maandag 11 oktober 2010

Slangenkruid

slangenkruid

Een aantal dagen wandelen we over de Veluwe en al snel concluderen we dat we erg verwend zijn met de AWD met zijn relatief tamme damherten, met de vrijheid om buiten de paden te zwerven. Veel gebieden zijn afgesloten: Rustgebied. Verboden toegang! En voor foto's van dieren - ik had mijn zinnen op een wroetend everzwijn gezet! - moet je op de Veluwe toch echt vroeg opstaan of het avondeten overslaan. Beide zijn tijdens een gezinsvakantie niet echt een optie!
Het kan dan ook niet anders of uiteindelijk staan we toch ook - zij het totaal verbijsterd - op de Wildbaanweg. Ik weet niet wat leuker is: pa edelhert met zijn nieuwe harem of de hysterie langs de weg.

Weer thuis besloten we gisteren om ook maar eens richting Eendenvlak te gaan - om dan toch nog iets bronstigs te zien en eerlijk gezegd - het scheelt niet veel meer met de Wildbaanweg! Hordes fotografen kruipen en sluipen door het struikgewas terwijl de heren damhert onder de bomen verveeld toekijken.... waar zijn we mee bezig?! (Ja, ik doe er zelf ook aan mee..... !). En hoelang zal het nog duren eer ook de AWD in een groot rustgebied met keurige paden zal veranderen? Ik sprak pas geleden iemand die al 40 jaar in de AWD komt. Hij was een tijd niet  geweest en constateerde weemoedig: " 't Is één groot jogging parcours geworden!"

Ik ben in elk geval blij als ik weer op mijn vertrouwde, voor de meute grotendeels verscholen pad loop en een laatste struikje slangenkruid ontwaar.  Ik heb weinig slangenkruid gezien dit jaar. Er valt niet veel te vertellen over de plant, behalve dat hij zo prachtig intens blauw is aan het eind van de bloei. De bloem verkleurt van roze naar paars naar stralend blauw.



slangenkruid


uitbundig bloeiend hartje zomer

4 opmerkingen :

  1. Prachtig dat Slangekruid..
    En zoals je schreef...Heerlijk de smalle paadjes..en geen mensen tegen komen.
    Maar...Dat het zo druk is in het AWD...Ach ik denk dat de mensen steeds meer de natuur opzoeken,en dat is een goede zaak..
    Het is dus aan de regering om meer gebied terug te geven aan de natuur (en dat gebeurt hier en daar) zodat de natuurgebieden niet onder een te grote druk komen te staan.
    Het is dus allemaal een beetje dubbel(weer)....
    En wat de Bronst betreft in het AWD...Maak van het bos (Eendenvlak een rustgebied)..Dan kunnen de mensen het lek niet meer in...En durfen de hinde's naar binnen te gaan.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtige plaatjes van het slangenkruid!
    erg mooi!
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @de bossies!
    weinig hoopvolle berichten van het nieuwe kabinet wat de natuur betreft!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik voel met je mee wat betreft "Het Wildbaangevoel", het staat tegen, en toch doen we er aan mee.....
    Gelukkig zijn er ook prachtige plekken waar het wel rustig is, de AWD lijkt in het weekend druk, maar loop je iets verder door is er volop rust te vinden.
    Slangenkruid is mooi, dat felle blauw met roze, ik heb het best veel gezien deze zomer, en verbaas met er over dat het nog steeds hier een daar staat te bloeien.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen