woensdag 20 oktober 2010

Kootwijkerzand - mossen

Zelf had ik het boven aan het lijstje staan, maar omdat de wandelgids zei dat er nauwelijks dieren te bekennen waren, werd de wandeling afgekeurd. Pas op weg naar huis werd er, om mij nog iets tegemoet te komen, voor een korte wandeling gestopt bij Kootwijkerzand.

Ik was gelijk verkocht! Wat een betoverend mooi gebied. Hier kun je het ontstaan van de duinen stap voor stap volgen. Het zand, het helm dat het zand vasthoudt, de mossen, de hele opeenvolging van begroeiing. De eenzame, door de wind gebogen bomen. De enorme weidsheid van het landschap. Adembenemend!

Er was te weinig tijd voor foto's. Landschapsfotografie kost veel tijd en de familie wou naar huis. Ik ga zeker snel terug!


Even ben ik op de grond gekropen voor wat miniatuurlandschap van het ruig haarmos.

Mossen hebben geen echte wortels maar rhizoïden, een wortelachtig iets waarmee ze zich kunnen hechten in het zand, maar waarmee ze, in tegenstelling tot echte wortels, geen voedsel kunnen opnemen.  Ze kunnen alleen daar groeien waar het zand niet meer kan verstuiven. Ze vormen grote tapijten en leggen zo het stuivende zand definitief vast.


dor buntgras tussen het haarmos


sporenkapsels


het begin van een nieuw tapijt

een dicht tapijt

geelbruin mosklokje



7 opmerkingen :

  1. schitterende plaatjes , erg mooi vastgelegd!
    groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg mooie foto's zijn het geworden
    groetjes Herman Versteeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kootwijkerzand, een van de gebieden die ik ook eens wil bezoeken, zeker na het zien van jouw foto's.
    Leuk hoe je ons het kleine moois van de natuur laat zien, nooit geweten dat het sporenkapsels zijn die boven het mos groeien, zo leer ik weer wat, dankjewel!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben er nooit geweest, maar het ziet er inderdaad prachtig uit. Fijn om te weten nu. Dank je.
    Groetjes Jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig in beeld gebracht..Dat mos (Sporenkapsels) erg mooi...Een wereld op zich.
    Zo'n Stuifgebied heeft zo veel te bieden.
    Heel mooi..weer!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Albertine

    Dit zijn ook prachtige opnames, zeker vanuit zo'n laag standpunt komen ze nog veel mooier over....complimenten voor al dit moois.

    groetjes en ik ga jou fotowerk zeker volgen.

    Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie foto's heb je gemaakt van het kootwijkerzand.
    We hebben daar al vaak gelopen, het is een prachtige gebied daar.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen