donderdag 28 oktober 2010

Verkleurend riet en oranje bekerzwammen


2x riet, 2x anders

Een regenachtige dag. Het weerhoudt ons er niet van om toch nog 'even' op pad te gaan. Zoals gewoonlijk mondt ons 'even' uit in 'lang'.


Verkleurend riet
Ik probeer weer 's iets  terug te vinden.
Mislukte foto's of 'dat had beter gekund!'-foto's probeer ik dan volgens de nieuwe inzichten naar aanleiding van de analyses over te doen.

Terugvinden.... maar dat is niet zo gemakkelijk als het lijkt. "We liepen de vorige keer langs dit pad en toen zijn we ..... " Ik zoek de gele boom van het vorige log. Daar was qua foto meer uit te halen geweest, bovendien wil ik het korstmos van dichtbij bekijken en portretteren.
De gele 'korstmosboom' staat langs het water, maar dat gegeven biedt weinig houvast.

Op zoek naar de boom stuit ik op het verkleurende riet. Da's leuk, 't is maar net hoe het licht valt: vanuit de ene hoek bezien is er niet veel aan, een wat grauwe massa langs de waterkant, vanuit een andere hoek licht het prachtig geel op. Een stukje verderop zie ik aan de overkant van het water nog mooi blauw-groen riet. Wat een kleurverschil in die twee landschapjes!

We dwalen verder in een gebied dat vrij 'dierenloos' lijkt. Een aalscholver op een paaltje in het water, maar tegen de tijd dat ik van lens gewisseld heb spreidt hij sierlijk de vleugels, strijkt neer op het water en zwemt weg, de snavel - het lijkt wel spottend - in de lucht. Onzichtbare kwetterende vogeltjes in het struikgewas.

Langzaamaan raak ik wat gedesoriënteerd. Op gevoel steken we door, maar dat maakt de zaak er niet beter op. Nou kom je in principe uiteindelijk altijd wel weer op een pad uit vanwaar je de weg terug weet, maar het is toch minder - zeker als de lucht steeds donkerder wordt - als  het pad in Zandvoort of De Zilk uitkomt, terwijl de auto bij het Pannenland staat. Dat zou dan toch weer een flinke stiefel terug zijn.

Oranje schilletjes in het mos?

 oranje bekerzwam (Aleuria aurantia)

Oranje bekerzwam - behoort tot de zakjeszwammen. Een kleine zwam met een diameter van 2-10 cm. De binnenkant is feloranje. De buitenkant witviltig, crème- tot lichtoranje. Lijkt op afstand wat op een weggegooide sinaasappelschil. Kleurt mooi met het groene mos.


Schorskorstmos

Schorskorstmos - omdat het zo'n mooi tongbrekend woord is. Een bladvormig korstmos.

eikenmos?

Een struikvormig korstmos. Dit korstmosstruikje piept vrolijk tevoorschijn tussen de andere korstmossen op de tak. Een tweestijlige meidoorn, gok ik aan de hand van de laatste overgebleven iele blaadjes.  Zou Eikenmos ook op de meidoorn groeien? Het schijnt dat de korstmossen nogal kieskeurig zijn wat betreft de ondergrond. De ene boom is de andere niet.
Deze voldoet  in elk geval niet erg aan de eisen van een stabiel statief.



hoe zo een hek??

Het begint inmiddels harder te regenen, maar gelukkig spotten we dan de eerste herten en dus kan de bewoonde wereld niet ver meer zijn. In de verte horen we een schot. Bizar. Je gaat toch niet jagen op een middag tijdens de herfstvakantie ?!


  
vel over been!

Ach gos! Uitgemergeld, gehavend, moe gestreden, hij hoort of ziet niets of niemand meer. In het bos burlen de fanaten door, maar de liefde van de man gaat uiteindelijk toch door de maag......

Tot zover deze dag. We banjeren terug door mijn favoriete stukje duin, wat een weelde aan mosjes en korstmosjes: ik zou nog uren op de grond kunnen liggen, maar de camera is niet waterdicht en net voor heel veel geld gerepareerd, dus 'wees er zûnig op!' is het motto. 





6 opmerkingen :

  1. Een heerlijke uiting van liefde voor de duinen met al wat daar groeit, bloeit, leeft, gecombineerd met een leuke schrijfstijl, mooie foto's en goede info, compliment voor jouw eigen stijl, een blog om te blijven volgen!
    gr. Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prachtig logje hoor. Weet je, een foto kan altijd beter... maar dat is toch juist de uitdaging? Leuk dat je dan terug wilt om het beter/anders te doen! Mijn complimenten.
    Fijn weekend alvast,
    groetjes Jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een prachtige blog!
    wat zijn die bekerzwammen mooi!!
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Albertine,

    Eindelijk even de tijd om rustig door je blog te bladeren. Weer eens iets anders om een blog te lezen met veel flora foto's. Ik heb inmiddels aardig wat feitenkennis uit je berichten opgedaan.

    Vooral de foto van de zandvezelkop in je bericht van 3-10-2010 springt er voor mij uit (je andere foto's zijn ook prachtig, hoor), door de spelling van het mooie licht. Echt een uitvergroting waard!
    Ik blijf je zeker volgen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het met René eens...Heerlijk zo'n site met veel flora. Maar dat had ik al eerder gemeld.Ook ik maak gebruik van de info hier..bedankt daarvoor.

    De Oranje Bekerzwam..Zo'n mooi zwammetje..En ik denk dat hij gezien/gevonden is tusen het Van Limburgs stirumkanaal en het Stekkenveld..langs het water.Ik kijk er in deze periode ook altijd naar. En ze komen met grote aantallen de grond uit.Maar nu heb ik dan ook de naam :)
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op zoek naar plaatjes van oranje bekerzwammen via google, op jou blog terecht gekomen en vandaar even op je site rond geneusd. Boeiend en leerzaam. Zal er zeker nog eens gebruik van maken als ik weer eens iets obekends heb gekiekt in de AWD, waar ik regelmatig rondstruin.

    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen