vrijdag 15 oktober 2010

Koninginnen- of leverkruid (Eupatorium cannabinum)

Afgelopen woensdag weer een rondje AWD gedaan. Het wordt al echt herfst en dat levert een prachtig kleurenspel op van groen- en roodtinten. Heel anders dan de herfstbossen. Samen met de rondzwervende dieren, de bessen en de pluizen levert dat mooie plaatjes op. De veerkracht van de natuur zie je langs de oevers van de kanalen waar gemaaid is: heel eigenwijs steken de plantjes de kop weer op, minder imposant dan in de zomer, maar niet minder fraai.

Terwijl overal tussen het riet en de duindoorn het koninginnen- of leverkruid haar pluizige hoofdjes laat zien, zie ik aan de grotendeels kale oever van een van de kanalen een bloeiend exemplaar.

koninginnenkruid


zaadpluis koninginnenkruid

De plant kan 150 cm hoog worden. Ze bloeit aan het eind van de zomer als een soort voorbode van de herfst. 
koninginnenkruid kan 150 cm hoog worden

Het koninginnenkruid is een echte vlinderplant. Helaas viel dit jaar de bloei van de plant samen met mijn cameracrash (Tip: gebruik bij een val nooit uw cameratas als airbag :( ), zodat de vlinderfoto's een jaartje zullen moeten wachten.  

duinpaarlemoervlinders op koninginnenkruid


Ook de watermunt meldt zich weer aan de oever. Als je de blaadjes kneust verspreidt zich de kenmerkende muntgeur.

watermunt

En in het struikgewas meldt zich het vosje. Even hoop ik nog op een wilde vos, maar als het dier in een sukkeldrafje enthousiast onze kant op rent weet ik genoeg. Ze gedraagt zich als een ervaren model: en face,  en profil, staand, zittend, ze lonkt, ze pronkt, ze gaapt en kijkt vooral teleurgesteld. Ik kom in de verleiding om een boterhammetje uit mijn tas te pakken!


En nog wat damherten in het kleurige landschap










5 opmerkingen :

  1. Sfeervolle herfstplaatjes, ja, het was genieten de afgelopen dagen, nu even niet, nat....
    Groetjes en fijn weekend
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De parelmoervlinders zijn prachtig...En die pluizenbolletjes ook..En als je dan de vos zo tegen komt..en de vele herten..Ja dan heb je wel een mooie wandeling gemaakt.
    En zoals jij je camera gebruikt als airbag...Zo heb ik het al een paar keer meegemaakt dat ik door het gladde natte mos heuvel af...weglee...
    En dan voelde ik de thermosfles in mijn rug.
    Maar ja...Mijn camera bleeft heel :)
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo, ik zie dat je 'plantaardig' bent en ik ben een leek met een vraag, misschien weet jij het antwoord ? Een paar weken terug zag ik in de AWD, aan de oostkant, een klein bloemetje. Het viel me op, ik nam me voor de naam thuis op te zoeken maar daar kon ik het niet vinden. Nu heeft een bloemetje helemaal niet om een naam gevraagd en ben ik ook niet iemand die alles wil determineren maar ik vraag het me gewoon af. Het was eigenlijk een narcisje maar dan ± 1 cm doorsnee. Wit met een geel hart dus. Enig idee ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtig blogje weer!
    heel leerzaam en leuk om te lezen!
    mooie foto's erbij, top!
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @voornaam
    zonder foto is het lastig determineren. Er zijn heel veel kleine witte bloempjes met gele hartjes.

    BeantwoordenVerwijderen