donderdag 30 september 2010

Zwaluwtong

zwaluwtong



Soms gebeurt het dat je een plantje vindt waarvan je de naam niet kunt achterhalen. Op internet  moet je toch al gauw een naam intypen om een soort te vinden. Een aanduiding als 'roze bloempje' levert veel tuincentra op, maar zelden de gezochte plant.

Dan val je toch weer terug op boeken. Met name oude boeken zijn vaak een bron van kennis. Voor mij ligt een klein boekje, samengesteld door dr. W.J. Prud'homme van Reine: "wat vind ik in de duinen?".  De opdracht in het boekje luidt "Aan mijn vader die mijn eerste duinwandelingen leidde".   Wat mooi, denk ik dan, sommige dingen veranderen kennelijk nooit.
Het boekje draagt het jaartal 1956 en was ooit van mijn vader, die enorm veel wist over de natuur, en planten in het bijzonder.

Het boekje bevat geen foto's maar tekeningen, de meeste in zwart-wit. Bladzijden vol met dichte rijen getekende grassen, mossen, heesters, sporenplanten, paddestoelen, vlinders, slakken, schelpen.....
 alles netjes geordend en op de naastliggende pagina gedetailleerd beschreven. Slechts een  paar pagina's zijn in kleurendruk. 13 orchideeën dicht op elkaar, alsof elke centimeter papier benut diende te worden; 13 orchideeën waarvan de meeste tegenwoordig uiterst zeldzaam of verdwenen zijn, maar die door het duinbeheer terug schijnen te keren. Ik moet nog eens op orchideeënjacht!

Maar wat als ook het boekje van mijn vader geen antwoord oplevert? Als de plant er in die tijd misschien nog niet was?

Dan is er altijd nog het forum van Vroege Vogels ! Dat je dan na dagen zelf zoeken - dat is de sport; je kan natuurlijk ook direct je vraag daar deponeren - binnen een uur een antwoord hebt. Zo leuk dat er mensen zijn die nog meer weten dan dr. Prud'homme van Reine!

Zoals dit plantje. Het slingerde zich door de duindoorn. Zachtgroen met roze, beeldschoon, maar ongekend: de zwaluwtong. Volgens de Wiki zeer algemeen niet alleen in de duinen, maar ook op braakliggend en bouwterrein!

Gek eigenlijk, dat we de zeldzame orchideeën wel kennen.


1 opmerking :

  1. Een prachtige bloem..En een mooie naam.
    De Zwaluwtong..En dan nog algemeen ook.
    Enals ik het zo lees...Moet je wel veel van de genen van je vader hebben..En zo'n oud boekje..Heeft gelijk een meerwaarde.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen