kermisgevoel wordt versterkt als ik langs het pad een 'toevallige' takjescompositie met gele trilzwam zie liggen.... lijkt mij een meidoorntak... er is in geen velden of wegen een meidoorn te bekennen. Nu nog een bordje met "Naar de Gele Trilzwam"!
Ik kom even in de verleiding de tak in mijn tas te stoppen.

Een stukje verder langs het pad ligt een plukje mos met beeldschone bekertjes - losgewoeld uit de grond, bestudeerd (?), gefotografeerd (?) en weggegooid............

YES! Kijk mij eens, de natuurfotograaf, IK heb ook bekermos ! 't Kost wat natuur, maar dan heb je ook wat..... 

Als je het mos dan van nabij wilt bestuderen, zou je de moeite kunnen nemen het voorzichtig terug te zetten waar het stond! Je mag - volgens de Veldgids Korstmossen - overigens best wat (korst)mos mee naar huis nemen om te bestuderen, te drogen, te verzamelen, (in alle rust te fotograferen!) als je maar minimaal de helft laat staan.
Maar dat is iets anders dan zo maar respectloos weggooien!

Grijze bisschopsmuts met bekermos

De Grijze Bisschopsmuts lijkt op het Groot Duinsterretje, alleen zijn de glasharen veel langer.  Hierdoor lijkt er een witte waas over het mos te liggen. De 'kelkjes' van het bekermos lijken wel bloemen in een boeket van mos.

Ik kies een richting die tegengesteld is aan 'Naar de waterspreeuw" , maar ongelukkigerwijs lijken ook de damherten die gedachte te hebben gehad en in hun kielzog de fotografen.




Ik trek me terug in mijn miniwereld. Dat is wel lachen overigens: de 'hertenjagers' die nieuwsgierig naderen in de hoop te kunnen delen in de "zeldzaamheid' die ik lig te fotograferen. Ze kijken niet begrijpend en teleurgesteld naar de grond. Wat mos, een klein paddestoeltje....
Ik houd van dit soort foto's. Volkomen tegen alle regels natuurlijk, een en al drukte en rommeligheid: al die takjes, sprietjes, zandkorreltjes, keuteltjes, plantjes, korstmosjes en vandaag ...... dauwdruppeltjes....



ik kan er eindeloos naar kijken en ontdekken......







Maar het allermooist vandaag is het buntgras. De borstelige, blauw-groene sprietenbosjes die zo prachtig kleuren met het lichte zand. En vandaag met dauwdruppeltjes!

bedauwd buntgras



6 opmerkingen :

  1. Ik kan mij helemaal vinden in je passie voor de kleine wereld van mossen, ik krijg er ook steeds meer "oog" voor.
    Met de dauwdruppeltjes ziet het er helemaal prachtig uit.
    Ik heb zitten genieten van je foto`s, vooral het bedauwd buntgras is gààf vastgelegd!
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tsja, dat is een van de belangsrijkste redenen dat ik niet meer zo graag op zondag naar het AWD ga. Gewoonweg te druk, zeker met mooi weer.

    Het mag dan misschien niet volgens de regels zijn, zoals je zegt, maar de echte genieen wijken af van de gebaande paden;-)

    Ik vind je foto's iedere keer weer heel verfrissend, omdat je iets moois creeert.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat kan de herfst met zijn nukken toch mooi zijn. De dauwdruppels op de mossen, de kleine paddenstoelen er tussen, ik heb genoten.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In jouw eigen manier van fotograferen geef je heel mooi de fraaie werkelijkheid van de natuur weer.
    Ik ben zelf anders, een storend takje of grasje haal ik liever even voorzichtig weg.
    Het is prachtig dat we allemaal zo eigen voorkeur hebben, de wereld werd anders bijzonder saai.
    Je mosjes en grasjes zijn weer erg mooi, helemaal met die dauwdruppeltjes.
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's met die dauwdruppeltjes..Ja steeds meer mensen bezoeken het AWD..En durfen de paden links te laten liggen.
    Persoonlijk vind ik het geweldig dat er steeds meer mensen genieten van de natuur.
    groot nadeel is echter dat het in de weekende wel erg druk is. Maar ja..
    Zolang de mensen maar een beetje rekening houden met de beesten.
    Zo ga ik de volgende keer op zoek naar het Buntgras...
    Heerlijk toch..Dat we met z'n allen kunnen genieten van de natuur.
    Ik weet wel een oplossing hoor :)
    ...........Meer en grotere natuurgebieden...Het mag wat kosten. Want veel mensen...veel stemmers.
    Prachtige blog weer !!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Albertine,
    bedankt voor je informatie bij mijn blog, ik zal eens kijken in de bibliotheek,
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen